Veckobrief #6-2025

Fredag 7 februari 2025

Hej! 👋

Några höjdpunkter:

  • 📵 Snapchat lanserar reklamfri prenumeration

  • 🎥 LinkedIn med videoinitiativ

  • ⏳ Snapchat lanserar Snap Modes

  • 💍 ...och Samsung låter dig styra datorer med en smart ring.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 2 665 ord och beräknad lästid är 8½ minuter.

📆 På lördag är det 20 år sedan Google Maps lanserades.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

GIF via YouTube/Android Authority

Google testar en integration av Google Maps i AI-assistenten Gemini, där användare kan ställa frågor om platser de ser på kartan.

Foto via Instagram

Instagram testar en funktion som gör det möjligt för användare att omorganisera ordningen på inlägg i sina profiler.

Foto: LinkedIn

LinkedIn utökar testet av en särskild nyhetsbanner högst upp i mobilappen till att omfatta användare i USA, Kanada och Indien.

  • De nyheter som visas väljs ut av LinkedIns medarbetare.

Foto: Microsoft

Microsoft Paint testar en särskild Copilot-knapp som ger användarna tillgång till fyra AI-verktyg.

Threads testar enkäter med deadlines.

X arbetar med möjligheten för användare att anpassa AI-chatboten Grok.

Foto: Apple

Fyra ⚡️-snabba

  1. Apple lanserade på tisdagen appen 'Invites', som hjälper användare att planera evenemang.

  2. Instagram rullar ut WhatsApp-klistermärken för Stories, vilket gör det möjligt för användare att starta WhatsApp-konversationer direkt från Stories-inlägg.

  3. Pinterest har publicerat sin årliga kalender för marknadsförare (PDF, 20 sidor).

  4. Amazon kommer att presentera nya produkter, AI-tjänster och funktioner för Alexa den 26 februari.

Snapchat lanserar reklamfri prenumeration

Snapchat tillåter nu användare att välja bort annonser genom en ny platinum-prenumeration i Snapchat+. Skärmdump: Helt Digital

Snapchat har diskret lanserat ett nytt annonsfritt abonnemang som för 129 kronor i månaden tar bort (nästan) alla annonser på plattformen.

Enligt Snapchat tar Platinum-abonnemanget bort alla sponsrade inlägg och annonser i Stories, filter och linser.

  • Annonser kommer dock fortfarande att synas via sponsrade platser på Snap Map och i svar från AI-chatboten My AI.

Foto via OpenAI

Fem ⚡️-snabba

  1. OpenAI gör ChatGPT-sökning tillgänglig för alla användare – även utan att logga in.

  2. Meta har publicerat en ny guide för att maximera närvaron på trådar.

  3. Microsoft stänger ner VPN-funktionen i Microsoft Defender för privatpersoner den 28 februari. Anledningen ärenligt Microsoft låg användning.

  4. Opera har lanserat Opera Air, en gratis webbläsare som är utformad med fokus på meditation och mentalt välbefinnande.

  5. Threads-inlägg får 74 procent mer engagemang än inlägg på X. Det visar en analys av 10,2 miljoner inlägg som Buffer gjort.

Nu vill LinkedIn att du skapar ännu mer video

Foto: LinkedIn

LinkedIn hoppar på videotåget och gör flera förändringar för att lyfta fram videor.

🎞️ På tisdagen meddelade de sex videorelaterade förändringar:

  1. Det dedikerade nyhetsflödet med rekommenderade helskärmsvideor kommer att rullas ut på desktop.

  2. Videor kommer att synliggöras i sökresultaten genom en separat karusellvy med relaterade videor.

  3. En ny profilvy i fullskärmsspelaren gör det enklare för tittarna att få en snabb överblick över vem som har publicerat videon – och att se flera videor från samma person.

  4. En mer framträdande 'Följ'-knapp i fullskärmsspelaren ökar synligheten och räckvidden för videoinnehåll.

  5. Videoanalyser kommer att uppdateras med genomsnittlig visningstid så att innehållsproducenter bättre kan förstå vad som engagerar tittarna.

  6. Nya LinkedIn Learning-kurser kommer att göra det lättare att komma igång med videoproduktion på plattformen.

Foto: Snapchat

Nio relativt snabba

  1. Snapchat lanserade på torsdagen flera nya funktioner för Snapchat+-prenumeranter. Bland nyheterna finns AI-genererade klistermärken och filmaffischer, nya Bitmoji-outfits samt 'Snap Modes' – en funktion som låter användare skicka meddelanden som försvinner om de inte öppnas inom en valfri tidsfrist.

