Veckobrief #14-2024

Fredag 5 april 2024

Hej! 👋

Snapchat lanserar AI-linser och längre videor, TikTok introducerar ett nytt nyhetsflöde med fokus på vetenskap, och Facebook uppdaterar sin videospelare.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 578 ord och beräknad lästid är fem minuter.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a

Instagram testar "Blend" – ett gemensamt Reels-flöde för vänner med rekommendationer baserade på videor de har delat med varandra.

Meta testar ett nytt bonusprogram för skapare på Threads, för närvarande endast för utvalda användare.

X (Twitter) testar möjligheten att skapa grupper med vuxeninnehåll (Not Safe For Work/NSFW).

Foto: Instagram

Fem ⚡️-snabba

  1. Instagram lanserar ett "Notify"-klistermärke för skapare. Användare som trycker på klistermärket kan enkelt aktivera notifikationer för framtida inlägg från skaparen. 

  2. Snapchat har satt datumet för årets Snap Partner Summit till den 17 september, följt av AR-konferensen Lens Fest den 18 och 19 september. 

  3. Meta lanserar kryptering från ände till ände som standard på Messenger "under de kommande månaderna"

  4. Instagram publicerade på tisdag tips och tricks för Instagram Stories.

  5. OpenAI tar bort kravet på användarkonto för att använda gratisversionen av ChatGPT.

Snapchat lanserar AI-linser och längre videor

Foto: Snapchat

Snapchat har lanserat flera nya tjänster och funktioner.

De sex viktigaste:

  1. Mallar: Mallar ska göra det enklare att hämta inspiration från andra. Du hittar mallarna under Create i minnen och kamerarullen → Browse Templates.

  2. Längre videor: Du kan nu spela in videor på upp till tre minuter eller ladda upp videor på upp till fem minuter i chattar, Stories och Spotlight.

  3. AI-linser: Nya AI-genererade linser blir tillgängliga i flera teman och stilar.

  4. Enklare användargränssnitt: Det kommer "snart" att bli enklare att växla mellan Snapchats kamerafunktioner och använda mer avancerade redigeringsverktyg med bara ett svep.

  5. Husdjur-bitmoji: Nu kan du även skapa en AI-genererad bitmoji av ditt husdjur som kommer att visas bredvid din egen bitmoji på Snap Map.

  6. Gemensamma bilder: Bitmojis kan posera tillsammans på vänskapsprofiler. Endast för prenumeranter av Snapchat+.

TikTok lanserar ett STEM-flöde med fokus på vetenskap (Science), teknologi (Technology), ingenjörsvetenskap (Engineering) och matematik (Mathematics). Foto: TikTok

Sju relativt snabba

  1. TikTok rullar ut ett eget nyhetsflöde med fokus på vetenskap, teknologi, ingenjörsvetenskap och matematik för europeiska användare. Flödet kommer att rullas ut under de kommande veckorna och kommer automatiskt att vara tillgängligt för alla användare under 18 år – äldre användare måste själva aktivera det i inställningarna.

  2. Snapchat lanserar Snap Advanced Partner Program, som ger kvalificerade byråer och partners möjlighet att samarbeta närmare med Snapchat.

  3. Google överväger att införa en avgift för avancerade AI-sökningar, rapporterar Financial Times. Enligt tidningens källor inom företaget kan det bli så att vissa sökfunktioner blir exklusiva för betalande prenumeranter. Genom detta hoppas Google skydda sin annonsfinansierade sökmotor, samtidigt som de tillhandahåller avancerade AI-genererade sökresultat till sina prenumeranter.

  4. Meta låter nu annonsörer som använder Fördel+-shoppingkampanjer se detaljerad insikt om användare som "känner till företaget eller har visat intresse för produkter och tjänster, utan att genomföra ett köp" (Engaged customers).

  5. Telegram lanserar företagsprofiler (Telegram Business), där det går att ange öppettider, automatisera svar och besvara frågor med en AI-chattbot.

  6. Googles moderbolag, Alphabet, överväger att lägga ett bud på HubSpot. Enligt Reuters har marknadsföringsplattformen ett värde på omkring 35 miljarder dollar.

