- Helt Digital
- Posts
- Veckobrev #40-2025
Veckobrev #40-2025
Fredag 3 oktober 2025
Hej! 👋
Några höjdpunkter:
✨ OpenAI med TikTok-liknande AI-app
📢 TikTok lanserar nytt annonsformat
👋 Spotify-chefen avgår
🏆 Facebook lanserar fanutmaningar
🛍️ Snapchat med ny e-handelsintegration
⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 2 709 ord långt och den beräknade lästiden är nio minuter.
🚧 🏗👷♂️
Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Chris Messina/@chris/Helt Digital
Threads testar att dölja hashtags i inlägg som korspostas från Instagram. Användarna kan se dem genom att trycka på 'visa hashtags'.

Foto: Instagram
Instagram bekräftar att de testar att appen öppnas direkt i Reels-läget för utvalda användare i Indien.
Instagram testar också…
…möjligheten att ladda ner insiktsdata som PDF
…taggning av 'anpassade platser' i kartan
…schemaläggning av stories-publiceringar direkt i appen

Foto: OpenAI
OpenAI testar ChatGPT Pulse för Pro-abonnenter i mobilen.
Funktionen gör research och anpassar dagliga uppdateringar utifrån tidigare konversationer, feedback och integrationer med Gmail och Google Kalender.

Foto: YouTube
YouTube testar AI-värdar i YouTube Music-appen.
AI-värdarna ger användarna trivia och kommentarer till musiken de lyssnar på.
Testet är tills vidare bara tillgängligt via YouTube Labs i USA, ett nytt program där Premium-abonnenter kan prova AI-funktioner innan de släpps för andra.

Foto: Adobe
Fem ⚡️-snabba
Adobe lanserade på tisdagen videoredigeringsappen Adobe Premiere gratis för iOS.
Snapchat inför nu betalning för användare som vill spara mer än 5 GB i Memories.
OpenAI värderas nu till 500 miljarder dollar.
WhatsApp stöder nu Live Photos (iOS) och Motion Photos (Android).
Webbläsaren Brave har nu passerat 100 miljoner månatliga aktiva användare.
OpenAI med TikTok-liknande AI-app

En AI-genererad version av OpenAI-chefen Sam Altman presenterade på tisdagen Sora-appen. GIF: OpenAI
OpenAI lanserar en egen social AI-app för delning av AI-genererade videor.
Appen Sora låter användare skapa och dela AI-genererade videor, remixa varandras innehåll och placera sig själva eller vänner direkt i videor.
Appen påminner om TikTok – med samma design och ett 'För dig'-flöde – där man sveper sig nedåt genom videorna.
Användarna kan följa varandra, gilla, kommentera och dela innehåll, tagga vänner och skicka meddelanden.

Foto: OpenAI/Helt Digital
Sora-appen innehåller enbart AI-genererat material, som skapas via textkommandon och uppladdning av egna bilder och videor.
För närvarande är appen endast tillgänglig för inbjudna iOS-användare i USA och Kanada.
Appen drivs av OpenAIs nya AI-modell Sora 2, som genererar mer realistiska videor – med ljud och synkroniserad dialog.

Foto: OpenAI/Helt Digital
Enligt företaget har appen inbyggda säkerhetsfunktioner som ska skydda mot missbruk, skadligt innehåll och användning av andras utseenden utan tillåtelse.
Som användare bestämmer du själv om – och av vem – ditt utseende får användas i videor.
Du kan även välja hur AI-versionen av dig själv ska framställas i andras videor – och ta bort andras videor om de innehåller din AI-version.
Alla AI-videor som exporteras från Sora-appen vattenmärks.
OpenAI-chefen Sam Altman beskriver appen som 'ChatGPT för kreativitet'.
🍿 Se videon av presentationen här (introt är AI-genererat).

