Veckobrief #12-2024

Fredag 22 mars 2024

Hej! 👋

Snapchat lanserar sponsrade AR-filter, TikTok rullar ut videoannonser för shopping, Apple stäms av amerikanska myndigheter, och Taylor Swift sätter Disney+-rekord.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 947 ord och beräknad lästid är 6½ minuter.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Justin Jarvis/@permolity

Instagram testar möjligheten att publicera upp till tre minuter långa Reels för utvalda användare, upp från dagens gräns på 90 sekunder. I Instagrams tester undersöks även Reels på tio minuter.

Den norska tidningen Aftenposten samlar in och delar användardata om sina prenumeranter med "34 partner". Skärmdump från inställningarna för samtycke.

Den norska Schibsted-tidningen Aftenposten testar att ta extra betalt för att inte dela användardata om prenumeranter med externa aktörer och låter prenumeranterna slippa se annonser.

Foto via Ahmed Ghanem/@theahmedghanem

TikTok testar nu flera nya förmåner som skapare kan erbjuda sina prenumeranter, bland annat förfrågningar om framträdanden, direkta hälsningar, Discord-roller, samarbete om spel och prioriterade svar på kommentarer.

Foto via Mario Joos/@MarioJooss

YouTube testar förbättrade insikter för tittarutvecklingen uppdelade efter olika segment såsom prenumeranter och icke-prenumeranter, nya och återkommande tittare samt organisk och betald trafik.

YouTube testar att låta användare föreslå ändringar på automatiskt genererade undertexter på videor. För närvarande endast utvalda engelskspråkiga användare.

Threads testar att låta användare svepa åt höger eller vänster för att meddela algoritmen om de vill se mer eller mindre av innehållet.

X (Twitter) testar olika sökfilter för jobbannonser.

Foto: Warner Bros. Discovery

Fyra ⚡️-snabba

  1. Strömningstjänsten Max lanseras i Sverige den 21 maj. Max samlar allt innehåll från Discovery+ och HBO Max i en app.

  2. IAB Sverige har publicerat en ny guide för influencer-marknadsföring (PDF, 13 sidor). 

  3. Det europeiska patentkontoret (EPO) mottog förra året 199 275 patentansökningar, vilket är 2,9 procent högre än år 2022.

  4. OpenAIs GPT-5 kommer att lanseras 'i mitten av 2024', troligtvis under sommaren, vilket bekräftas av källor till Business Insider.

Snapchat lanserar sponsrade AR-filter

Foto: Snapchat

Snapchat lanserade på torsdagen sponsrade AR-filter.

🤳 Det här är alltså sponsrade filter som är synliga efter att användaren har tagit en bild i Snapchat-appen. 

Foto: Instagram

Nio relativt snabba

  1. Instagram slår samman hashtags och sök för att göra det enklare att hitta relevanta konton och inlägg på ett och samma ställe. När du nu trycker på en hashtag kommer du att se sökresultaten för hashtaggen. Det kommer fortfarande att vara möjligt att följa hashtags.

  2. YouTube-stjärnan Mr. Beast (Jimmy Donaldson) inleder ett samarbete med Amazon Prime Video där han kommer att leda och producera en ny realityshow för streamingtjänsten: Beast Games. I programmet ska 1 000 deltagare tävla om ett pris på fem miljoner dollar.

  3. YouTube kräver nu att AI-innehåll märks om det "lätt kan förväxlas med en riktig person, plats, scen eller händelse". Kravet gäller inte för innehåll som "uppenbart är overkligt, animerat, innehåller specialeffekter" eller när generativ AI har använts som stöd i produktionen.

  4. LinkedIn bekräftar att de utvecklar spel för att öka engagemanget på plattformen. Spelen kommer att vara enkla, Wordle-inspirerade text- och sifferspel, och LinkedIn överväger att visa rankingar av företag baserat på de anställdas resultat.

  5. TikTok utökar sitt ljudbibliotek med "Sounds for Business – Voice Clips", som innehåller ljudklipp från kända influencers. De 18 anpassade röstinspelningarna kan användas gratis i annonser utan individuella avtal med skaparna.

  6. Meta erbjuder att halvera abonnemangspriset som användare måste betala på Facebook och Instagram för att slippa spårning och målriktad annonsering. Initiativet är ett försök att bemöta oro från dataskyddsmyndigheter och integritetsorganisationer angående plattformens "godkänn spårning eller betala"-modell.

  7. Google gör mätningar av konverteringar lika för Google Ads och Analytics. Detta innebär att "nyckelhändelser' (key events) nu kommer att ersätta "konverteringar" under rapportering av användarförvärv.

  8. Google fick i onsdags en böter på 250 miljoner euro (2,5 miljarder kronor) av det franska konkurrensverket. Myndigheten anser att Google fortfarande inte uppfyller kravet på att kompensera mediehus för användningen av deras innehåll i sökresultaten (från 2019) och menar också att Google har tränat sina AI-modeller på mediehusens innehåll utan tillstånd.