  2. YouTube ger fler kanaler tillgång till sina egna 'Communities', ett dedikerat utrymme för textbaserade diskussioner som ska främja interaktionen mellan kreatörer och följare. Samtidigt byter den befintliga 'Communities'-fliken namn till 'Inlägg' för att undvika förvirring.

  3. World of Warcraft har samlat in två miljoner dollar (22 miljoner kronor) till forskning om Duchennes muskeldystrofi, till minne av norska Mats Steen, som avled i sjukdomen 2014. Pengarna har kommit in genom försäljningen av 'The Reven Pack', en digital hyllning till Steens spelkaraktär 'Ibelin', och initiativet har fått stöd från spelare över hela världen.

  4. X-ägaren Elon Musk betalade minst 288 miljoner dollar i stöd till Donald Trump och andra republikanska kandidater under valkampanjen 2024. Det visar en analys från The Washington Post baserad på dokument från Federal Election Commission (FEC). Dokumenten bekräftar att Musk var den största politiska bidragsgivaren i det amerikanska presidentvalet. Musk har också aviserat att han planerar att engagera sig i mellanårsvalen i USA 2026 och att han vill utmana liberala distriktsåklagare i lokala val.

  5. X-ägaren Elon Musks stämningsansökan mot OpenAI kommer att tas upp i domstol – troligen under 2026. Det beslutade en amerikansk domare på tisdagen. Domaren anser att Musks påståenden om skada från OpenAI är 'en överdrift' men menar samtidigt att fallet är komplext och förtjänar en grundligare rättslig prövning.

  6. EU-kommissionen föreslår att tullfriheten för paket med ett värde under 150 euro från tredjeländer ska avskaffas. Åtgärden syftar till att skydda europeiskt näringsliv mot den kraftiga tillväxten av e-handelsplattformar som Temu, AliExpress och Shein. Förra året tog invånare i EU-länder emot 4,6 miljarder paket med billiga varor (under 22 euro) från länder utanför EU – en fördubbling från 2023 och tre gånger så många som 2022.

  7. Spotify och Warner Music Group har ingått ett nytt flerårigt avtal som omfattar både inspelad musik och musikpublicering. Spotify meddelade på tisdagen att de kommer att lansera ett nytt 'superfans of music'-abonnemang.

  8. Strömningstjänster kommer för första gången att spendera mer pengar på innehåll än kommersiella tv-bolag. Det visar en prognos från Ampere. Företaget förutspår att den globala investeringen i innehåll kommer att uppgå till 248 miljarder dollar i år – en ökning med 0,4 procent jämfört med förra året.

  9. USA:s president Donald Trump har undertecknat en presidentorder för att etablera en statlig amerikansk investeringsfond. Enligt Bloomberg ska fonden kunna användas vid en eventuell försäljning av TikToks amerikanska verksamhet.

📈📊📉

...några resultat

Förändring i intäkter inom parentes: Advanced Micro Devices (+24%), Affirm (+47%), Airthings (+0%), Alphabet/Google (+12%), Amazon (+10%), Atea (+13%), Atlassain (+21%), Arm (+19%), Cloudflare (+27%), Electronic Arts (-6%), Fox Corp (+20%), Tinder-eier Match Group (-1%), Microchip Technology (-12%), New York Times (+8%), News Corp (+5%), Nintendo (-33%), Nordic Semiconductor (+39%), NXP Semiconductors (-9%), Open Text (-13%), Palantir (+36%), PayPal (+4%), Pinterest (+18%), Publicis Groupe (+6%), Qualcomm (+17%), Roblox (+32%), Snap/Snapchat (+14%), Spotify (+16%), spillselskapet Take-Two Interactive Software (+3%), Telenor (+2%), Uber (+20%), Viasat (-1%) och Walt Disney (+5%).

En snabb titt bakom siffrorna 👀

Snapchat

  • Snapchat har nu 453 miljoner dagliga aktiva användare (+9%).

  • Företaget gjorde en vinst på 9 miljoner dollar under Q4, men det totala underskottet 2024 hamnade på 698 miljoner dollar (7,8 miljarder). Det är mycket pengar – men betydligt mindre än underskottet på 1,3 miljarder dollar 2023.

