Veckobrief #10-2024

Fredag 8 mars 2024

Hej! 👋

Fem nya Instagram-funktioner, Google varnar för större ändring av sökalgoritmen och TikTok låter fler tjäna pengar på prenumerationer.

📅 Från kalendern:

Philips-ingenjör Joop Sinjou visar upp den första prototypen för en CD-skiva under presskonferensen den 8 mars 1979. Foto: Philips

💿 I dag är det 45 år sedan Philips visade upp en prototyp för den första CD-skivan.

South by Southwest (SXSW) arrangeras i Austin (Texas). Pågår till den 16 mars. En del av föreläsningarna kan ses digitalt.

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 2 431 ord och beräknad lästid är sju minuter.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a 

Threads arbetar med en funktion som låter användare automatiskt arkivera inlägg efter en vecka, en månad, sex månader eller ett år.

Instagram testar korspostning till Threads och kommer att låta användare lämna gruppchatter utan att meddela de andra deltagarna.

Foto: TikTok

Fyra ⚡️-snabba

  1. TikTok har publicerat TikTok Trends Digest – en ny månatlig artikelserie med aktuella trender på plattformen.

  2. Microsoft kommer att genomföra AI-evenemanget 'New Era of Work' den 21 mars – med AI-uppdateringar av produkter och tjänster.

  3. Warner Bros. Discovery meddelar att de kommer att slå ned på delning av lösenord bland Max-prenumeranter 'senare i år'.

  4. Bitcoin-priset (BTC) var på tisdagen rekordhögt 69 000 dollar.

TikTok låter fler tjäna pengar på prenumerationer

Foto: TikTok

TikTok kommer att låta alla innehållsskapare tjäna pengar på prenumerationer – även utan att behöva sända live.

  • Hittills har prenumerationerna varit kopplade till Live Subscription, alltså endast för skapare som sänder live.

  • Funktionen, som kommer att rullas ut under de kommande veckorna, låter följare prenumerera på exklusivt innehåll och förmåner från sina favoritskapare.

TikTok lanserar samtidigt Creator Academy som ska vara en lärohub för skapare som vill tjäna pengar på plattformen.

  • Får inte förväxlas med TikTok Academy, som lanserades förra året och riktar sig mot marknadsförare.

Creator Academy kommer att rullas ut under de kommande veckorna och kommer att vara tillgängligt i Creator Center.

Värt att notera: Creativity Program byter namn till Creator Rewards Program och kommer i större utsträckning att fokusera på speltid (ju längre, desto bättre), originalitet, sökvärde och engagemang.

  • TikTok säger att tittartiden på längre videor har ökat med 40 procent de senaste sex månaderna, och att användare nu tillbringar 50 procent av tiden i appen med att titta på längre videor.

…medan Meta rullar ut sitt bonusprogram till skapare i tio nya länder (fortfarande inga i Norden), och tar bort begränsningarna för hur mycket skapare kan tjäna genom programmet varje månad.

Foto: TikTok

Sju relativt snabba

  1. TikTok skickade på onsdag en push-notis till användare i USA med en uppmaning att kontakta politiker i kongressen för att motarbeta ett förbud mot appen. Politikerna i kongressen blev omedelbart nedringda. Vita huset välkomnade på onsdag ett lagförslag som skulle tvinga det kinesiska ByteDance att sälja TikTok till amerikanska ägare inom sex månader. Förslaget ska till omröstning i representanthuset redan nästa vecka.

  2. LinkedIn låter nu användare sortera listor över vem som har besökt deras profil baserat på olika kategorier. Bland dessa finns om personen är en influencer, arbetar på ett företag du följer, eller kan hjälpa dig att få ett jobb.

  3. Instagram introducerar nya varningar för misstänkta förfrågningar att följa andra konton och varnar användare när de taggas eller nämns av okända konton.

  4. Microsoft lanserar en version av sin Copilot-chatbot som är skräddarsydd för att utföra arbetsuppgifter för anställda inom finans och bokföring.

  5. Meta bekräftade i onsdags att de testar en AI-modell för videorekommendationer, och preliminära tester på Facebook har lett till en ökning av visningstiden för Reels-klipp med mellan åtta och tio procent.

  6. Ett tekniskt fel slog ut både Facebook, Messenger, Instagram och Threads i cirka två timmar på tisdagen. Det globala felet påverkade minst 500 000 användare. På onsdagen drabbades även LinkedIn av ett tekniskt fel i flera länder.

  7. LinkedIn Learning Hub lanserar Next Role Explorer, som använder LinkedIn-data för att identifiera vad som naturligt kan vara nästa position för dig i företaget du arbetar för.

