- Helt Digital
- Posts
- Veckobrev #45-2025
Veckobrev #45-2025
Fredag 7 november 2025
Hej! 👋
Några höjdpunkter:
🧐 Instagram lanserar konkurrentanalyser
🔎 Snapchat får AI-baserad sökfunktion
💰 Teslas aktieägare godkänner rekordlön till Elon Musk
📈 Pinterest passerar 600 miljoner användare
⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 2 615 ord långt och den beräknade lästiden är 8½ minut.

Foto: Apple
Fem ⚡️-snabba
Apple lanserade i måndags Apple Intelligence på svenska, norska och danska.
Facebook Dating har nu 21 miljoner användare.
YouTube gör det möjligt att livesända i både liggande och stående format samtidigt via YouTube Studio, för att öka synligheten i Shorts-flödet.
Google Street View fick i tisdags stöd för gator i Bosnien-Hercegovina.
Instagram uppdaterar videoredigeringsappen Edits med 28 nya effekter och möjligheten att lägga till anpassade animationer i undertexter.

Foto: Meta
Åtta relativt snabba
Facebook tillåter nu gruppadministratörer att ändra privata grupper till offentliga. Tidigare inlägg och medlemslistor förblir endast synliga för dem som var medlemmar före ändringen. Om gruppen görs privat igen måste alla nya medlemmar godkännas av administratören.
Instagram rullar ut konkurrentanalys för professionella konton. Funktionen låter dig lägga till upp till tio konkurrerande konton och jämföra följarökning, antal inlägg, Reels-engagemang och hur ofta innehåll marknadsförs (utanför Ads Manager).
Threads lanserar nya tidsstyrningsverktyg som låter användare se hur länge de har använt appen, sätta dagliga tidsgränser och välja viloläge med tider då appen inte skickar aviseringar.
Snapchat integrerar Perplexitys AI-sök i appen från och med 2026. AI-bolaget betalar Snapchat 400 miljoner dollar i kontanter och aktier för att kunna erbjuda sina AI-sök direkt i Snapchat-appen under ett års tid.

Teslas vd Elon Musk tackade aktieägarna under bolagets årsstämma i natt. GIF via Tesla
Teslas aktieägare godkände på torsdagskvällen Elon Musks rekordstora ersättningspaket värt upp till 1 000 miljarder dollar. 75 procent av aktieägarna röstade för att ge Musk paketet, som kan ge Tesla-vd:n upp till 25 procents ägarandel om företaget når en rad uppsatta mål.
82 procent av marknadsförare använder nu AI-verktyg dagligen, och 97 procent uppger att verktygen har gjort dem mer produktiva. Det visar Emplifis rapport State of Social Media Marketing 2026 (PDF, 20 sidor). De viktigaste plattformarna för marknadsföring 2026 är Instagram (48 %), LinkedIn (37 %), Facebook (35 %) och TikTok (32 %).

Foto: YouTube
YouTube rullar ut Edit with AI, ett nytt verktyg som ska hjälpa kreatörer att skapa första utkast av videor. Funktionen identifierar automatiskt de bästa klippen från det material du laddar upp och klipper ihop dem med musik och effekter. Den blir tillgänglig globalt via appen YouTube Create inom de närmaste veckorna.
Bluesky har passerat 40 miljoner användare. Nu aviserar det decentraliserade sociala nätverket flera nya funktioner – bland annat ett test av möjligheten att ogilla inlägg för att förbättra personaliseringen av nyhetsflödena.