Daniel Ek avgår som Spotify-chef i januari. Foto: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images
Åtta relativt snabba
Spotify-grundaren Daniel Ek avgår som vd i januari och tar i stället rollen som arbetande styrelseordförande. I sin nya roll ska Ek fokusera på den långsiktiga strategin för att utveckla bolaget vidare. Samtidigt inför Spotify en tvåledarmodell där Gustav Söderström och Alex Norström delar ansvaret som högsta chefer.
Google kommer att rulla ut Gemini för Home i Sverige i början av 2026. De flesta befintliga Google-produkter uppdateras med AI-funktioner, men flera av de mest avancerade funktionerna blir endast tillgängliga i Googles helt nya kamera, dörrklockor och högtalare. Samtidigt lanserar Google nya AI-abonnemang (Google Home Premium).
Snapchat lanserade i onsdags en integration med e-handelsplattformen WooCommerce. Lösningen gör det möjligt för nätbutiker att koppla sin produktkatalog direkt till Snapchat och skapa köplänkar i annonser. Integrationen ger också automatisk konfiguration av Snap Pixel och Conversions API för mer träffsäker målgruppsinriktning och effektmätning.

Foto: Meta
Facebook lanserar fanutmaningar (fan challenges), där skapare kan engagera sina följare med olika utmaningar, samt ett nytt top fan-märke för att synliggöra de mest lojala följarna. De nya funktionerna är endast tillgängliga för sidor eller profiler i professionellt läge med över 100 000 följare.
Google har tagit bort tillgången till annonsbiblioteket för politiska annonser i Sverige och andra EU-länder. EU:s nya regelverk som kräver transparens kring politisk reklam (Transparency and Targeting of Political Advertising/TTPA) träder i kraft den 10 oktober, och både Meta och Google har meddelat att de kommer att förbjuda politisk annonsering för att undvika de nya kraven.

Foto: TikTok
TikTok lanserar annonsformatet 'Travel Ads' riktat mot resebranschen. Formatet låter annonsörer marknadsföra hotell, destinationer och flygresor via katalogintegrerade annonser.
LinkedIn ändrar nu namn i kampanjhierarkin i Campaign Manager: dagens 'Kampanj' byter namn till 'Annonsgrupp', medan 'Kampanjgrupp' blir 'Kampanj'. Förvirrande? Absolut. Så vi tar det igen: du kan alltså nu ha en kampanj med flera annonsgrupper, och varje annonsgrupp kan innehålla flera annonser. Sådär. Namnändringarna påverkar inte hur du skapar eller administrerar kampanjer, annonsgrupper eller annonser.
YouTube betalar 22 miljoner dollar (206 miljoner kronor) i en förlikning (PDF, 3 sidor) med USA:s tidigare president Donald Trump. Bakgrunden är att den Google-ägda plattformen blockerade nya uppladdningar från hans YouTube-konto i kölvattnet av stormningen av Kapitolium 2021. YouTube hävde blockeringen 2023. Utöver det betalar YouTube 2,5 miljoner dollar till andra käranden i målet. Tidigare i år har både Meta (25 miljoner dollar) och X (10 miljoner dollar) ingått liknande förlikningar med Trump, som hittills i år har tjänat 90 miljoner dollar på uppgörelser med teknik- och mediebolag.

Foto: Spotify
Fyra ⚡️-snabba
Spotify låter nu användare exkludera enskilda låtar från sin smakprofil för att förhindra att slumpmässiga uppspelningar påverkar rekommendationerna.
X gör det nu möjligt för användare att sortera vilka som har gillat inlägg efter gemensamma följare, stora konton eller senaste likes.
Meta utökar användningen av ansiktsigenkänning för att stoppa bluffkonton som utger sig för offentliga personer till EU-länder, Storbritannien och Sydkorea.
Samsung bekräftar att de nästa år ska börja massproducera vikbara skärmar för mobiltelefoner 'åt en amerikansk kund' (troligen Apple).
🛍 💵 🛒 💶
Utvalda förvärv och investeringar