Instagram låter dig redigera skickade meddelanden

Foto: Instagram

Instagram lanserade fem nya funktioner för direktmeddelanden (DM) på måndagen.

I tur och ordning:

1. Meddelanden kan nu redigeras upp till 15 minuter efter att de har skickats.

  • För att redigera ett meddelande, tryck och håll ner det skickade meddelandet och välj sedan 'redigera' från rullgardinsmenyn.

2. Snart kommer du att kunna fästa upp till tre grupp- eller 1:1-chattar högst upp i inkorgen för enkel åtkomst.

  • För att flytta en chatt till toppen av din inkorg, svep åt vänster eller tryck och håll på chatten och tryck sedan på 'fäst'.

  • Du kan välja att avfästa en tråd när som helst.

3. Det är möjligt att aktivera eller inaktivera läskvittenser för alla chattar – eller bara för utvalda.

  • Läskvittenser låter andra veta att du har sett deras meddelande.

  • Du kan ändra inställningarna för läskvittenser när som helst via kontoinställningarna.

4. Spara dina favoritklistermärken i chattar för enkel åtkomst.

  • Tryck och håll på klistermärket du vill spara.

5. Välj tema för enskilda chattar (Instagram lanserar en rad nya teman).

  • För att ändra temat för en chatt, tryck på namnet högst upp, gå in på teman och välj ett av de tillgängliga teman.

Foto: BBC Studios

🛍 💵 🛒 💶 

Veckans utvalda förvärv och investeringar

  • BBC Studios köper BritBox International.

  • Svenska Fortnox köper mjukvaruföretagen Boardeaser och VisualBy.

  • AI-företaget Groq köper Definitive Intelligence och lanserar GroqCloud.

  • Svenska NTM köper ljudproduktionsföretaget Online Voices.

  • Nikon köper kameraföretaget RED.

  • Accenture köper Udacity och ska skapa en AI-fokuserad läroplattform.

  • Cloudflare köper Nefeli Networks.

  • CrowdStrike köper Flow Security.

Google varslar större förändring i sökalgoritmen

Foto: Google

Google meddelade på tisdagen att de kommer att göra större förändringar i sökalgoritmen för att bekämpa spam och innehåll av låg kvalitet.

Förändringen ska bland annat slå ned på massproducerat AI-genererat innehåll, och Google förväntar sig att uppdateringarna kommer att minska oönskat innehåll i sökresultaten med 40 procent. 

  • Detta kommer med andra ord sannolikt inte att påverka din synlighet, men förändringarna är värda att känna till.

Det viktigaste:

  • Originalitet får större vikt i rankningarna. Detta ska öka synligheten för användbar information och minska ooriginalt innehåll i sökresultaten. 

  • Rankning kommer också att påverkas av en helhetsanalys av webbplatser med fokus på om innehållet generellt är oanvändbart, webbplatsen har dålig användarupplevelse, eller verkar vara skapad mer för sökmotorer än för människor. 

  • Nya algoritmer ska avslöja automatiskt genererat innehåll av låg kvalitet, eller ooriginalt innehåll, som försöker manipulera sökrankningar. 

  • Google betraktar nu utgångna domäner som köps och används på nytt i syfte att förbättra rankningen av innehåll av låg kvalitet som spam.

 📈📊📉

...några resultat sedan sist

Förändring i omsättning i parentes: Hewlett Packard Enterprise (-14%), JD (+4%), CrowdStrike (+33%), TV 2 Norge (+11%) och Sea (+5%).

Miljardböter till Apple efter Spotify-klagomål

EU-kommissionär Margrethe Vestager under måndagens presskonferens. Foto: Aurore Martignoni/EC-Audiovisual Service

Apple fick på måndagen en böter på 1,8 miljarder euro (20 miljarder kronor) från EU-kommissionen för att ha missbrukat sin dominerande marknadsposition inom musikstreaming.

  • Apple har redan meddelat att de kommer att överklaga beslutet, och det kommer därför att dröja flera år innan det slutgiltiga utfallet är klart.

Spotify skickade 2019 ett formellt klagomål om Apples praxis till EU-kommissionen, och en formell utredning öppnades 2020. 

  • Spotify klagade på Apples provision på 30 procent på alla köp genom App Store, en provision som ger en fördel för Apple Music. 

  • Dessutom inkluderade klagomålet att Spotify inte tilläts informera kunder om att de kan starta billigare prenumerationer utanför iOS-appen.