  • Snapchat+ har nu 14 miljoner prenumeranter – en fördubbling under det senaste året. 

  • Abonnemangsintäkterna ökade med 131 procent och innebär idag en årlig intäktsström på cirka 500 miljoner USD.

  • Nya annonsformat, såsom Sponsored Snaps och Promoted Places på Snap Map, ökade räckvidden för annonsörer i USA med 30 procent. Dessa annonsformat kommer att rullas ut 'till fler marknader' under Q1, men inga specifika länder nämns.

Spotify

  • Under 2024 gjorde Spotify en vinst på 1,14 miljarder euro. Det är första gången som bolaget redovisar en vinst för året.

  • Intäkterna under Q4 uppgick till 4,2 miljarder euro (+16%), varav 87% kom från abonnemangsintäkter.

  • Spotify har nu 675 miljoner aktiva användare per månad (+12%) och 263 miljoner betalande abonnenter (+11%).

Alphabet (Google)

  • Försäljningen ökade till 96,5 miljarder USD under Q4 (+12%) och vinsten uppgick till 26,5 miljarder USD (+28%).

  • Google sök (+13%), YouTube-annonser (+14%), Google Cloud (+30%) och Google prenumeration, plattform och enheter (+8%) är de viktigaste intäktskällorna.

  • Googles Gemini-modeller används nu av 4,4 miljoner utvecklare – en fördubbling under de senaste sex månaderna.

  • Alphabet planerar investeringar på 75 miljarder USD under 2025, främst i servrar, datacenter och AI-infrastruktur.

  • Googles AI-sökning har rullats ut i mer än 100 länder och Google experimenterar med annonser i de AI-genererade sökresultaten.

Håll koll på:

  • Det korta videoformatet YouTube Shorts blir allt viktigare – både för YouTube och för annonsörer. 

  • Under Q4 2024 ökade monetiseringsgraden för YouTube Shorts med 30 procentenheter, vilket innebär att en större andel av Shorts-visningarna nu genererar annonsintäkter.

  • Enligt YouTube närmar sig Shorts långformade videor i popularitet, men företaget tillhandahåller inte specifika visningssiffror.

  • 15 procent av visningarna av Shorts sker nu på TV-skärmar. 

  • Politiska annonsörer på YouTube fördubblade sina utgifter i USA inför förra årets presidentval jämfört med valkampanjen 2020.

Pinterest

  • För första gången översteg Pinterests intäkter 1 miljard USD under Q4. 

  • 553 miljoner månatliga aktiva användare (+11%), varav 145 miljoner (+7%) i Europa och 101 miljoner (+4%) i USA och Kanada.

  • Pinterest gjorde en vinst på 265 miljoner USD förra året och redovisar även en så kallad skatteförmån på 1,6 miljarder USD.

Roblox

  • Roblox har nu 85,3 miljoner dagliga aktiva användare (+19%), varav 18,9 miljoner (+19%) är betalande användare. 

  • Spelarna tillbringar 21 procent mer tid på plattformen jämfört med föregående år. 

  • Samtidigt förlorade plattformen 941 miljoner USD förra året.

Andre

  • Disney+ förlorade 700.000 betalande abonnenter globalt under förra kvartalet. Streamingtjänsten har nu 125 miljoner abonnenter.

  • Amazon ökade sina annonsintäkter till 17,3 miljarder USD (+18%).

  • Dejtingappen Tinder tappade 500.000 betalande abonnenter under Q4 och har nu 9,5 miljoner abonnenter globalt. 

  • Telenor tappade 30.000 TV-kunder under 2024 och hade 485.000 TV-kunder vid årets slut.

  • 32 procent av New York Times prenumeranter har inte tillgång till mediehusets nyheter utan prenumererar enbart på andra tjänster som spel, recept och podcasts. Mediehuset fick 350.000 nya digitala prenumeranter under Q4 – och har nu 11,3 miljoner betalande prenumeranter på sina nyheter och tjänster.

🛍 💵 🛒 💶 

Utvalda förvärv och investeringar

  • Warner Bros. Discovery och brittiska Cutting Edge Group går samman för att skapa ett bolag som ska förvalta Warner Bros. Discoverys musikkatalog med mer än 400 000 verk från film och TV.