  7. Google lade ner Google Podcasts-appen i USA i onsdags och flyttade innehållet till YouTube Music. Google Podcasts är fortfarande tillgänglig i andra länder men kommer att tas bort som tjänst under 2024.

🛍 💵 🛒 💶 

Veckans utvalda förvärv och investeringar

  • Yahoo köper den AI-drivna nyhetsappen Artifact från Instagrams grundare Kevin Systrom och Mike Krieger. Yahoo lägger ner appen och ska integrera tekniken i Yahoo News och andra tjänster.

  • Kreditbolaget Nordiska köper fintech-bolaget Rocker från Schibsted.

  • DataStax förvärvar Logspace.

Facebook uppdaterar sin videospelare

Foto: Meta/Helt Digital

Facebook meddelade i onsdags en större uppdatering av sin videosspelare i mobilappen, vilket gör den nästan identisk med användargränssnittet i TikTok.

Alla videor öppnas nu direkt i vertikalt fullskärmsläge, och spelaren får nya kontroller. Bredvidsvideor anpassas till fullskärmsvisningen när telefonen hålls horisontellt. 

  • Spelaren samlar samtidigt Reels, Facebook Live och långformatvideor och kommer automatiskt att föreslå relevanta videor. 

  • Uppdateringen börjar nu rullas ut i USA och Kanada och kommer till Sverige "under de kommande månaderna".

Observera: Facebook lovar nästan fler visningar om din video är en Reels-video: 

  • "...medan Facebook fortsätter att vara hem för alla typer av videor, kommer vi att visa ännu fler Reels för att möta det växande behovet av detta format".

​​Värt att notera: Instagram-chefen Adam Mosseri bad företagen på tisdagen att fokusera mindre på antalet följare influerarna har och istället se till antalet gillaklick per inlägg och hur många visningar varje Reels-video får.

Fyra ⚡️-snabba

  1. X (Twitter) tar bort möjligheten att visa personliga pronomen på profilen.

  2. Spotify låter nu företag sponsra Spotifys egna evenemang och konserter genom annonsprodukten Live Experiences

  3. LinkedIn lanserar egna annonsformat för anslutna TV-apparater i USA.

  4. Patreon ger skaparna på plattformen möjlighet att utse moderatorer för gruppchattar bland sina följare.

Ytterligare fem saker du bör veta om

  1. X (Twitter) har anställt en ny ledare med ansvar för säkerhet på plattformen efter att den föregående ledaren avgick i protest mot Elon Musk förra sommaren.

  2. Microsoft börjar nästa år ta betalt för säkerhetsuppdateringar av Windows 10. På tisdagen offentliggjorde de priserna för företag och utbildningsinstitutioner.

  3. Vimeo anställer Philip Moyer som ny chef för videoplattformen. Moyer har bland annat bakgrund från Google Cloud och Amazon Web Services.

  4. Telenor säger upp mer än 100 anställda i Norge och ska minska betydligt i antalet vikarier och konsulter. I ett pressmeddelande motiverar Telenor uppsägningarna med "nya digitala möjligheter", omorganisation och automatisering av manuella arbetsuppgifter.

  5. Den norska regeringen bekräftar att de önskar en tydlig åldersgräns på sociala medier, och att denna gräns ska kunna upprätthållas på ett bättre sätt än idag. Enligt norska Dagbladet är användningen av id-lösningen BankID en av möjligheterna som övervägs. Regeringen ska lägga fram en proposition om trygg digital uppväxt till hösten.

Billie Eilish under en prisutdelning i januari. Foto: Kathy Hutchins

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Över 200 musiker, inklusive Billie Eilish, Katy Perry, Nicki Minaj och Stevie Wonder, har undertecknat ett öppet brev som uppmanar AI-utvecklare och teknologiföretag att förbinda sig till att inte utveckla eller implementera AI-teknik, innehåll eller verktyg som underminerar eller ersätter mänskliga artister eller förnekar dem rättvis ersättning för deras arbete. [The Guardian]

  2. OpenAI har utvecklat ett verktyg (Voice Engine) som kan kopiera en persons röst från ett ljudklipp på endast 15 sekunder. Företaget håller tillbaka verktyget av oro för att det ska missbrukas. [OpenAI]