...och EU-kommissionen begär en förklaring från Apple efter att företaget tydligen har låtit sig provoceras till att stänga utvecklarkontot för spelföretaget Epic Games. 

  • Utestängningen förhindrar Epic Games från att öppna sin egen appbutik för iPhone-användare i Europa. 

  • Detta kan således vara ett brott mot EUs nya förordning om digitala marknader (Digital Markets Act/DMA).

  • Företagen har varit i klammeri med varandra sedan 2020, då Apple kastade ut Epic Games för att ha låtit användare betala i Fortnite-appen – utanför App Store.

🤡🤹‍♂️🎪

Tre snabba från Cirkus-Musk

Elon Musk Foto: Leon Neal/Getty Images

1. Tidigare Twitter-chefer stämmer X (Twitter)-ägaren Elon Musk för mer än 128 miljoner dollar (1,3 miljarder kronor) och hävdar att Musk ljuger om avskedanden för att slippa betala dem avgångsvederlag.

2. Elon Musk hade på söndagen ett längre möte med Donald Trump i Florida. På onsdagen påstod Musk att han inte kommer att donera pengar till någon av presidentkandidaterna.

Ett av e-postmeddelandena Elon Musk skickade till OpenAI:s ledning 2018.

3. OpenAI publicerade denna vecka flera e-postmeddelanden från Elon Musk som avslöjar att han 2018 försökte slå samman OpenAI med Tesla. 

  • Musk har stämt (PDF, 46 sidor) OpenAI eftersom han anser att företaget nu fokuserar på vinst för Microsoft istället för att "utveckla AI till mänsklighetens bästa", vilket var principen företaget grundades på 2015.

Fyra ⚡️-snabba

  1. Spotify lanserar "Musikorakel" – en underhållningstjänst som svarar på frågor med låtar baserat på dina lyssnarvanor.

  2. En tidigare Google-anställd från Kina är åtalad (PDF, 12 sidor) i USA för att ha stulit AI-hemligheter från företaget.

  3. LinkedIn tjänade förra året 1,7 miljarder dollar på LinkedIn Premium-abonnemang.

  4. Apple planerar (PDF, 12 sidor) att låta iPhone-användare i EU avinstallera webbläsaren Safari senast i slutet av 2024, och kommer att göra det enklare att byta till Android senast hösten 2025.

Automatiska annonsbud är föremål för GDPR

Foto: EU-domstolen

EU-domstolen slog fast på torsdagen att automatiska budgivningar i realtid för annonsvisningar (Real-Time Bidding/RTB) innebär användning av personuppgifter, och därmed omfattas av EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

🥱 Tråkigt? Visst. Komplext? Absolut. Men viktigt.

Varför är detta viktigt? Jo, domen kommer att tvinga fram förändringar i hur du och jag spåras digitalt, och hur denna data används för riktad annonsering.

Väldigt, väldigt förenklat: Det belgiska dataskyddsmyndigheten drog slutsatsen 2022 – efter en tre år lång granskning – att IAB Europe bryter mot GDPR när de sänder användardata till automatiska budgivningar i realtid för annonsvisningar. 

  • IAB Europe (Interactive Advertising Bureau) representerar i stort sett alla de stora företagen inom digital annonsering. 

  • De flesta pop-up-fönster med samtycke till användning av cookies är utformade från standarderna av IAB Europe genom Transparency and Consent Framework (TCF).

Det belgiska dataskyddsmyndigheten menade att IAB Europe inte gav användarna tillräcklig information om hur personuppgifter används för annonsering, och att de saknade en juridisk grund för databehandling. 

  • Straffet var en symbolisk böter på 250 000 euro och ett krav på att städa upp.

🧐 Detta är helt fel, menade IAB Europe. De överklagade och argumenterade för att de är en standardiserande organisation, och inte kan vara ansvariga för data som medlemmarna samlar in och använder – som dessutom var anonymiserad.

🤷‍♂️ Appellationsdomstolen i Belgien ansåg att fallet är så principiellt att de bad EU:s högsta domstol (EU-domstolen) om en förtydligande.

🧑‍⚖️ I domen från EU-domstolen fastslås det att IAB Europe måste anses vara en 'medkontrollant' enligt GDPR, och att de därmed är ansvariga för personuppgifter de underlättar genom budgivningar. 

  • Vidare påpekas det att all data om användare som kan kopplas till så kallade identifierare – som användarens IP-adress – anses vara personuppgifter reglerade av GDPR.

…och vad händer nu? Jo, nu fortsätter överklagandeprocessen i Belgien (kommer sannolikt att ta några månader).

