Veckobrief #13-2024

Fredag 29 mars 2024

Hej! 👋

LinkedIn rullar ut en meddelandeknapp för företag, Google gör shopping-sökningar mer personliga och Adobe lanserar AI-verktyg för företag.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 639 ord och beräknad lästid är sex minuter.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Brent Colmer/@boywhoblogs

Instagram testar möjligheten att kommentera specifika bilder eller videoklipp i ett bildspel.

Foto: Austin Null/Lindsey Gamble

LinkedIn testar ett dedikerat videoflöde i appen med vertikala videor.

WhatsApp testar en integration av Meta AI som en egen AI-chattbot i appen.

YouTube testar en funktion som använder artificiell intelligens för att hjälpa användaren att hoppa fram till de mest relevanta delarna av en video.

Google testar AI-genererade svar som sökresultat för "en liten andel av användare i USA". Svaren innehåller också länkar till mer information. 

  • Google presenterade smarta sökningar – Search Generative Experience (SGE) – i maj förra året. 

  • Detta är det första testet där SGE ersätter de traditionella sökresultaten för användare som inte har bett om det.

Foto: Spotify

Spotify testar videobaserade kurser i Storbritannien. Användare kan prova två gratislektioner per kurs, varefter full tillgång kan köpas via Spotify.

  • Kurserna är ett samarbete med Skillshare, BBC Maestro, PLAYvirtuoso och Thinkific.

Financial Times testar en egen AI-chatbot, Ask FT, som baseras på Anthropic-modellen Claude och är tränad på mediehusets nyhetsarkiv.

  • Chatboten kan svara på frågor och hämtar endast information från tidningsarkivet. 

  • Förelöpig endast tillgänglig för utvalda prenumeranter.

Foto: YouTube

Fyra ⚡️-snabba

  1. YouTube öppnade på onsdagen för publicering av kortvideor som endast är tillgängliga för betalande abonnenter på YouTube-kanaler.

  2. Apple arrangerar utvecklarkonferensen WWDC 2024 från den 10 till den 14 juni.

  3. X (Twitter) höjer gränsen för antalet medlemmar i chattgrupper från 200 till 256.

  4. Threads stöder nu GIF-sökning och -publicering via dator.

Foto: LinkedIn

Sju relativt snabba

  1. LinkedIn lanserade meddelanden för företagssidor globalt på tisdagen. Meddelandeknappen på företagssidan behöver aktiveras i sidinställningarna, och administratörer kan byta mellan olika inkorgar. Meddelandefunktionen stödjer även API-integrationer med Hootsuite, Sprinklr, Zoho, Brandwatch, Bird CRM och Oktopost.

  2. Amazon Prime Video har köpt de svenska och danska rättigheterna till 38 Premier League-matcher från Viaplay. Matcherna kommer att visas exklusivt på streamingtjänsten.

  3. EU-kommissionen inleder utredningar av Google, Apple och Meta för möjliga brott mot EU:s förordning om digitala marknader (Digital Markets Act/DMA). Utredningarna inkluderar Apples nya avgiftsstruktur för appar och Metas "samtycke eller betala"-modell. Slutsatserna från utredningarna förväntas inom tolv månader, och eventuella överträdelser kan resultera i böter på upp till tio procent av företagens årliga globala omsättning.

  4. LinkedIn lanserar dynamiska spårningskoder (UTM) för URL:er för att underlätta spårningen av annonsers effekt på plattformen.

  5. Amazon får en böter 84 miljoner kronor i Polen för att ha vilselett konsumenter på sina webbplatser. Enligt beslutet (PDF, 5 sidor) har Amazon använt designdetaljer som skapar falskt köppress, inklusive vilseledande information om produktens tillgänglighet och leveransdatum. Amazon överklagar beslutet.

  6. Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger har beslutat att skjuta upp stängningen av den AI-drivna nyhetsappen Artifact. Appen skulle ursprungligen läggas ned i februari, men kostnaderna för att driva den visade sig vara mycket lägre än väntat. Nu undersöker grundarna om det trots allt är möjligt att fortsätta driva appen.

