Veckobrief #9-2024

Fredag 1 mars 2024

Hej! 👋

TikTok förlorar fyra miljoner låtar, LinkedIn ändrar algoritmerna, Schibsted stämmer Google och Klarna anser att chatboten gör ett lika bra jobb som 700 heltidsanställda.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 949 ord och beräknad lästid är sju minuter.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto: Alessandro Paluzzi/@alex193a

Instagram bekräftar att de utvecklar sin egen version av Snap Map – Friend Map. Kartfunktionen testas för närvarande endast internt.

Foto: Ahmed Ghanem/@theahmedghanem

Instagram testar enkla frågesporter som kan aktiveras under direktsändningar för att öka engagemanget.

Foto via Lindsey Gamble

TikTok börjar testa AI-funktionen som automatiskt känner igen produkter i videor och gör dem möjliga att köpa genom TikTok Shop. I testet kan användare aktivera "Identifiera liknande objekt" när videon laddas upp.

Foto: X (Twitter)

Fyra ⚡️-snabba

  1. X (Twitter) rullade ut stöd för video i samtalsgrupperna – Spaces på onsdagen.

  2. Threads öppnade på måndagen möjligheten för att alla användare kan spara inlägg.

  3. Google Maps visar nu vägbeskrivningar på låsskärmen.

  4. X (Twitter) gör det möjligt att ändra upplösningen på videor vid uppspelning.

Idag försvinner fyra miljoner låtar från TikTok

Taylor Swift. Foto: Image Press Agency / Alamy Stock Photo

Från och med idag förlorar TikTok rättigheterna till ytterligare fyra miljoner låtar kontrollerade av skivbolaget Universal Music Group.

  • Plattformen tog bort ungefär tre miljoner låtar den 1 februari.

TikTok uppskattar att mellan 20 och 30 procent av de mest populära låtarna på plattformen försvinner. Sannolikt är siffran betydligt högre.

Universal Music är världens största skivbolag och kontrollerar rättigheterna till artister som Taylor Swift, Billie Eilish, The Weeknd och Ariana Grande.

  • Förutom musiken som skivbolaget har rättigheterna till, måste TikTok även ta bort låtar där artister eller kompositörer som är anslutna till Universal Music har medverkat.

  • Detta inkluderar låtar från bland andra Beyoncé, Harry Styles och SZA.

TikTok har hittills betalat runt 1,3 miljarder kronor om året för att användarna ska kunna använda musik från Universal Musics artister i videor. 

  • Skivbolaget hävdar att TikTok endast betalar 'en bråkdel' för rättigheterna jämfört med andra plattformar, och kräver också att TikTok skyddar artisterna 'från de skadliga effekterna av artificiell intelligens'. 

  • TikTok hävdar att skivbolaget ljuger och 'har satt sin egen girighet före intressena för sina artister'.

Foto: LinkedIn

Åtta relativt snabba

  1. LinkedIn rullar ut ännu fler AI-verktyg för rekryterare på plattformen. Den här gången inkluderar nyheterna bland annat AI-optimerad målriktning, AI-genererade projekt, sökfilter och sökresultat, samt automatisk varning om nya kandidater.

  2. Threads har nu tre gånger så många dagliga nedladdningar som X (Twitter) på Apple-enheter, och mer än dubbelt så många på Google Play. Det visar siffror från analysplattformen Appfigures. Meta-ägda Threads hade vid årsskiftet 130 miljoner månatliga aktiva användare.

  3. Microsoft ingick på måndagen ett strategiskt partnerskap med det franska AI-företaget Mistral AI, och investerar 15 miljoner euro i företaget. Detta är samma typ av avtal som Microsoft har med OpenAI. Både franska politiker och EU-kommissionen vill granska avtalet närmare.

  4. Google-chef Sundar Pichai säger att Geminis överdrivna fokus på mångfald och svårigheter med att generera bilder av personer med ljus hudfärg är 'helt oacceptabelt'.

  5. YouGov har offentliggjort siffrorna för de starkaste varumärkena i Norge och Danmark. I Norge toppas listan av Vipps före NRK TV, Finn.no, Kiwi och Samsung. I Danmark toppas listan av Rema 1000 före MobilePay.

  6. Apple lägger ner satsningen på att utveckla en egen elbil. Enligt Bloomberg och New York Times blev beslutet känt internt i företaget på tisdagen. Apple har nära 2 000 anställda som har arbetat med bilprojektet. Många av dessa ska nu flyttas över för att arbeta med utvecklingen av artificiell intelligens.

  7. Onsdagens aktieägarmöte i Apple blev en ny maktdemonstration för Apple-chefen Tim Cook. Aktieägarna röstade ner förslag om mer öppenhet kring företagets utveckling av artificiell intelligens, avslog krav på åtgärder om jämställdhetspolitik och minskning av löneskillnader baserat på etnicitet och kön. Dessutom röstade aktieägarna ner ett förslag om att undersöka underleverantörernas eventuella brott mot mänskliga rättigheter.

