Veckobrief #42-2024

Fredag 18 oktober 2024

Hej! 👋

Instagram med nya profilkort, Spotify rullar ut musikvideor och YouTube lanserar sex nya funktioner.

⏱ Detta nyhetsbrev Ă€r ungefĂ€r 2 179 ord och berĂ€knad lĂ€stid Ă€r 7 minuter.

📆 Idag trĂ€der NIS2-direktivet i kraft i EU.

  • Detta Ă€r en uppdatering av NIS-direktivet (Network and Information Systems Directive) frĂ„n 2016 och stĂ€rker cybersĂ€kerheten genom nya krav och standarder för kritisk infrastruktur och viktiga tjĂ€nster.

🚧 đŸ—đŸ‘·â€â™‚ïž

Nya funktioner och tjÀnster under utveckling

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a

Instagram testar en egen lista (Social Library) som ska ge anvÀndare en översikt över innehÄll de har delat med andra och innehÄll de har engagerat sig i.

Foto: YouTube

YouTube testar


Foto via Meta

Fem âšĄïž-snabba  

  1. Meta gör det möjligt att inaktivera kommentarer pÄ annonser innan publicering.

  2. Spotify rullar ut musikvideor i ytterligare 84 lÀnder (lanserades i Sverige i mars).

  3. Threads lanserade i tisdags statusindikatorer som visar om anvÀndare Àr aktiva pÄ plattformen.

  4. Instagram öppnar upp för att bilder och karusellposter med musik ska kunna visas i Reels-flödet.

  5. TikTok inleder samarbete med analysföretaget InMarket för att erbjuda mÀtningar av konverteringar i fysiska butiker.

Foto: Instagram

12 relativt snabba

  1. Instagram lanserade pÄ tisdagen nya profilkort globalt. De delbara korten har tvÄ sidor och inkluderar en QR-kod. Korten ger möjlighet att visa profilbild, biografi, kategori, lÀnkar och en vald lÄt samt att anpassa bakgrunden.

  2. LinkedIn rullar ut in-stream videoannonser i Europa (tidigare endast tillgĂ€ngliga i USA). Dessutom lanserar LinkedIn nya eventannonser, inklusive möjligheten att anvĂ€nda inspiratörsannonser för att marknadsföra medlemmars inlĂ€gg om evenemang, samt 30-sekunders förhandsvisningar frĂ„n livesĂ€nda evenemang som krĂ€ver registrering.

  3. Instagrams chef Adam Mosseri bekrĂ€ftar att karusellinlĂ€gg vanligtvis fĂ„r fler visningar Ă€n inlĂ€gg med en bild: Om en anvĂ€ndare inte interagerar med karusellinlĂ€gget, kommer Instagram senare att försöka visa en annan bild eller video frĂ„n karusellen till samma anvĂ€ndare.

  4. TikToks verktyg för att begrÀnsa skÀrmtid för tonÄringar minskade endast skÀrmtiden med i genomsnitt 1,5 minuter. Detta visar interna dokument som 14 delstatsÄklagare i USA fÄtt tillgÄng till. I TikToks interna kommunikation anges att funktionen inte syftar till att minska skÀrmtiden, utan snarare öka antalet dagliga aktiva anvÀndare och ge företaget positiv medieuppmÀrksamhet.

  5. Instagram inför nya ÄtgÀrder för att förhindra utpressning (sextortion) av tonÄrsanvÀndare pÄ plattformen. Bland annat fÄr tonÄringar en varning om de kontaktas av anvÀndare frÄn andra lÀnder, och deras följdarlistor döljs för misstÀnkta konton. Dessutom inaktiveras möjligheten att ta en skÀrmdump av tillfÀlliga meddelanden med bilder eller videor.

  6. X-Ă€garen Elon Musk har överfört 75 miljoner dollar (790 miljoner kronor) till sin egen pro-Trump-organisation America PAC. Överföringarna skedde mellan den 3 juli och 5 september. Musk skapade organisationen tidigare i Ă„r, och enligt Bloomberg Ă€r America PAC en stor annonsör pĂ„ – ja, du gissade rĂ€tt: X.