Foto: WhatsApp
Åtta ⚡️-snabba
WhatsApp får nu en egen app för Apple Watch.
YouTube skiljer nu mellan betalt och organiskt innehåll i sina insiktsdata.
Gemini Deep Research kan nu integreras med flera Google Workspace-appar, däribland Gmail, Dokument, Drive och Chat.
Threads låter nu användare välja om de vill godkänna svar innan de visas, samt filtrera aviseringar efter följare eller omnämnanden.
Meta lanserade den här veckan sin första tv-kampanj för Facebook i USA på fyra år.
OpenAI har nu över en miljon företagskunder och 800 miljoner veckovisa användare.
Apple Podcaster kommer automatiskt att skapa kapitel i poddar från och med iOS 26.2.
OpenAI lanserar en Android-version av Sora-appen – och gör appen tillgänglig i USA, Kanada, Japan, Sydkorea, Taiwan, Thailand och Vietnam.
📈📊📉
…några resultat sedan sist
Förändring i intäkter inom parentes: Affirm (34%), Airbnb (+10%), Advanced Micro Devices (+36%), AppLovin (+68%), Arm (+34%), Block (+2%), Bumble (-10%), DoorDash (+27%), Figma (+38%), Fox Corporation (+5%), FuboTV (-2%), Grab (+22%), Huddly (+75%), Lyft (+11%), New York Times (+10%), Nintendo (+90%), Palantir (+63%), Pinterest (+17%), Polaris Media (-1%), Qualcomm (+10%), Robinhood (+100%), Shopify (+32%), Sinclair Broadcast Group (-16%), Snapchat (+10%), Spotify (+12%), Take-Two Interactive (+31%), Tekna Holding (+9%), Thomson Reuters (+3%), Tinder-eier Match Group (+2%), Toast (+25%), Uber (20%), Unity (+5%) och Universal Music Group (+5%).
Bakom siffrorna

Snapchats vd Evan Spiegel GIF via Snapchat
Snapchat
Kort sammanfattat: Snapchat levererar starka siffror och förbättrade marginaler – men förutspår fallande användartal under fjärde kvartalet på grund av nya åldersgränser i vissa länder.
Omsättningen under tredje kvartalet ökade till 1,5 miljarder dollar (+10 %), med starkast tillväxt i Europa (+20 %).
Underskottet landade på 104 miljoner dollar, jämfört med 153 miljoner samma kvartal förra året.
Snapchat har nu 477 miljoner dagligt aktiva användare (+8 %) och 943 miljoner månatligt aktiva användare (+7 %).
Användartalen sjunker i USA/Kanada (–2 miljoner) och har hittills i år endast ökat med en miljon i Europa.
Snapchat+ har nu 17 miljoner betalande prenumeranter (+35 %) och står för cirka 12 procent av intäkterna.
Värt att notera: Snapchat har tre miljarder dollar i kassan och ett positivt kassaflöde – goda vibbar. Dessutom tillkommer avtalet med Perplexity (se tidigare i nyhetsbrevet), som tillför bolaget 400 miljoner dollar under 2026. Det innebär att företaget sakta men säkert rör sig mot lönsamhet.

Faksimil ur transkriptionen av Pinterests resultatpresentation.
Kort sammanfattat: Pinterest passerar flera milstolpar men förväntar sig att tillväxten planar ut något under fjärde kvartalet. Bolaget klappar sig på bröstet och beskriver nu appen som en AI-driven shoppingassistent – även om funktionen Pinterest Assistant fortfarande bara testas bland utvalda användare i USA.
Omsättningen passerade en miljard dollar (+17 %) under tredje kvartalet, med särskilt stark tillväxt i Europa där intäkterna ökade med 41 procent till 193 miljoner dollar.
Vinsten landade på 92 miljoner dollar – mer än en tredubbling jämfört med samma kvartal i fjol.
Pinterest har nu 600 miljoner månatligt aktiva användare (+12 %), varav 150 miljoner i Europa (+8 %).
50 procent av användarbasen är nu mellan 13 och 28 år (Generation Z).
Värt att notera: Pinterest är fortsatt starkt beroende av USA och Kanada, som står för 72 procent av intäkterna – men bara 17 procent av användarna. Europa står för 18 procent av intäkterna och 25 procent av användarna.
Spotify
Kort sammanfattat: Spotify levererar starka siffror men menar att resultaten kommer att bli ännu bättre när verksamheten stabiliseras efter övergången till nya annonsverktyg och annonsformat.
Omsättningen under tredje kvartalet ökade till 4,3 miljarder euro (+7 %).
Vinsten landade på 582 miljoner euro (+28 %), vilket ger en rörelsemarginal på 13,6 procent.
Spotify har nu 713 miljoner månatligt aktiva användare (+11 %) och 281 miljoner betalande prenumeranter (+12 %).
Plattformen har nu över 500 000 olika videopoddar, och 390 miljoner användare (+54 %) har tittat på videopoddar det senaste året.
Värt att notera: Annonsintäkterna minskade under tredje kvartalet med sex procent. Företaget förklarar detta med övergången till programmatisk annonsering (som pressade ner annonspriserna) samt att man minskat antalet annonsutrymmen i poddar.
Övrigt
Dejtingappen Tinder tappade 698 000 betalande prenumeranter (–7 %) under tredje kvartalet. Vid kvartalets slut hade appen 9,3 miljoner betalande prenumeranter, och intäkterna från appen föll med 22 procent.
The New York Times fick 460 000 nya digitala prenumeranter under tredje kvartalet. Mediehuset har nu 12,3 miljoner prenumeranter och siktar på att passera 15 miljoner före utgången av 2027.
Politik och sånt
(Obs: Vissa ord är skrivna med bindestreck för att undvika spamfilter)