  8. USA inleder en granskning av om bilar som tillverkas i Kina kan utgöra en risk för nationell säkerhet.

LinkedIn ändrar algoritmerna

Chefredaktör och vice vd för LinkedIn, Daniel Roth. Foto: LinkedIn

LinkedIn ändrar algoritmerna för att optimera för relevans "i stället för fokus på trender, tidpunkter för publiceringar och längd".

I podden Problem Solvers förklarar chefredaktör och vice vd för LinkedIn, Daniel Roth, att algoritmerna nu letar efter "grundliga, unika och insiktsfulla inlägg".

  • "Detta innebär att ditt innehåll kan vara aktivt i månader eller till och med år, och nå en hypermålinriktad publik", slår han fast.

Ännu ett GDPR-klagomål på Metas prenumerationslösning

Illustrasjon: BEUC

Åtta medlemmar från Europeiska konsumentorganisationen (BEUC) klagade på torsdagen (PDF, 7 sidor) på Meta för att bryta mot EU:s dataskyddslagstiftning genom sin prenumerationstjänst.

Meta införde i november förra året en prenumeration för användare i EU och EES för att undvika kravet på att be om samtycke för målinriktad annonsering.

  • Den så kallade "ja eller betala"-modellen är kontroversiell eftersom den tvingar användare att betala för att slippa spårning och målinriktad annonsering.

Detta är det andra klagomålet på praxis från BEUC. I november skickade 19 av medlemsorganisationerna ett klagomål (PDF, 11 sidor) till nätverket för europeiska konsumentmyndigheter (CPC), där de argumenterade för att "ja eller betala"-modellen är en orimlig affärspraxis.

Dessutom har dataskyddsaktivisten Max Schrems och hans organisation, Noyb, skickat in två GDPR-klagomål (här och här) på Metas prenumerationstjänst.

Sex punkter om lag och rätt...

Faksimil från pressmeddelandet om stämningen mot Google.

  1. Schibsted och 31 andra europeiska mediekoncerner stämde (PDF, 4 sidor) på onsdagen Google på 2,1 miljarder euro. Mediekoncernerna, som inkluderar tyska Axel Springer, anser att de har förlorat pengar eftersom Google har missbrukat sin dominerande marknadsposition.

  2. OpenAI stäms av tre amerikanska mediehus (i två olika mål) för att ha brutit mot upphovsrätten genom att träna sina AI-modeller på mediehusens innehåll. Bland mediehusen är The Intercept, AlterNet och Raw Story.

  3. Nintendo stämmer skaparna av Switch-emulatorn Yuzu för att främja "piratkopiering i kolossal skala". Emulatorn möjliggör att spela Switch-spel på datorer och Android-enheter. Nintendo hävdar att spelet "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom" har piratkopierats över en miljon gånger.

  4. OpenAI ber domstolen avvisa (PDF, 35 sidor) delar av stämningen som New York Times har riktat mot dem, och hävdar att mediehuset har "betalt aktörer för att hacka OpenAIs produkter" för att frambringa "vilseledande bevis". I stämningen visar New York Times upp svar från ChatGPT som är ordagranna kopior av deras artiklar. Detta ska vara omöjligt utan att manipulera chatboten.

  5. LinkedIn stäms i Kalifornien för att ha spårat funktionshindrade användare på en extern webbplats där användarna hanterade sina parkeringstillstånd. Webbplatsen använde LinkedIn Insight Tag.

  6. Apple stämmer (PDF, 27 sidor) turkiska ZeroDensity, efter att företaget utmanat Apples ansökan om att få skyddade varumärken 'Reality Composer' och 'Reality Converter'. Det amerikanska patentverket (USPTO) avslog Apples ansökan, och Apple ber nu domstolen att ompröva beslutet.

Klarna: Chatbot gör jobbet för 700 heltidsanställda

Foto: Klarna

Klarna hävdar att deras AI-chatbot, som används för kundtjänst, hanterar jobbet för 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

Chatboten, som är byggd på OpenAIs ChatGPT, har lett till 25 procent färre upprepade förfrågningar – och ärenden löses i genomsnitt på två minuter istället för de 11 minuter det tog innan chatboten togs i bruk.

Klarna uppskattar att chatboten kommer att förbättra företagets omsättning med 40 miljoner dollar under 2024. 

Nyheten från Klarna skickade aktiekursen för det franska kundtjänstföretaget Teleperformance ned med 29 procent.

Veckans nedskärningar

🛍 💵 🛒 💶 

Veckans utvalda förvärv och investeringar

  • Canal+ Group köper upp sig till 30 procent i den asiatiska streamingplattformen Viu.

  • Norska 24SevenOffice köper svenska Inbooks.

  • Norlys fick på onsdagen tillstånd att köpa Telia Danmark av danska myndigheter.