  7. Meta inledde denna vecka en ny omgÄng uppsÀgningar, bland annat pÄ WhatsApp, Instagram och Reality Labs. UppsÀgningarna Àr mindre omfattande Àn tidigare omgÄngar. Meta sade upp cirka 11 000 anstÀllda 2022 och 10 000 anstÀllda 2023.

  8. TikToks moderbolag ByteDance bekrÀftade i fredags att de sÀger upp hundratals moderatorer globalt och ersÀtter dem med AI-lösningar. UngefÀr 500 av de uppsagda finns i Malaysia. ByteDance har över 110 000 anstÀllda globalt.

  9. PayPal har lanserat PayPal Ads i USA och planerar att expandera annonslösningen till Europa nÀsta Är. PayPal Ads anvÀnder transaktionsdata frÄn sina plattformar, inklusive Venmo och Honey, för att erbjuda riktade annonser.

  10. Apple öppnar Ànnu en forskningsavdelning i Kina. Avdelningen i Shenzhen kommer att ha över 1 000 anstÀllda och blir Apples största forsknings- och utvecklingsavdelning utanför USA. Företaget har sedan tidigare forskningsavdelningar i Peking, Shanghai och Suzhou. Apple planerar att spendera omkring 340 miljarder kronor pÄ forskning och utveckling i Är.

  11. TikTok omsatte 49 miljarder kronor i Europa förra Äret, en ökning med 77 procent jÀmfört med 2022. Enligt Forbes har TikTok avsatt tio miljarder kronor för att tÀcka kommande böter frÄn EU.

  12. EU-kommissionen bad förra fredagen e-handelsplattformen Temu att lÀgga fram dokumentation som visar hur de arbetar för att stoppa försÀljningen av olagliga produkter. Den kinesiska plattformen omfattas av EUs förordning om digitala tjÀnster (Digital Services Act/DSA), och har en svarfrist till mÄndagen (den 21 oktober).

📈📊📉

...nÄgra resultat sedan sist

Ändring i omsĂ€ttning i parentes: ASML (+12%), Ericsson (-4%), Netflix (+15%) och TSMC (+39%). 

Bakom siffrorna:

  • Netflix har nu 282,7 miljoner betalande abonnenter, en ökning med fem miljoner under det senaste kvartalet – och upp 14 procent jĂ€mfört med samma period förra Ă„ret. 

  • Netflix förvĂ€ntar sig en bredare utrullning av sin annonsplattform 2025.

Foto: Klarna

Fem âšĄïž-snabba  

  1. Apple Pay stöder nu Klarna i USA och Storbritannien. Företaget lade ner sin Apple Pay Later-tjĂ€nst i somras.

  2. LinkedIn uppger att antalet inlÀgg frÄn verkstÀllande direktörer globalt har ökat med 23 procent det senaste Äret. Chefernas innehÄll fÄr fyra gÄnger mer engagemang Àn inlÀgg frÄn andra anvÀndare.

  3. Airbnb lanserar Co-Host Network, som lÄter husÀgare anlita hjÀlp frÄn andra hyresvÀrdar i Spanien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kanada och Brasilien.

  4. Google kommer att blockera politiska annonser i USA efter presidentvalet den 5 november för att förhindra spridning av desinformation.

  5. LinkedIn har passerat tio miljoner registrerade frilansare pÄ jobbportalen LinkedIn Services Marketplace, en ökning med 48 procent jÀmfört med förra Äret.