  7. Metas tillsynsråd uppmanar Meta att upphöra med att blockera användandet av det arabiska uttrycket "shaheed" (martyr) i samband med terrorister, då det inskränker användarnas yttrandefrihet.

Google gör shopping-sökningar mer personliga

Foto: Google/Helt Digital

Google lanserade på onsdag en rad nya verktyg för att göra shopping-sökningar mer personliga. Verktygen är för närvarande endast tillgängliga i USA, men är värda att känna till.

De viktigaste:

  • Personliga stilar: Möjlighet att ge feedback på sökningar efter kläder, skor och tillbehör. Användare kan ge tummen upp eller tummen ner till olika alternativ, eller svepa höger eller vänster för att omedelbart se personliga resultat.

  • Favoritmärken: Användare kan välja sina favoritmärken så att dessa prioriteras i sökresultaten.

  • AI-bilder: Detaljerade sökningar kan användas för att AI-generera fotorealistiska bilder. När användare ser en AI-bild som matchar det de söker, kommer Google att försöka hitta liknande produkter.

  • Virtuellt provrum: Ett verktyg som möjliggör att se hur olika kläder ser ut på en mångfald av riktiga modeller.

Sam Bankman-Fried Foto: Lev Radin/Shutterstock

Fyra ⚡️-snabba

  1. Mannen bakom den nu konkursdrabbade kryptobörsen FTX, Sam Bankman-Fried, dömdes på torsdag till 25 års fängelse för att ha stulit åtta miljarder dollar från kunderna

  2. YouTube låter nu kanaler anpassa "För dig"-sektionen som visas på kanalens YouTube-sida.

  3. Ericsson skär ner 1 200 tjänster i Sverige för att minska kostnaderna på grund av lägre global efterfrågan från mobiloperatörer.

  4. YouTube kommer att införa A/B-testning av miniatyrbilder till alla "mot slutet av året".

Faksimil från domslutet där domaren fastslår att X (Twitter) försöker kväva yttrandefriheten genom stämningen.

Ytterligare sju relativt snabba

  1. X (Twitter) förlorade målet mot Center for Countering Digital Hate, som genom flera rapporter har avslöjat omfattande spridning av hatprat på X (Twitter) efter att Elon Musk köpte plattformen. Domaren slår fast att X (Twitter) genom stämningen uppenbart försöker bestraffa organisationen för att utnyttja sin yttrandefrihet.

  2. X (Twitter)-ägaren Elon Musk har beslutat att plattformen ska betala advokatavgifterna för en kanadensisk läkare och vaccinförnekare efter att hon förlorade ett mål mot 23 läkare, journalister och mediehus för förtal. Läkaren använde X (Twitter) för att sprida desinformation om vacciner under pandemin och stämde sedan sina kritiker.

  3. EU-domstolen avslog på onsdag Amazons försök (PDF, 2 sidor) att undkomma kravet på att skapa ett offentligt annonsbibliotek. Detta är ett krav enligt förordningen om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA).

  4. TikTok skapar ett globalt ungdomsråd (Youth Council) med femton tonåringar mellan femton och arton år från USA, Storbritannien, Brasilien, Indonesien, Irland, Kenya, Mexiko och Marocko. Rådet ska ge råd till TikTok för att göra plattformen säkrare.

  5. EU publicerade på tisdag sina nya riktlinjer (PDF, 26 sidor) för valssäkerhet som måste följas av de största plattformarna som omfattas av EUs förordning om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA). Riktlinjerna innehåller bland annat rekommendationer om innehållsmoderering på flera officiella språk, användarkontroll över algoritmstyrda nyhetsflöden och ökat fokus på politisk desinformation samt AI-genererade texter, ljud, bilder och videor. Det är val till EU-parlamentet i juni.

  6. Facebook ska själva ha avbrutit satsningen på Facebook Watch 2018 för att skydda de intäkter de fick från försäljning av användardata och annonsplats till N e t f l i x. Det framgår i en amerikansk grupptalan mot Meta (PDF, 5 sidor).

  7. USA och Storbritannien inför sanktioner mot ett kinesiskt företag och sju kinesiska hackare efter upprepade cyberattacker mot valövervakare, kritisk infrastruktur och politiker. Hackarna ska även ha extraherat data om 40 miljoner brittiska väljare.