  • KKR köper Broadcoms avdelning för slutanvändardata, som avknoppas som ett eget företag. Försäljningen inkluderar ledande produkter som Workspace ONE och Horizon, som tidigare tillhörde VMware. Broadcom köpte VMware förra året.

  • Wayside Publishing köper språkappen Nualang.

📈📊📉

...några resultat sedan sist

Förändring i omsättning i parentes: Klarna (+22%), Paramount (-6%), Salesforce (+11%), eBay (+2%), Baidu (+6%), Imax (-12%), Snowflake (+32%), Bumble (+13%), Unity (+35%), Zoom (+3%), HP (-4%) och Adevinta (+11%).

Bakom siffrorna:

  • Klarna ska vara i samtal om en börsnotering i USA under 3:e kvartalet.

  • Paramount+ har nu 67,5 miljoner betalande abonnenter (+21%), och Paramount förväntar sig att tjäna pengar på streamingtjänsten innan 2025.

  • Zoom har passerat 220 000 företagskunder (+4%), och omsatte för över 48 miljarder kronor förra året (+3%).

Apple-chef Tim Cook. Foto: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Apple-chefen Tim Cook säger att företaget gör "signifikanta investeringar" i artificiell intelligens och kommer att göra banbrytande framsteg i år. Cook anser också att teknologin kommer att ha stor inverkan på användarnas produktivitet. [Bloomberg]

  2. Google har under den senaste månaden betalat "en handfull" mediehus i USA för att testa AI-verktyg för produktion av nyhetsartiklar. Enligt Adweek omfattar avtalet att mediehusen måste publicera tre artiklar dagligen och ge feedback till Google. [Adweek]

  3. BBC säger att de genomför 12 olika projekt med användning av artificiell intelligens i organisationen, bland annat en egen BBC-assistent, nya journalistverktyg, transkribering av fotbollskommentatorer i realtid och översättning av innehåll. [BBC]

  4. Adobe har utvecklat ett AI-verktyg för musik: Project Music GenAI Control. Verktyget kan generera ljud från textbeskrivningar eller en referensmelodi, och kan sedan anpassas. Du kan se en demonstration av verktyget här. Det har ännu inte beslutats om eller när verktyget ska göras tillgängligt. [Techcrunch]

  5. Det norska poliset varnar för ökningen av datagenererat övergreppsmaterial. Enligt Kripos är det svårt att avslöja om en bild är datagenererad, vilket påverkar utredningen av fallen. [NRK Beta]

LG-chef William Cho (till vänster), Meta-chef Mark Zuckerberg och chefen för LG:s Home Entertainment Company, Park Hyoung-sei, träffades på onsdagen i LG:s huvudkontor i Sydkoreas huvudstad Seoul. Foto: LG

...och veckans fyra utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Meta's Zuckerberg discusses mixed reality devices, AI with LG leaders in South Korea (reuters.com)

  2. Former Snap design lead debuts Shader, an AR creation tool that uses AI to generate custom effects (techcrunch.com)

  3. Smart glasses at MWC 2024 are starting to look like science fiction (androidcentral.com)

  4. Meta will start collecting “anonymized” data about Quest headset usage (arstechnica.com)

  5. Vision Pro teardown: Japan-made parts make up 40% of new device (asia.nikkei.com)

Foto: Samsung

...och nästan till sist: Samsung har nu officiellt presenterat sin nya smarta ring, Galaxy Ring.

  • Ringen kommer i tre färger och kommer bland annat att ha aktivitetsmätare, sömnanalys samt mäta hjärtrytm och andningsfrekvens.

  • Priset och datumet för när ringen blir tillgänglig är fortfarande inte känt.

Foto: Lenovo

...och helt till sist: Lenovo visade denna vecka upp en bärbar dator med genomskinlig skärm under Mobile World Congress i Barcelona.

  • Skärmen är en 17,3-tums MicroLED-skärm och kan visa upp till 55 procent transparens.

  • Tangentbordsdelen är en tryckkänslig ritplatta.

  • Maskinen är för närvarande en fungerande koncept-PC.

Också värt att läsa

  • Don't encourage kids to code, says Nvidia CEO (computing.co.uk)

  • Flop rock: inside the underground floppy disk music scene (theverge.com)

  • How This Car Rental Business Used Its Google Business Profile to Grow Online (buffer.com)

  • Google DeepMind’s new generative model makes Super Mario–like games from scratch (technologyreview.com)

  • How Europe learned to stop worrying and love TikTok (politico.eu)

  • South Korean streamers struggle with Twitch’s sudden exit (restofworld.org)

  • Why Trump and Kennedy are chasing Jessica Reed Kraus (semafor.com)

  • Generative AI is having a throw-everything-at-the-wall moment (finance.yahoo.com)

  • China’s next cultural export could be TikTok-style short soap operas (technologyreview.com)

Hoppas du får en jättefin fredag!

:-)
Marius