Sex nya funktioner frÄn YouTube

YouTube markerar nu autentiskt innehÄll som Àr oredigerat. Foto: Helt Digital

MĂ„nga nyheter frĂ„n YouTube den hĂ€r veckan. VĂ€ldigt mĂ„nga. DĂ€rför hoppar vi direkt över den nya minispelaren pĂ„ mobil, designĂ€ndringen för vy i liggande lĂ€ge, sleep-timern och den nya designen för YouTube Shorts pĂ„ TV – och gĂ„r rakt pĂ„ de sex viktigaste:

1. YouTube inför mĂ€rkning av autentiska videor dĂ€r varken ljud eller bild har redigerats eller Ă€ndrats.

MÀrkningen sker automatiskt nÀr videor spelas in via enheter som anvÀnder C2PA-standarden.

MÀrkningen visas under videons beskrivning (du kan se ett exempel hÀr).

2. Uppspelningshastigheten kan finjusteras för att öka eller sĂ€nka hastigheten pĂ„ videor i smĂ„ steg.

Foto: YouTube

3. Det blir möjligt att samarbeta om spellistor via lÀnkar eller QR-koder i YouTube-appen pÄ TV.

4. Spellistor kan Àven anpassas med egendefinierade miniatyrbilder med foton eller AI-genererade teman.

5. En omröstningsfunktion lÄter anvÀndare rösta pÄ vilka videor som Àr bÀst i spellistor.

  • Skapare kan anvĂ€nda denna funktion för att lĂ„ta tittare rösta pĂ„ deras favoritmaterial.

6. En egen mÀrkesordning (badges) för anvÀndare baserad pÄ milstolpar och engagemang.

  • Detta kan vara mĂ€rken för speciella ‘prestationer’, som att vara bland de första betalda medlemmarna pĂ„ en kanal, eller att vara en topplyssnare av en viss artist.

  • MĂ€rkena kommer att visas i Dig-menyn i appen.

Foto: Adobe

Ytterligare fem snabba

  1. Adobe lanserade i mĂ„ndags flera nya AI-tjĂ€nster för sina appar – inklusive AI-bildredigering i Photoshop och Lightroom. Dessutom sjösatte de AI-tjĂ€nsten GenStudio för Performance Marketing, som fungerar med bland annat TikTok, Snapchat, Google Campaign Manager 360 och Microsoft Advertising. Den AI-fokuserade videoplattformen Frame.io V4 Ă€r nu ocksĂ„ tillgĂ€nglig för alla anvĂ€ndare.

  2. Google ger ett AI-lyft till shopping-sektionen i sin sökmotor i USA. Uppdateringarna inkluderar AI-genererade översikter som hjÀlper anvÀndare att hitta produkter anpassade efter deras specifika behov, nya filter, AR-provarfunktioner och ett personligt shoppingflöde baserat pÄ sökhistorik och visningslogg frÄn YouTube. Dessutom lanserar Google ett prisövervakningsverktyg och en sÀrskild sida för produkter pÄ rea.

  3. EU-kommissionen fastslog i onsdags att X “inte Ă€r en viktig plattform för europeiska företag att nĂ„ sina anvĂ€ndare”, och dĂ€rför klassas X inte som en grindvakt enligt EU:s förordning om digitala marknader (Digital Markets Act/DMA).

  4. EU meddelar att de kan inkludera intĂ€kter frĂ„n Elon Musks andra bolag, som SpaceX, xAI och Neuralink, vid berĂ€kning av potentiella böter till X för brott mot EU:s förordning om digitala tjĂ€nster (Digital Services Act/DSA). Bakgrunden Ă€r att X Ă€r ett privat företag Ă€gt av Musk, utan offentligt tillgĂ€ngliga rĂ€kenskaper. EU granskar X för bristande innehĂ„llsmoderering, och DSA öppnar för böter pĂ„ upp till sex procent av företagens Ă„rliga, globala omsĂ€ttning.

  5. Apple utökar och uppdaterar verktyget Business Connect, som lÄter företag hantera sin nÀrvaro över Apples plattformar och appar. Business Connect Àr nu tillgÀngligt globalt och lÄter verifierade företag lÀgga till logotyp och annan profilering som visas i kartappen, Apple Mail, vid telefonsamtal och Tap to Pay.