Frankrikes premiärminister Sébastien Lecornu inledde i onsdags processen för att blockera nätbutiken Shein. Foto: Tom Nicholson/Anadolu via Getty Images
Franska myndigheter meddelade i onsdags att de kommer att blockera (PDF, 1 sida) den kinesiska nätbutiken Shein, efter avslöjanden om att plattformen säljer s-e-x-d-o-c-k-o-r som föreställer barn. Myndigheterna uppmanar samtidigt EU-kommissionen att agera. Samma dag öppnade Shein en fysisk butik i Paris.
Regeringen föreslår att polisen ska få använda AI-genererat material i utredningar av övergrepp mot barn. Användning av provokativa metoder är redan tillåten i Danmark, Tyskland och Nederländerna.
Italien kräver att webbplatser och plattformar som visar p-o-r-n-o-g-r-a-f-i-s-k-t innehåll måste verifiera användarnas ålder från och med den 12 november. Kravet gäller inledningsvis 45 aktörer. Brott mot reglerna kan leda till böter på upp till 250 000 euro. Liknande krav har redan införts i Storbritannien och Frankrike.
Det italienska medietillsynet kräver dessutom att alla influencers med över 500 000 följare – eller över en miljon månatliga visningar – måste registrera sig i ett särskilt register.
Australien har beslutat att åldersgränsen på 16 år för sociala medier även ska omfatta Reddit och Kick. Sedan tidigare omfattas Facebook, Instagram, Snapchat, Threads, TikTok, X och YouTube. Reglerna träder i kraft den 10 december.
Australien kräver även att strömningstjänster med över en miljon australiska abonnenter investerar minst 7,5 procent av sina intäkter i Australien på lokalt innehåll.

Foto: Google
Ytterligare 14 relativt snabba
Google Maps får nu stöd för Gemini. Googles AI-assistent ska göra navigeringen mer samtalsbaserad och kan ge information om både trafik och platser du passerar längs vägen. Användare kan också söka efter platser genom att prata med kartappen, eller använda mobilkameran för att låta appen 'se sig omkring'. Funktionen rullas i första hand ut till Android-användare i USA.
Apple närmar sig ett avtal värt omkring en miljard dollar per år för att använda Googles Gemini-modell till att driva en uppgraderad version av Siri. Enligt Bloomberg är avtalet tillfälligt medan Apple utvecklar egna AI-modeller.
Meta lanserar nya AI-funktioner för lead-gen-annonser. Uppdateringen gör det enklare att koppla CRM-system som Salesforce och Zapier, verifiera leads via SMS och e-post, samt använda automatiska uppföljningsagenter i Messenger.
WhatsApp gör det nu möjligt att säkra säkerhetskopior med passnycklar. Användare kan aktivera end-to-end-kryptering med fingeravtryck, ansiktsigenkänning eller skärmlås – utan att behöva komma ihåg något lösenord. Funktionen rullas ut gradvis de kommande veckorna.
OpenAI ingick i måndags ett sjuårigt avtal värt 38 miljarder dollar med Amazon Web Services för tillgång till molninfrastruktur och Nvidia-processorer för träning av AI-modeller.