Ytterligare fram relativt snabba

  1. Microsoft anser att The New York Times ägnar sig åt "domedagsfuturism" (PDF, 31 sidor) och begär att domstolen ska stryka flera centrala punkter i stämningen som mediehuset har riktat mot OpenAI och Microsoft.

  2. Comscore inkluderar nu mätning av YouTube Shorts i sina YouTube-siffror – inklusive visningar på anslutna TV-apparater, desktop och mobil. YouTubes TikTok-format har nu över 70 miljarder dagliga visningar.

  3. Tre webbplatser stämmer EU för att undvika att bli föremål för de nya kraven i EU:s förordning om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA). Den nya lagen kräver bland annat strängare innehållsmoderering och transparens från plattformar med över 45 miljoner EU-användare per månad. X V i d e o s, P o r n h u b och S t r i p c h a t (skrivet med mellanslag för att undvika ditt spamfilter) anser att EU har felberäknat deras användarsiffror.

  4. Meta fortsätter att avveckla sin satsning på journalistik, och meddelar nu att de inte kommer att ingå nya avtal – eller förnya befintliga avtal – för traditionellt nyhetsinnehåll i Tyskland, Frankrike, Australien, USA och Storbritannien. Meta tar också bort Facebook News som en dedikerad sektion på plattformen, och säger att de inte kommer att erbjuda nya Facebook-produkter speciellt utformade för mediehus i framtiden.

  5. Stiftelsen Tinius stämde (PDF, 47 sidor) den norska staten på onsdagen. Schibsted-ägaren vill ha en domstolsprövning av den norska underrättelsetjänstens nya befogenhet till massövervakning av norrmäns digitala kommunikation.

Foto: Bonnier News Local

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

1. Bonnier News Local har tagit i bruk AI-verktyg för att redigera pappersutgåvor. Totalt tio anställda sägs upp, och ytterligare femton får nya arbetsuppgifter. Bonnier förväntar sig att sjuttio procent av varje papperstidning blir redigerad av AI-verktyget. [Dagens Media]

2. Innan 2026 kommer antalet sökningar via sökmotorer att minska med 25 procent på grund av AI-chatbotar och andra AI-verktyg. Detta uppskattar analysföretaget Gartner. Företaget påpekar att många företag nu måste omvärdera sin marknadsföringsstrategi för att hålla jämna steg med utvecklingen. [Gartner]

3. Patronus AI har lanserat CopyrightCatcher – ett API för att avslöja upphovsrättsskyddat material i stora språkmodeller. OpenAIs GPT-4 producerade upphovsrättsskyddat material i 44 procent av testerna. [Patronus AI]

4. AI-företaget Anthropic har presenterat språkmodellen Claude 3 och planerar tre olika AI-verktyg som använder språkmodellen. Det mest avancerade verktyget, Opus, presterar bättre än AI-modeller som OpenAIs GPT-4 och Googles Gemini Ultra. [Venturebeat]

5. NewsGuard har lanserat nya AI-verktyg för att avslöja valrelaterad desinformation genom sitt 'Election Misinformation Tracking Center'. Verktygen kommer att spåra falska påståenden på webbplatser, sociala medier och i videor. [Digiday]

Foto: Meta

...och veckans fyra utvalda om virtuell verklighet (VR) och utökad verklighet (AR)

  1. Game Changers: 3 Predictions for Technological Transformation in 2024 & Beyond (meta.com)

  2. Meet the Disney Imagineer Building You a Real-Life Holodeck (wired.com)

  3. Meta says it’s deleting all Oculus accounts at the end of the month (theverge.com)

  4. AR/VR Headsets Surged During the Holiday Season 2023 (idc.com)

  5. Canada Tightens Foreign Takeover Rules for Video Games and VR (bnnbloomberg.ca)

Foto: Netflix

...och helt till sist: Boxaren Mike Tyson (57 år) ska möta influencern och boxaren Jake Paul (27 år) i en boxningsmatch den 20 juli. 

Också värt att läsa

  • Big American Tech Profits From Chinese Ad Spending Spree (nytimes.com)

  • Misleading clickbait is prevalent on Facebook and Instagram in Canada after Meta’s news ban. Could it happen in Australia? (theguardian.com)

  • Music Is TikTok's Past. Sounds May Be Its Future (wired.com)

  • Guest host Hank Green makes Nilay Patel explain why websites have a future (theverge.com)

  • The robots are coming. And that’s a good thing. (technologyreview.com)

  • Evaluating the success of consumer generative AI products (linkedin.com)

Hoppas du får en jättefin fredag!

:-)
Marius