Veckobrief #11-2024

Fredag 15 mars 2024

Hej! 👋

Nu kan du tjäna pengar på AR-effekter på TikTok, Spotify lanserar musikvideor, förbereder sig för en strid med TikTok i senaten, och Meta lanserar nya annonsprodukter.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 885 ord och beräknad lästid är sex minuter.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto: Snapchat

Snapchat testar en ny funktion som gör det möjligt för användare att välja att inaktivera automatisk borttagning av meddelanden.

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a 

Instagram testar möjligheten att skicka filer i direktmeddelanden.

Logotypen för TikTok Photos. Foto via @AssembleDebug

TikTok utvecklar en bildelningapp – TikTok Photos.

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a 

Instagram testar "Spins" – en funktion som låter användare byta ut text eller ljud i andras Reels.

Instagram arbetar med möjligheten att posta till ett tidigare datum (Post to the past) och låter användare dela upp till 15 bilder eller videoklipp i karusellinlägg.

X (Twitter) testar att göra andras fastnålade inlägg synliga.

GIF: YouTube

Fyra ⚡️-snabba

  1. YouTube får en helt ny design på TV-appen för att framhäva kommentarer och interaktion.

  2. Reddit lanserar ett nytt annonsformat som liknar ett vanligt Reddit-inlägg.

  3. Google arrangerar utvecklarkonferensen I/O 2024 den 14 maj.

  4. Microsoft lanserar AI-tjänsten Microsoft Copilot for Security från den 1 april.

Nu kan du tjäna pengar på AR-effekter på TikTok

Foto: TikTok

TikTok utvidgar sitt belöningsprogram för AR-effekter till Sverige och 32 andra länder

🤳 Programmet lanserades i maj 2023 och ger kvalificerade användare möjlighet att tjäna pengar på de AR-effekter de utvecklar genom TikToks Effect House-plattform. 

…men innan du poppar champagnen: För att kunna försöka (PDF, 3 sider) tjäna pengar på AR-effekter måste användare redan ha ett guld-, platina- eller diamantmärke som skapare, med minst fem publicerade AR-effekter – varav tre måste ha använts i över 1 000 videor var. 

  • Endast AR-effekter som blir virala och används i över 100 000 videor inom 90 dagar är giltiga. 

  • Användare får sedan betalt ett hemligt (och varierande) belopp per 1 000 videor AR-effekten används i – dock räknar TikTok inte med de första 100 000 videorna. 

  • Och för att göra det ännu svårare räknar TikTok endast med videor som är publicerade offentligt, och de räknar bara en video med effekten per användare per dag. 

  • Användare kan tjäna maximalt 14 000 dollar per effekt – och maximalt 50 000 dollar per månad.

Foto: Spotify

Åtta relativt snabba

  1. Spotify rullar ut musikvideor i appen i Sverige och tio andra länder. Musikvideorna är endast tillgängliga för betalande abonnenter, och Spotify "hoppas kunna utvidga tjänsten" till användare i andra länder. 

  2. LinkedIn öppnar för att företag kan främja inlägg från alla användare – inte bara inlägg från egna anställda. Funktionen blir tillgänglig globalt innan slutet av mars. 

  3. Google gör nu inlägg från sociala medier direkt synliga på företags Google-profiler. Företag måste själva lägga till länkar till sina sociala mediekanaler på sin företagsprofil (finns under "kontakt"-fliken i företagsinformationen). 

  4. YouTube lanserar "Clips Library" i YouTube Studio. Biblioteket kommer att innehålla alla klipp som skapats från kanalens videor – både av kanalen själv och av tittarna. 

  5. Neil Young är tillbaka på Spotify efter att han 2022 drog tillbaka alla sina låtar i protest mot att plattformen lät podden Joe Rogan Experience sprida desinformation om vacciner. 

  6. Googles AI-sök kan minska trafikmängden som skickas till webbplatser med mellan 20 och 60 procent. Det hävdar experter som Adweek har talat med. Google säger att det är för tidigt att säga något om de möjliga konsekvenserna. 

  7. X (Twitter)-chef Elon Musk gillade inte de kritiska frågorna han ställdes av tidigare CNN-reportern Don Lemon till hans nya X (Twitter)-show – och avbröt helt enkelt hela avtalet X (Twitter) hade med Lemon. "The Don Lemon Show" skulle ha exklusiv premiär på X (Twitter) måndag, men nu blir showen också tillgänglig på andra plattformar. 