Foto: Amazon
Amazon rullar ut Alexa+ i Amazon Music-appen och gör det möjligt för användare att prata med musikappen, be om mer avancerade rekommendationer och skräddarsy spellistor.
Meta uppskattade i fjol att tio procent av annonsintäkterna kom från bluffannonser och annonser för olagliga varor och tjänster. Det framgår av interna dokument som Reuters tagit del av.
Interactive Advertising Bureau (IAB) lanserade i tisdags ett nytt verktyg som gör det möjligt för enhetstillverkare att bekräfta att annonsvisningar faktiskt är kopplade till riktiga enheter. Google, Apple och Amazon är bland de aktörer som nu stödjer lösningen.
IBM meddelade i tisdags att företaget kommer att säga upp 'flera tusen anställda' under året. Bakgrunden är bland annat en ökad satsning på artificiell intelligens och automatisering. IBM har cirka 270 000 anställda globalt.
Google NotebookLM stöder nu ett kontextfönster på en miljon tokens – vilket i praktiken innebär att användare kan ladda upp hela böcker till den smarta anteckningslösningen. Det blir också möjligt att spara och återuppta konversationer samt att anpassa hur anteckningsboken svarar.
Elkjøp Nordic börjar nu sälja annonser på sina egna plattformar i hela Norden. Det inkluderar bland annat sponsrade produkter i nätbutikerna och annonser på digitala skärmar i varuhusen.
Netflix inför ett nytt räckviddsmått genom månatligt aktiva tittare (Monthly Active Viewers/MAV) för att visa effekten av sina reklamabonnemang. MAV omfattar användare som sett minst en minut reklamunderstödd innehåll den senaste månaden, justerat för hushållsstorlek. Företaget hävdar att det har 190 miljoner månatligt aktiva tittare i de tolv länder där reklamabonnemang finns tillgängligt.
Instacart lanserar en AI-assistent som rekommenderar produkter och skapar måltidsplaner. Chatboten testas nu på utvalda kunder och ska bli en del av företagets white-label-lösning för e-handel.
Google visade i fredags sin första AI-genererade reklamfilm. Filmen, som inte är märkt som AI-skapad, visades på amerikanska tv-kanaler, biografer och online.
🛍 💵 🛒 💶
Utvalda förvärv och investeringar

Legora-grundarna Sigge Labor och Max Junestrand. Foto: Legora
Det svenska AI-företaget Legora har tagit in 150 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Bessemer Venture Partners, ICONIQ, General Catalyst och Y Combinator. Företaget värderas nu till 1,8 miljarder dollar.
Det svenska AI-företaget Gertrud AI har tagit in 15,6 miljoner kronor i en finansieringsrunda ledd av Warmare Ventures.
Danske Bank Asset Management har lanserat tillväxtfonden Dansk Vækstkapital IV och tagit in 2,5 miljarder kronor i en finansieringsrunda ledd av EIFO, Dansk Industri, ATP och Danica. Fonden kommer att investera i nordiska start-ups.
Det svenska AI-företaget Stardust samlar in 18,5 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av Pitchdrive och investeringsbolaget Alfvén & Didrikson.
Det svenska företaget Kambi förvärvar spel- och plattformsleverantören Omega Systems.
Danska United Fintech förvärvar låneplattformen Trade Ledger.
Indamedia förvärvar den ungerska medieverksamheten inom mediegruppen Ringier. Indamedias ägare har nära band till Ungerns premiärminister Viktor Orbán.
ClickUp förvärvar produktivitetsplattformen Qatalog.
Fox Entertainment förvärvar podcastföretaget Meet Cute.
Sportradar förvärvar IMG ARENA.
Zscaler förvärvar AI-säkerhetsverktyget SplxAI.
Figma förvärvar den israeliska samarbetsplattformen Weavy.
Automation Anywhere förvärvar AI-tjänsteplattformen Aisera.
Vodafone förvärvar molnleverantören Skaylink.
Arctic Wolf förvärvar säkerhetsföretaget UpSight Security.
Ping Identity förvärvar säkerhetsföretaget Keyless.
Ripple förvärvar fintech-företaget Palisade.
ACI Worldwide förvärvar det grekiska fintech-företaget Payment Components.
Appiness Interactive förvärvar AI-företaget iLumaLab.
Mews förvärvar analys- och AI-verktyget DataChat.
ClickHouse förvärvar AI-plattformen LibreChat.
InterDigital Communications förvärvar AI-företaget Deep Render.
FullStory förvärvar inlärningsplattformen Usetiful.
ID5 förvärvar TrueData.
CoreWeave förvärvar AI-verktyget Marimo.