  9. FN antog på torsdagen den första globala resolutionen (PDF, 8 sidor) om artificiell intelligens som uppmanar länder att skydda mänskliga rättigheter, personuppgifter och övervaka AI för risker. Resolutionen fick stöd från 123 länder, inklusive USA och Kina.

Apple stäms av amerikanska myndigheter

USA:s justitieminister Merrick Garland anser att Apple bryter mot konkurrenslagen. Foto: Office of Public Affairs

Det amerikanska justitiedepartementet stämde på torsdagen Apple, anklagande företaget för att missbruka sin monopolställning genom att begränsa konkurrenters programvara och funktionalitet. Departementet har fått med sig 17 delstater på stämningen (PDF, 88 sidor).

🕵️ Myndigheterna anser att Apple (bland annat) har:

  • Hindrat framväxten av innovativa appar med bred funktionalitet (superappar) som skulle göra det enklare för användare att byta mellan telefonmärken.

  • Begränsat funktionaliteten hos smartklockor från andra tillverkare, och samtidigt begränsat Apple Watch-funktionaliteten vid användning av Android.

  • Förhindrat tredjeparter från att erbjuda funktionalitet för digitala plånböcker (tap-to-pay).

  • Blockerat konkurrerande mobila molnströmningstjänster – bland annat för mobilspel.

Taylor Swift. Foto: Shanna Madison/Chicago Tribune/TNS

Fyra snabba

  1. Disney+ säger att konsertfilmen "Taylor Swift: The Eras Tour" satt rekord i sin genre med 4,6 miljoner visningar efter tre dagar. Disney+ ska ha betalat 75 miljoner dollar för rättigheterna.

  2. xAI har nu publicerat språkmodellen Grok-1 som öppen källkod på GitHub.

  3. YouTube Music låter nu användare söka efter låtar genom att sjunga eller nynna. Funktionen är redan tillgänglig genom Google- och YouTube-appen.

  4. Facebook ger inte upp poke-funktionen (du hittar den här). Den senaste månaden har Facebook gjort poke-knappen synligare vid sök på namn – och antalet som använder knappen har ökat med 13 gånger.

🛍 💵 🛒 💶 

Veckans utvalda förvärv och investeringar

  • Apple köper det kanadensiska AI-företaget DarwinAI.

  • Blommenholm Industrier köper Schibsteds nyhetsverksamheter. Avtalet undertecknades idag (fredag).

  • Sensor Tower köper analyskonkurrenten Data.ai (tidigare App Annie).

  • Cisco köper AI-företaget Splunk.

  • BBC Studios köper det spanska produktionsföretaget Brutal Media.

  • Svenska Pixelfox köper AI-företaget Userdesk.

  • Databricks köper in sig i AI-företaget Mistral AI och förvärvar hela Lilac AI.

  • Q.Digital förvärvar Outsport från Vox Media-ägda SB Nation.

  • Redis förvärvar Speedb.

  • Lärplattformen Cornerstone köper VR/XR-företaget Talespin.

  • onxMaps förvärvar kartapp-konkurrenten TroutRoutes.

  • GitLab förvärvar Oxeye Security.

TikTok lanserar Video Shopping Ads globalt

Efter flera månader av testning lanserar nu TikTok Video Shopping Ads globalt.

  • 🛍️ TikTok underlättar skapandet av Video Shopping Ads-kampanjer för Shopify-användare, som kan integrera produktkataloger i färdiga, optimerade kampanjer direkt från Shopify.

  • 📲 Produktkataloger kommer automatiskt att kunna användas i karuseller och produktplattor (product tiles).

Kampanjer med Video Shopping Ads får ökad synlighet på För dig-sidan och nu även i sökfliken.

  • Den dedikerade fliken för TikTok Shopping (Shop Tab) lanseras till alla användare.

  • Ett nytt produktkortformat blir också synligt i fliken för TikTok Shopping.

📈📊📉

...några resultat sedan sist

Förändring i omsättning i parentes: Tencent Music (-7%), Tencent (+7%), PDD/Temu (+123%), Micron (+58%) och Xiaomi (+11%).

Foto: TikTok

Sju relativt snabba

  1. TikTok har officiellt lanserat Creator Rewards Program, som ska betala skapare på plattformen för originalinnehåll som varar i över en minut. För tillfället endast i utvalda länder (inte Sverige).

  2. Den svenske kompositören Johan Röhr, 47, publicerar musik på Spotify under fler än 650 olika artistnamn och står bakom över 2 700 låtar på plattformen. Enligt Dagens Nyheter (DN) är Röhr bland de 100 mest populära artisterna på Spotify – med fler spelningar än Michael Jackson, Metallica och Mariah Carey. År 2022 omsatte Röhrs företag för 32,7 miljoner kronor. Enligt tidningen står svenska artister bakom minst 5 700 falska artistnamn, som tjänar pengar på att rekommenderas i Spotifys spellistor för instrumentalmusik.