🛍 đŸ’” đŸ›’ đŸ’¶ 

Veckans utvalda förvÀrv och investeringar

  • Svenska Mycronic köper tyska Modus High Tech Electronics.

  • Kryptosajten CoinDesk köper CCData.

  • Sony köper Kinatrax.

  • Analysföretaget Amplitude köper Command AI.

  • CybersĂ€kerhetsföretaget Cyera köper Trail Security – som specialiserar sig pĂ„ att Ă„terstĂ€lla förlorad data.

  • Investeringsbolagen GIC och Silver Lake köper abonnemangsföretaget Zuora.

  • Automationsföretaget Capacity köper sökföretaget Lucy – samt tvĂ„ företag som automatiserar kundservice: Linc och Envision.

  • AI-företaget Dialpad köper Surfboard, som utvecklar programvara för kundservice.

Google och Amazon hoppar pÄ kÀrnkraftsvÄgen

Illustrasjon: Google

BÄde Google och Amazon meddelade denna vecka att de satsar pÄ kÀrnkraft för att möta energibehovet för sina datacenter.

  • Google tecknade i mĂ„ndags ett avtal om köp av kĂ€rnkraft frĂ„n smĂ„ modulĂ€ra reaktorer (SMR) i USA. Avtalet ska sĂ€kerstĂ€lla att reaktorerna Ă€r i drift frĂ„n 2030.

  • Amazon offentliggjorde i onsdags att de kommer att investera 500 miljoner dollar (5,3 miljarder kronor) i ett företag som utvecklar en typ av SMR-kraftverk.

🔌 Nyheterna kommer bara veckor efter att Microsoft ingick ett avtal om att Ă„teröppna ett nedlagt kĂ€rnkraftverk i USA för att förse sina datacenter med el.

Tre om sÀkerhet

  1. Cisco undersöker om de har utsatts för en hackerattack, efter att hackare försökt sÀlja stora mÀngder data som de pÄstÄr Àr stulna frÄn företaget.

  2. WordPress-tillÀgget Jetpack har ÄtgÀrdat ett fel som lÀt alla inloggade anvÀndare pÄ en webbplats se formulÀr frÄn besökare pÄ sidan. SÀkerhetshÄlet har varit öppet sedan 2016.

  3. Polar tvingades tillfÀlligt stÀnga sin webbplats efter en hackerattack den 11 oktober. Hackarna ska ha fÄtt tillgÄng till data om amerikanska anvÀndare som handlat i webbshoppen. Företaget uppger att anvÀndarnas hÀlsodata inte ska ha pÄverkats.

GIF: Adobe

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Adobe lanserade i mÄndags Firefly Video Model, ett AI-verktyg som genererar videor frÄn textbaserade beskrivningar. Modellen Àr trÀnad pÄ licensierat innehÄll och Àr för nÀrvarande endast tillgÀnglig för testare via en vÀntelista. [Adobe]

  2. Amazon Ads lanserade i tisdags tvÄ nya AI-verktyg: AI Creative Studio och Audio Generator. Audio Generator lÄter annonsörer skapa interaktiva ljudannonser för smarta högtalare, medan AI Creative Studio samlar bild-, video- och kommande ljudverktyg pÄ en plattform. [Amazon]

  3. Toyota Research Institute och Hyundai-Àgda Boston Dynamics gÄr samman för att accelerera utvecklingen av AI-drivna humanoida robotar riktade mot hushÄll, industri och nÀringsliv. [Toyota | Bloomberg]

  4. New York Times krÀver att AI-sökmotorn Perplexity slutar anvÀnda deras innehÄll utan tillstÄnd. Andra mediehus, som Forbes och Condé Nast, har ocksÄ kritiserat sökmotorn. Perplexity, som utmanar Google med AI-genererade sökningar, har signalerat en vilja att samarbeta med utgivare för att lösa konflikten. [Wall Street Journal]