  • Spelutvecklaren Voldex förvärvar livssimuleringsspelet 'Brookhaven', som har över 120 miljoner månatliga spelare på Roblox.

  • Warner Music förvärvar en kontrollerande andel i Tempo Music, som innehar rättigheterna till låtar av artister som Bruno Mars och Adele.

  • Box Canyon Productions förvärvar rättigheterna till varumärket Rooster Teeth från Warner Bros. Discovery.

  • AI-bolaget Phenom förvärvar EDGE-plattformen.

  • FedEx förvärvar mjukvaruföretaget RouteSmart Technologies.

  • AI-bolaget ElevenLabs har genomfört en investeringsrunda och tagit in 180 miljoner USD, vilket värderar bolaget till 3,3 miljarder USD. Investerare inkluderar a16z och ICONIQ Growth.

Foto: Meta/Threads

Ytterligare tio snabba

  1. Threads låter nu användare dela anpassade nyhetsflöden direkt i inlägg med upp till 150 profiler och fem ämnen per flöde. Varje användare kan publicera upp till 128 nyhetsflöden.

  2. X drar in Lego, Pinterest, Shell, Colgate och Nestlé i sin stämning (PDF, 56 sidor), där de hävdar att annonsörer olagligt har koordinerat en annonsbojkott mot plattformen.

  3. Den kinesiska AI-appen DeepSeek granskas nu av dataskyddsmyndigheterna i Italien, Irland, Kroatien, Belgien och Frankrike. Dessutom bekräftar tillsynsmyndigheterna i Tyskland, Luxemburg, Nederländerna och Grekland att de följer ärendet noga. Appen, som lagrar användardata på kinesiska servrar, väntas bli ett ämne på Europeiska dataskyddsstyrelsens möte på tisdag och onsdag nästa vecka.

  4. Google förväntar sig att lansera kommersiella kvantdatorprogram redan inom fem år – 15 år tidigare än vad Nvidias vd Jensen Huang har uppskattat. En ny Google-studie (PDF, 21 sidor), som publicerades i Nature på onsdagen, beskriver ett genombrott inom kvantsimulering, med potentiella tillämpningar inom materialvetenskap, batteriteknologi och läkemedelsutveckling.

  5. Meta slår ihop avdelningarna bakom Facebook och Messenger till en enhet som en del av en större omstrukturering inom företaget. Enligt The Information sker förändringarna inför en ny omgång uppsägningar för att effektivisera verksamheten.

  6. Salesforce skär ner över 1 000 tjänster – samtidigt som företaget anställer hundratals personer för att sälja sina AI-produkter. Totalt har Salesforce omkring 72 600 anställda. Sedan årsskiftet har även Amazon, Microsoft och Meta aviserat uppsägningar för att effektivisera sina verksamheter.

  7. Bonnier News måste betala en sanktionsavgift på 13 miljoner kronor för brott mot EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Det beslutade den Förvaltningsrätten på tisdagen. Bonnier News fick böter 2023 efter att Integritetsskyddsmyndigheten upptäckt att företaget samlat in och använt personuppgifter i marknadsföringssyfte utan användarnas samtycke. Bonnier News hävdade att samtycke inte krävdes och överklagade beslutet till Förvaltningsrätten.

  8. För första gången har skadlig programvara upptäckts som kan läsa av skärmbilder i Apples App Store. Enligt det ryska cybersäkerhetsföretaget Kaspersky sprids programvaran 'SparkCat' genom iOS- och Android-appar, inklusive AI-chattapparna WeTink och AnyGPT samt matleveransappen ComeCome.

  9. Google lanserade på onsdagen Gemini 2.0 för alla användare. Den nya AI-modellen inkluderar förbättringar av Gemini 2.0 Flash samt introduktionen av två nya versioner: Gemini 2.0 Flash-Lite och Gemini 2.0 Pro Experimental.

  10. EU-kommissionen publicerade på tisdagen nya riktlinjer (PDF, 140 sidor) för hur utvecklare ska följa EU:s reglering av artificiell intelligens enligt AI Act. Riktlinjerna är inte juridiskt bindande men innehåller praktiska exempel och juridiska förklaringar. EU:s medlemsländer har fram till den 2 augusti på sig att utse tillsynsmyndigheter.