  3. Googles Display & Video 360 integreras från och med april direkt med Disneys annonsbörs (DRAX). Detta möjliggör riktad annonsering på Disneys streamingtjänster och anslutna TV-plattformar globalt.

  4. Ytterligare sex länder ställer sig bakom en USA-ledd internationell koalition mot kommersiell spionprogramvara. De nya länderna inkluderar Finland, Tyskland, Irland och Japan. Totalt 18 länder – inklusive Sverige, Danmark och Norge – är en del av koalitionen.

  5. Google påbörjar under de kommande veckorna utrullningen av insiktsdata för Chrome Privacy Sandboxs Protected Audience API i Google Analytics. Chrome Privacy Sandbox är ett initiativ från Google som syftar till att skapa en mer privat webbläsarupplevelse genom att eliminera behovet av cookies från tredjepartsaktörer. Protected Audience API ger annonsörer möjligheten att rikta annonser mot relevanta användargrupper utan att använda personidentifierbar information.

  6. Meta utvidgar Threads med en Fediverse-delningsfunktion för användare över 18 år i USA, Kanada och Japan. Integrationen gör det möjligt att visa Threads-inlägg på decentraliserade sociala plattformar som Mastodon.

  7. Mozilla Foundation och över 121 institutioner, organisationer och akademiker uppmanar i ett öppet brev till Meta att skjuta upp nedläggningen av analysverktyget CrowdTangle till januari 2025. Meta meddelade tidigare i mars att verktyget ska avvecklas i augusti, något som kommer att göra det omöjligt att spåra desinformation under presidentvalet i USA i november.

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Apple är i samtal med Google om att använda AI-modellen Gemini för att driva vissa funktioner i iPhone. Apple har också varit i samtal med OpenAI. Ett avtal mellan Apple och Google kan förstärka båda företagens AI-satsning – men också locka till sig regulatorisk uppmärksamhet. Apples egen språkmodell ska vara så långt efter konkurrenterna att ett samarbete med Google är troligt. [Bloomberg]

  2. Microsoft skapar Microsoft AI – en egen avdelning som ska fokusera på konsumentrelaterade AI-produkter. Avdelningen ska ledas av DeepMind-grundaren Mustafa Suleyman, som ska rapportera direkt till Microsoft-chefen Satya Nadella. [Microsoft]

  3. Google-ägda Fitbit kommer att använda AI-modellen Gemini för att erbjuda personliga hälsorekommendationer i Fitbit-appen. Tjänsten ska ge skräddarsydd vägledning baserad på användarnas hälsodata och mål, inklusive träningsråd baserade på sömnkvalitet. [Google]

  4. BBC vill utveckla egna AI-modeller och förhandlar samtidigt med flera stora teknologiföretag som vill använda BBC:s ljud-, video- och textarkiv för att träna sina språkmodeller. En av aktörerna sägs vara Amazon. [Financial Times]

  5. Saudi-Arabien planerar att skapa en fond på omkring 40 miljarder dollar för att investera i artificiell intelligens. Detta skulle göra landet till världens största investerare i AI-teknologi. [New York Times]

...och veckans fyra utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Sony Hits Pause on PSVR2 Production as Unsold Inventory Piles Up (bloomberg.com)

  2. Nvidia bringing its Omniverse technology to Apple's Vision Pro headset (finance.yahoo.com)

  3. Meta shows impressive AI-enhanced AR glasses technology (mixed-news.com)

  4. Meta Quest 3s images leak online, hinting at an even more affordable VR headset (yankodesign.com)

  5. New AR golf glasses could be a game changer for players who struggle on the putting green (sportbible.com)

GIF: Google Research

...och nästan helt till sist: Forskare vid Google Research har utvecklat VLOGGER – ett AI-system som kan animera en enkel stillbild och ett ljudklipp till videor med tal, gestikulering och rörelse.

Neuralink-ingenjör Bliss Chapman (till vänster) och Noland Arbaugh. Foto från videon

...och helt till sist: Neuralink visade på onsdagen en video med den första människan som har opererat in ett hjärnimplantat för att kunna styra en dator. 🧠

  • ♟️ I videon demonstrerar 29-årige Noland Arbaugh hur han bland annat kan spela schack och datorspelet Civilization.

  • 🧑‍🦽 Arbaugh blev förlamad från axlarna och ned efter en dykolycka för åtta år sedan.

Också värt att se 🍿

Också värt att läsa 📖

  • Facebook and X gave up on news. LinkedIn wants to fill the void (fastcompany.com)

  • The Lifelike Illusions of A.I. (newyorker.com)

  • Parler’s New Owners Swear This Time Will Be Different (wired.com)

  • Leading adviser quits over Instagram’s failure to remove self-harm content (theguardian.com)

  • Reddit’s I.P.O. Is a Content Moderation Success Story (nytimes.com)

  • Fox, N e t f l i x Quietly Built Sports Ad Deal That Wasn’t Based on TV Ratings (variety.com)

Du är duktig som har kommit ända hit ner! 💪

Klappa dig själv på axeln och njut av fredagen! 🐣

:-)
Marius