  5. Meta kritiseras av Open Source Initiative (OSI) för att anvĂ€nda begreppet “open-source” om sina AI-modeller, vilket enligt OSI skapar förvirring och urholkar begreppets betydelse. OSI:s ordförande varnar för att Metas brist pĂ„ öppenhet kring modellerna kan hĂ€mma utvecklingen av anvĂ€ndarstyrd AI och pĂ„pekar att företagets praxis inte uppfyller traditionella krav pĂ„ öppen kĂ€llkod. Meta försvarar sig med att AI-modeller Ă€r komplexa och att det behövs nya definitioner av öppenhet. [Financial Times]

Foto: Snapchat

...och veckans tre utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Snapchat launches immersive AR shopping experience ‘Snap Street’ in London (mobilemarketingmagazine.com)

  2. Apple Has a New Smart Home Strategy: Screens Everywhere (bloomberg.com)

  3. Travels in interiors hyperreality (ft.com)

Foto: Niantic/Walmart

...och nĂ€stan helt till slut: Den amerikanska butikskedjan Walmart och PokĂ©mon GO-företaget Niantic inleder ett samarbete för att öka antalet virtuella pokĂ©stops och gym runt butikerna. đŸ›ïž

  • đŸ“Č Walmart kommer samtidigt att sĂ€lja fysiska presentkort till PokĂ©mon GO.

  • đŸ„Ž Detta Ă€r första gĂ„ngen Niantic skapar fysiska presentkort till AR-spelet.

Illustration frÄn patentet

đŸ“± LG fortsĂ€tter att patentera (PDF, 21 sidor) rullbara skĂ€rmar för mobiltelefoner, trots att de slutade tillverka telefoner 2021. 

  • đŸ§Č I det nya patentet anvĂ€nder LG bland annat smĂ„ magneter för att strama Ă„t skĂ€rmen nĂ€r telefonen dras ut till nĂ€stan dubbla storleken.

Illustration: Gwangju Institute of Science and Technology

👀 Koreanska forskare har utvecklat en ny typ av kameralins som gör det möjligt för robotar att se lika bra som katter. 

  • đŸ± Linserna efterliknar kattens förmĂ„ga att justera synen i olika ljusförhĂ„llanden, med en spaltformad öppning och en reflekterande lagstruktur som förbĂ€ttrar synen i svagt ljus. 

  • đŸ€– Enligt pressmeddelandet (PDF, 3 sidor) förbĂ€ttrar linserna bĂ„de objektigenkĂ€nning i komplexa miljöer och minskar behovet av tung databehandling. 

  • 🚗 Forskarna lyfter sĂ€rskilt fram anvĂ€ndningsomrĂ„den som autonoma drönare och bilar – och illustrationerna visar möjligheten att skilja kamouflerade objekt frĂ„n omgivningen.

  • 📄 Forskningsartikel hĂ€r (PDF, 11 sidor)

Illustration frÄn patentet

...och helt till sist: Apple har tagit patent (PDF, 38 sidor) pĂ„ ett AR-belysningssystem som kan projicera AR-innehĂ„ll direkt pĂ„ ytor som bord, tak och vĂ€ggar, utan behov av AR- eller VR-glasögon. đŸ“œïž 

  • 💡 Systemet Ă€r utformat med sensorer och flera LED-projektorer som kontinuerligt anpassar ljusnivĂ„erna i rummet för att förbĂ€ttra integreringen av AR-objekten med de faktiska omgivningarna.

OcksĂ„ vĂ€rt att lĂ€sa 📚

  • Ironmouse Is Twitch’s Top Streamer, But She Doesn’t Know Why You’re Watching (rollingstone.com)

  • The K-Pop King (newyorker.com)

  • Neuralink’s Top Surgeon Is the Even-Handed Counterbalance to Musk (bloomberg.com)

  • North Korean hackers use newly discovered Linux malware to raid ATMs (arstechnica.com)

  • OpenAI Could Be a Force for Good if It Can Address These Issues First (nytimes.com)

🍁🍂

Hoppas du fÄr en jÀttefin fredag!

:-) 
Marius