Foto: Coca-Cola
Veckans fem utvalda om artificiell intelligens
Coca-Colas nya AI-genererade julreklam involverade omkring 100 personer och sattes samman av 70 000 AI-genererade videoklipp. Ändå var produktionen avsevärt billigare och gick snabbare än tidigare reklamkampanjer. [Wall Street Journal]
Microsoft lanserade i torsdags MAI Superintelligence Team, som ska leda företagets satsning på att utveckla så kallad superintelligens – det vill säga AI som överträffar mänsklig intelligens och förmågor inom de flesta områden. Satsningen leds av Microsofts AI-chef Mustafa Suleyman, som betonar att de fokuserar på 'Humanist Superintelligence' (HSI), som 'ska arbeta för och med människor och mänskligheten i stort'. [Microsoft]
Google planerar att skicka upp två testsatelliter med seriekopplade AI-chip senast 2027. Målet är att bygga en rymdbaserad infrastruktur för artificiell intelligens som uteslutande drivs av solenergi. Satsningen har fått namnet Project Suncatcher. [Google Research]
AI-webbläsarna Atlas från OpenAI och Comet från Perplexity kan kringgå blockeringar och kan övertalas att läsa innehåll bakom många betalväggar. Denna teknik utmanar mediehusens kontroll över hur innehåll används och återanvänds av AI-system. [Columbia Journalism Review]
Microsoft har utvecklat en simuleringsmiljö kallad Magentic Marketplace för att testa hur AI-agenter beter sig i realistiska situationer. Simuleringar visade att modeller som GPT-4o, GPT-5 och Gemini 2.5-Flash lätt kan manipuleras, blir överväldigade av för många val och har svårt att samarbeta utan tydliga instruktioner. [Microsoft]
🗓️🗓️🗓️
Nyhetsbrevet för 10 år sedan
YouTube lanserar en särskild spellista för VR-visning av videor i Android-appen. Om du har ett Google Cardboard kan du välja “Cardboard” i menyn och därefter titta på videor på YouTube i en 'virtuell biograf'. [fredag 6 november 2015]
…och för fem år sedan
Facebook-ägda WhatsApp rullar ut självförstörande meddelanden. Användare måste själva aktivera funktionen, som raderar alla meddelanden efter sju dagar. [fredag 6 november 2020]

Foto: Matter Neuroscience
…och nästan helt till slut: Detta mobilskal ska motverka beroendet av smartphones genom att göra dem svårare att använda.
🧱 Skalet väger 2,7 kilo och är tillverkat i rostfritt stål med vassa kanter.

Foto: Guinness rekordbok
…och helt till slut: Ungernaren Szabolcs Csépe har satt ett nytt världsrekord genom att spela Dance Dance Revolution i 144 timmar – alltså sex dygn i sträck.
🕺 Därmed slog den 34-årige IT-ingenjören det nästan tio år gamla rekordet för det längsta tv-spelsmaratonet.
🎶 Under prestationen dansade han till över 3 000 låtar och förbrände mer än 22 000 kalorier.
Också värt att läsa 📚
Right-Wing Chatbots Turbocharge America’s Political and Cultural Wars (nytimes.com)
Will quantum be bigger than AI? (bbc.com)
Meet the power broker of the AI age: OpenAI’s ‘builder-in-chief’ helping to turn Sam Altman’s trillion-dollar data center dreams into reality (fortune.com)
New quantum hardware puts the mechanics in quantum mechanics (arstechnica.com)
AWS announces Fastnet, a dedicated high-capacity transatlantic cable connecting the US and Ireland (aboutamazon.com)
Advertisers see AI automation as next growth driver, but only a fifth have fully integrated it into core operations (newsroom.tiktok.com)
YouTube Quietly Erased More Than 700 Videos Documenting Israeli Human Rights Violations (theintercept.com)
Längst ner i nyhetsbrevet igen! Du är grym! 🤜🤛
Hoppas du får en riktigt fin fredag!
:-)
Marius