  8. Meta lägger ner CrowdTangle den 14 augusti och ersätter tjänsten med Meta Content Library. CrowdTangle är ett verktyg som använts av journalister, forskare och myndigheter för att analysera innehåll på Facebook och Instagram.

Sex snabba från EU-universumet

Föredragande för AI-lagen, Brando Benifei, efter omröstningen i EU-parlamentet på onsdagen. Foto: Mathieu Cugnot/EP

  1. EU-parlamentet antog på onsdagen (523 mot 46 röster) lagen som ska reglera utvecklingen och användningen av artificiell intelligens – AI Act (PDF, 459 sidor). Brott mot lagen kan straffas med böter på upp till 35 miljoner euro eller sju procent av den årliga globala omsättningen. Lagen ska vara implementerad senast 2026, men befintliga AI-system får längre tidsfrister för att anpassa sig till de nya kraven.

  2. EU-kommissionen öppnar en utredning av näthandelsplattformen AliExpress efter misstankar om att plattformen bryter mot EUs förordning om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA). AliExpress ägs av det kinesiska Alibaba. 

  3. EU-parlamentet antog på onsdagen (464 mot 92 röster) European Media Freedom Act (PDF, 123 sidor). Lagen ska säkra pressfriheten, men kräver också öppenhet om ägande och tillåter användning av spionprogramvara mot journalister i strikt definierade fall. 

  4. Spotify har underrättat EU-kommissionen om att Apple fördröjer en uppdatering av Spotify-appen för iPhone i Europa. Uppdateringen inkluderar prisinformation direkt i appen. 

  5. Det europeiska dataskyddsorganet (EDPS) fastställer att EU-kommissionen bryter mot EUs dataskyddsförordning (GDPR) genom användningen av Microsoft 365, särskilt vid överföring av personuppgifter utanför EU/EES. Kommissionen har fått tidsfrist till den 9 december med att vidta åtgärder

  6. EU-kommissionen har bett alla stora plattformar att redogöra för hur de arbetar för att hantera risker relaterade till AI samt förhindra spridning av AI-genererade videor och bilder.

🥊 🥊 🥊

Klart för TikTok-kraftmätning i senaten

Steven Mnuchin vill organisera investerare för att köpa TikTok. Foto: Mark Reinstein/Shutterstock

Representanthuset godkände på onsdagen lagförslaget (352 mot 65 röster) som kräver att TikToks kinesiska moderbolag, ByteDance, måste sälja TikTok inom sex månader för att undvika ett förbud mot appen i USA. 

  • Det är osäkert om förslaget kommer att få majoritet i senaten. 

  • TikTok har redan meddelat att de kommer att ta saken till domstol.

Kinesiska myndigheter – som själva blockerar alla västerländska sociala medier – uppmanar USA att "sluta med orättvis diskriminering av utländska företag".

Tidigare finansminister under Trump-administrationen, Steven Mnuchin, arbetar nu med en investerargrupp som vill köpa TikTok.

Foto: TikTok

Fyra ⚡️-snabba

  1. TikTok lanserade på onsdagen Creator Search Insights – ett nytt verktyg som ger skapare insikter i vilka ämnen folk söker efter på plattformen.

  2. YouTube kommer nu att meddela YouTube-kanaler om produkter de har taggat i videor inte visas korrekt.

  3. Pinterest introducerar möjligheten att filtrera sökningar efter kroppstyper. För tillfället endast i USA och Kanada.

  4. Instagram tar bort evenemangsfunktionen från appen den 19 mars.

🛍 💵 🛒 💶 

Veckans utvalda förvärv och investeringar

  • Zendesk köper Ultimate, en tysk automatiseringsplattform.

  • Journey köper Felt, en plattform som använder artificiell intelligens för att hitta rätt psykologer för användares behov.

  • Wiz köper Gem.

  • Accelirate köper Revelation.AI.

  • Lensrentals köper BorrowLenses, en marknadsplats för uthyrning av foto-, video- och ljudutrustning.

🧑‍⚖️👩‍⚖️👨‍⚖️

Fyra från rätten

Craig Wright har sedan 2016 påstått att han är personen bakom pseudonymen 'Satoshi Nakamoto' – och därmed också skaparen av Bitcoin. Det är han inte. Foto: Tayfun Salci/ZUMA Press Wire

  1. En brittisk domstol slog fast på torsdagen att den australiske dataingenjören Craig Wright inte kan vara den okända skaparen av Bitcoin med pseudonymen Satoshi Nakamoto.