🛍 💵 🛒 💶 

Veckans utvalda förvärv och investeringar

  • Amazon investerar 2,75 miljarder dollar i AI-företaget Anthropic. Amazon investerade 1,25 miljarder dollar i företaget i september förra året.

  • N e t f l i x köper språkappen THINKIN.

  • Canva köper mjukvaruföretaget Affinity.

  • Take-Two Interactive Software köper Gearbox Entertainment Company.

  • Web3-företaget Borderless Capital köper CFT Capital.

Adobes nya verktyg för företag: GenStudio. GIF: Adobe

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Adobe lanserar GenStudio – ett nytt AI-verktyg som ska hjälpa företag med marknadsföring. Verktyget ska göra det enklare att anpassa innehåll till olika kanaler och målgrupper och inkluderar funktioner för att skapa innehåll, hantera kampanjer och analysera resultat. [Adobe]

  2. OpenAI har gett sju externa filmskapare, artister, musiker och reklambyråer tillgång till AI-verktyget Sora (text och bild till video). Du kan se fascinerande exempel på hur de har använt verktyget på deras webbplatser. [OpenAI]

  3. Kampen om de bästa AI-hjärnorna är så hård att Meta-chefen Mark Zuckerberg själv kontaktar kandidater för att få dem i sitt lag. [The Information]

  4. Chatbotar från OpenAIs GPT Store fick i februari endast 1,5 procent av alla besök i ChatGPT via dator. [Financial Times]

  5. Rumänska myndigheter använder AI-verktyg för att hjälpa lokala bönder att ansöka om medel från EU. Myndigheterna använder verktygen för att automatiskt hämta relevant information för ansökningarna från statliga databaser. [Reuters]

Premier League har ingått ett fyraårigt licensavtal med det brittiska VR-företaget Rezzil för att utveckla VR-spel. Bland investerarna i Rezzil finns Thierry Henry, Gary Neville och Vincent Kompany.

...och veckans fyra utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Premier League signs multi-year deal with VR developer Rezzil (premierleague.com)

  2. ‘Hey, Meta, What Am I Looking At?’ (nytimes.com)

  3. Oculus To Meta: 10 Years Of Mark Zuckerberg's Quest For VR (uploadvr.com)

  4. "We're opening up VR to more people" says Canon (digitalcameraworld.com)

  5. German theater turns Schönberg's opera "Erwartung" into a VR game (mixed-news.com)

Aitana López Foto: The Clueless Agency

...och nästan helt till sist: Aitana López är en spansk AI-modell som tjänar mellan 3 000 och 10 000 euro i månaden. 

  • Den virtuella 25-åringen från Barcelona har nu passerat 300 000 följare på Instagram.

Foto: Massachusetts State Police

🐕 En robothund från Boston Dynamics sköts för första gången under en polisinsats i USA i mars. 

  • 🤖 Roboten användes för att lokalisera en beväpnad man som hade barrikaderat sig i en källare.

  • 👮 Polisen i Massachusetts i USA anser att händelsen visar att robothundar kan göra polisarbete säkrare.

  • Mannen greps till slut.

Foto: Shutterstock

...och helt till sist: Belgiska forskare – naturligtvis – har använt artificiell intelligens för att förbättra smaken på öl.

  • 🔬 De öltörstande forskarna analyserade den kemiska sammansättningen av 250 ölsorter och utvecklade en AI-modell som kan förutsäga smakprofil och hur drycken kommer att upplevas av konsumenterna.

  • 🍺 Modellen avslöjade flera kemiska föreningar som påverkade smaken positivt – inklusive föreningar som tidigare inte var kända för att spela en central roll i ölsmak.

  • 🍻 Sedan använde de modellen för att förbättra öl, som blev blindtestade av ett smakpanel.

  • Modellen var särskilt effektiv för att förbättra smaken på alkoholfri öl.

  • Forskningsartikel här (PDF, 15 sidor).

Också värt att läsa 📖

🐣🐥🐤

Hoppas du får en jättefin påsk!

:-)
Marius