  3. Storbritannien och USA undertecknade på måndagen ett avtal om samarbete för att testa avancerade AI-system, med fokus på att utveckla robusta metoder för att utvärdera verktygens säkerhet. [BBC]

  4. AI-industrin håller på att få slut på kvalitetstexter för att träna sina språkmodeller. OpenAI sägs ha övervägt att träna GPT-5 på transkriptioner från offentliga YouTube-videor. [Wall Street Journal]

  5. AI-drivna sökmotorn Perplexity ändrar sig och kommer trots allt att öppna för annonser på plattformen. [AdWeek]

Apple lanserade på tisdagen möjligheten att samarbeta i appar genom FaceTime i VR-glasögonen Apple Vision Pro. GIF: Apple 

...och veckans fyra utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Now Apple Vision Pro Personas can float freely across different apps (theverge.com)

  2. Ensuring Age-Appropriate Experiences on Meta Quest (about.fb.com)

  3. Pasienter kan ha god effekt av virtuell virkelighet som terapi (forskning.no)

  4. VR Is Finally Coming To EA Sports WRC (carthrottle.com)

  5. 10 Years After Facebook Bought Oculus, What's Next for Meta's VR Plans? (cnet.com)

Amazon Go-butikerna har hundratals sensorer och kameror, samt anställda som registrerar varor i Indien. Foto: Helt Digital

...och nästan helt till sist: Om du har besökt någon av Amazons kassafria butiker i USA eller Storbritannien är det troligt att det är en person i Indien som har registrerat dina varor. 

  • 🛒 Enligt The Information är AI-systemet bakom Amazons "Just Walk Out"-lösning fortfarande så bristfälligt att 70 procent av alla köp under 2022 behövde granskas av människor. 

  • 👨‍💻 Amazon har över 1 000 anställda i Indien som kontinuerligt övervakar butikerna och ser till att rätt varor registreras. 

  • 🛍️ Nu övergår Amazon från tekniken i sina Amazon Fresh-butiker till att använda handhållna varuskannrar, men tekniken kvarstår i butikskonceptet Amazon Go.

Forskningsartiklar om bildbehandling får från och med nu inte innehålla den här bilden av den svenska Playboy-modellen Lena Forsén.

📸 Det så kallade Lena-bildet, som visar Playboy-modellen Lena Forsén, förbjuds i forskningsartiklar om bildbehandling. Det har Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) beslutat

  • 📄 Sedan 1973 har många forskningsartiklar använt en testbild, som är ett utsnitt av en nakenbild av den svenska Playboy-modellen. 

  • Användningen av bilden har kritiserats för att objektifiera kvinnor och skapa en ovälkommen akademisk miljö för kvinnliga forskare. 

  • Framöver kommer IEEE att neka att publicera forskningsartiklar som visar bilden.

Foto: Pophouse

...och helt till sist: Rockbandet Kiss har sålt rättigheterna till sin musik, namn, utseende och likhet för 300 miljoner dollar till det svenska underhållningsföretaget Pophouse. 

  • 🎸 Pophouse har haft stor framgång med hologramshowen ABBA Voyage och planerar att skapa en liknande show med avatarer av Kiss-medlemmarna år 2027.

Också värt att läsa 📖

  • The great rewiring: is social media really behind an epidemic of teenage mental illness? (nature.com)

  • I spent 24 hours on Trump’s Truth Social so you don’t have to. No wonder it’s tanking (latimes.com)

  • Transparent Vice (theverge.com)

  • Netflix’s baby steps with live sports, including WWE, look like a practice run for what’s to come (fortune.com)

  • How WhatsApp became the world’s default communication app (engadget.com)

  • ‘Carefluencers’ Are Helping Older Loved Ones, and Posting About It (nytimes.com)

  • Can Demis Hassabis Save Google? (bigtechnology.com)

  • Why Did Matt Farley Put a Song About Me on Spotify? (nytimes.com)

Det var vecka 14 uppdaterad. 💪

Hoppas du får en jättefin fredag!

:-)
Marius