  2. Överklagandemålet mellan den norska Personvernnemnda och dejtingappen Grindr behandlades denna vecka i Oslo tingsrätt. Datatilsynet gav Grindr en GDPR-böter på 65 miljoner kronor år 2021. Grindr överklagade böterna till Personvernnemnda, som valde att upprätthålla dem. Nu tas ärendet upp i Oslo tingsrätt. Grindr menar att de har följt branschstandarderna.

  3. Toppdomänen .nu tillhör Internetstiftelsen, fastställde Södertörns tingsrätt. Den svenska domstolen gav därmed inte medhåll till den lilla Stilla havs-ön Niue, som sedan 1990-talet har hävdat att de blev lurade att ge ifrån sig det värdefulla toppdomänet. Den lilla östaten krävde att få tillbaka toppdomänet samt 210 miljoner kronor i förlorade domänintäkter. Istället dömdes de denna vecka att betala rättegångskostnader på omkring 2,6 miljoner kronor.

  4. Snapchat stämmer (PDF, 12 sider) det amerikanska patentverket för att få omprövat avslaget på att skydda varumärket för AR-glasögonen "Spectacles".

Meta med nya annonsprodukter för stora annonsörer

Foto: Meta

Meta rullar ut flera nya funktioner för annonsörer som är kvalificerade för Fördel+-produkter (Advantage+).

De viktigaste:

  • Automatisk optimering av videoannonser till 9:16-format på Instagram och Facebook.

  • Möjlighet för annonsörer att använda videoinnehåll istället för bilder i katalogannonser.

  • Ökad tillgång till shoppingannonser genom integrationer med Magento och Salesforce Commerce Cloud.

  • Påminnelseannonser på Instagram med länkar för att bygga medvetenhet och intresse inför lanseringar eller evenemang. Kommer även till Reels under sommaren.

  • Bättre synlighet för reor och rabattkoder i annonser.

  • Annonser med produkttaggar för att förenkla köpprocessen direkt från en annons både på Instagram och på Facebook. Från april görs produkttaggar tillgängliga för alla företag.

📈📊📉

...några resultat sedan sist

Förändring i omsättning i parentes: Adobe (+11%), Foxconn (-6%) och Oracle (+7%).

Foto: Google Deepmind

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Google DeepMind har utvecklat en AI-modell, SIMA, som ska spela avancerade datorspel tillsammans med människor och kunna följa instruktioner. Målet är att SIMA ska fungera som en AI-medspelare som kan samarbeta med spelarna. Modellen har testats på nio olika spel. [Google Deepmind]

  2. OpenAI har ingått licensavtal med franska Le Monde och den spanska mediekoncernen Prisa för att träna sina språkmodeller på franskt- och spanskspråkigt nyhetsinnehåll. [OpenAI]

  3. Fem av årets 45 Pulitzer-finalister har använt artificiell intelligens i sitt arbete. Detta är första gången deltagare har behövt uppge användning av AI. [American Press Institute]

  4. Google begränsar chatboten Gemini från att besvara frågor om val på grund av oro för felaktig information och falska nyheter. [Reuters]

  5. Amazon har utvecklat ett AI-verktyg som automatiskt skapar produktsidor genom att samla in text och bilder från säljarens webbplats. [Amazon]

Meta fortsätter testandet av sina AI-stödda smartglasögon. Foto: Meta

...och veckans fyra utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Meta's Ray-Ban smart glasses are becoming AI-powered tour guides (techradar.com)

  2. Virtual-reality concerts could redefine the live-music experience — but it'll take more time (businessinsider.com)

  3. VR headsets can be hacked with an Inception-style attack (technologyreview.com)

  4. Apple Vision Pro unlocks new opportunities for health app developers (apple.com)

  5. How immersive reality is helping aged care residents travel the world without leaving home (abc.net.au)

Foto: Myreze

...och nästan helt till sist: Norska Myreze har producerat grafiken till valutsändningarna för den amerikanska TV-kanalen CBS. 🗳️ 

  • Företaget har tidigare fått uppdraget att producera grafik till kanalens vädersändningar.

Foto: Figure

...och helt till sist: Robotföretaget Figure visade på onsdagen hur långt de har kommit med sin OpenAI-drivna autonoma robot, Figure 01. 

  • 🤖 I videon talar en testperson med den humanoida roboten, som analyserar vad den ser och samtidigt utför komplexa uppgifter. 

  • 💰 Bland investerarna i företaget finns OpenAI, Nvidia och Amazon-grundaren Jeff Bezos. 

  • 🎥 Se videon här.

Också värt att läsa

Hoppas du får en jättefin fredag!

:-)
Marius