Softbanks VD Masayoshi Son och OpenAI:s VD Sam Altman under presskonferensen i Tokyo. Foto: Rodrigo Reyes Marin/ZUMA Press Wire

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. OpenAI och SoftBank Group Corp. inleder ett samarbete för att erbjuda AI-tjänster till japanska företag. Bolagen bildar nu ett gemensamt företag som ska anställa 1 000 personer för att marknadsföra OpenAIs produkter till japanska branscher, inklusive bilindustrin och detaljhandeln. SoftBanks egna bolag, däribland LY Corp. och PayPay Corp., kommer tillsammans att använda omkring tre miljarder dollar per år på OpenAIs verktyg. [Bloomberg]

  2. OpenAI har påbörjat utrullningen av en ny AI-agent utvecklad för djupgående och komplexa analyser samt research – direkt i ChatGPT. Den nya funktionen, kallad 'deep research', är skapad för användare som behöver utföra avancerade analyser eller omfattande undersökningar inom allt från finans och vetenskap till politik – och ja, även semestrar och större köp som bilar, vitvaror och möbler. Lanseringen är dock geografiskt begränsad, och det finns ännu ingen tidsplan för användare i Europa. [OpenAI]

  3. Forskare vid Stanford University och University of Washington har utvecklat en AI-modell som kan resonera för mindre än 50 dollar i molnkostnader. Modellen presterar på samma nivå som OpenAIs o1 och DeepSeeks R1. Den tränades genom att destillera kunskap från Googles Gemini 2.0 Flash Thinking Experimental-modell. [TechCrunch | PDF]

  4. AI-bolaget Anthropic kräver nu att jobbsökare inte använder AI-verktyg för att skriva sina ansökningar. Det nya kravet införs för att bättre kunna bedöma kandidaternas kommunikationsförmåga och personlighet. [404 Media]

  5. Google har uppdaterat sina AI-riktlinjer och tagit bort åtagandet att inte använda teknologin för vapen eller övervakning. [Washington Post | Google]

EssilorLuxottica visade upp sina Nuance Audio-glasögon på teknikmässan CES 2025 i januari. Foto: EssilorLuxottica

...och nästan helt till slut: EssilorLuxottica har fått CE-certifiering i EU för sina Nuance Audio-smartglasögon. Dessa är vanliga glasögon (med eller utan valfri styrka i linserna) med ett integrerat hörapparat. 👓

  • Certifieringen innebär att glasögonen kommer att kunna köpas under första kvartalet.

  • 🔊 De har små mikrofoner framtill och små högtalare vid öronen.

  • 📲 Hörapparaten kan justeras via en app på telefonen.

🍿 Warner Bros. Entertainment har under den senaste månaden publicerat mer än 30 filmer som finns tillgängliga gratis på YouTube.

Foto: Waabi

🚛 Volvo och AI-företaget Waabi kommer att genomföra kommersiella tester av självkörande lastbilar i Texas under de närmaste månaderna.

  • 🛣️ Lastbilarna kommer att vara redo för testning på allmänna vägar i slutet av året.

  • 🔜 Enligt Volvo kommer de att vara redo att sälja självkörande lastbilar med Waabi-teknik under 2026, med fullskalig produktion 2028.

Illustration från patentet

...och helt till sist: Samsung har patenterat en lösning som gör det möjligt att styra surfplattor och bärbara datorer med den smarta ringen Galaxy Ring. 💍

  • 💻 I patentet beskrivs att ringen kan anslutas till flera enheter samtidigt och att användaren kan peka och flytta element eller styra olika skärmar.

Också värt att läsa 📚

  • Twitch has plenty of competition in the livestream economy. CEO Dan Clancy isn’t worried (fastcompany.com)

  • Inside the Bust That Took Down Pavel Durov—and Upended Telegram (wired.com)

  • Elon Musk’s Blitz Shakes U.S. Government as He Sweeps Through Agencies (nytimes.com)

  • ‘Are we dating the same guy?’: Women turn to Facebook to uncover cheating and violence Technology (theguardian.com)

  • How DeepSeek ripped up the AI playbook—and why everyone’s going to follow its lead (technologyreview.com)

  • LinkedIn: The social media platform footballers are turning to for recruitment and self-expression (nytimes.com)

  • OpenAI cofounder John Schulman is joining Mira Murati’s startup after brief stint at Anthropic (fortune.com)

Uppdaterat igen. 💪

Ge dig själv en klapp på axeln och ha en fantastisk fredag! 🎉

:-)
Marius