Meta förvärvar AI-chipföretaget Rivos för att minska sitt beroende av Nvidia.
Apple förvärvar det irländska datorchipföretaget IC Mask Design.
Electronic Arts förvärvas av Affinity Partners – som ägs av Donald Trumps svärson Jared Kushner – investmentbolaget Silver Lake och saudiarabiska Public Investment Fund. Priset är 55 miljarder dollar. Spelföretaget kommer att avnoteras när förvärvet är klart.
Mediegruppen People (tidigare Dotdash Meredith) förvärvar Feedfeed, ett medieföretag som fokuserar på mat, e-handel och matinfluencers.
Det svenska företaget Einride, som utvecklar förarlösa lastbilar, har samlat in 100 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av EQT Ventures och IonQ. Företaget värderas nu till över 1 miljard dollar.

Zetlands vd Tav Klitgaard och chefredaktören Lea Korsgaard. Foto: Daniel Urhøj
Mediegruppen Bonnier News förvärvar den danska nättidningen Zetland.
Det svenska företaget Zinzino förvärvar det amerikanska företaget Truvy.
Prosus-ägda marknadsplatsen OLX Group förvärvar La Centrale, en fransk marknadsplats för bilar.
Arispa Group förvärvar det tyska företaget Bloom, som specialiserar sig på digitala HSE- och arbetshälsotjänster.
Workday förvärvar AI-företaget Paradox.
Den europeiska branschorganisationen EDM Association förvärvar det amerikanska teknik- och standardiseringsföretaget Object Management Group. Detta blir nu världens största community inom datastandarder.
Amerikanska Natus förvärvar norska Holberg EEG, som utvecklar AI-baserade lösningar för neurodiagnostik.

Foto: Aixia
Det svenska företaget Aixia förvärvar det schweiziska webbhotellföretaget Webland.
CoinShares förvärvar fintech-företaget Bastion Asset Management.
Danska GCEX Group förvärvar litauiska fintech-företaget GlobalBlock Europe UAB och brittiska fintech-företaget GlobalBlock Digital Asset Trading (tidigare Helix Applications).
Danska Uniwater förvärvar norska Controlpartner AS, som levererar digitala övervaknings- och styrsystem för vatten och avlopp.
XTEL förvärvar AI-företaget Perfect Category.
Harness förvärvar AI-säkerhetsföretaget Qwiet AI (ShiftLeft).
Manifest Financial förvärvar Nucreator, som utvecklar en AI-plattform för att koppla samman kreatörer och varumärken.
Lightcast förvärvar det brittiska analysföretaget Simply.
PPK Innovation förvärvar lärplattformen Skillbill.
Nodalview förvärvar ProperShot, som utvecklar digitala foto- och videolösningar för fastighetsmarknaden.
AI-företaget Halberd förvärvar NeuroSense AI Corp.
Brittiska Haymarket Media Group förvärvar Marketing Week och Creative Review.
Velocitor Solutions förvärvar Nextbillion.ai.
31 CONCEPT förvärvar AI-företaget Xynthor AI.

Foto: Opera
Fem ⚡️-snabba
Opera började på tisdagen utrullningen av sin nya agentbaserad webbläsare Neon.
Google uppdaterar sin G-logotyp.
Reddit har publicerat 'Holiday Best Practices for Dynamic Product Ads' (PDF, 6 sidor).
Pinterest har publicerat 'Path to Performance guide' (PDF, 7 sidor).
YouTube Shorts lanserar 'Extend with AI', som låter användare remixa andras videor genom att lägga till alternativa AI-genererade avslutningar. Ej tillgängligt i Sverige.

Foto: Microsoft
Ytterligare 14 relativt snabba
Microsoft lanserade i måndags Agent Mode i Word och Excel, som låter användare skapa komplexa dokument och kalkylblad genom att skriva in textbeskrivningar. Funktionen är tills vidare endast tillgänglig i webbversionerna. Samtidigt rullar Microsoft ut Office Agent i Copilot, som kan användas för att skapa Word- och PowerPoint-filer.
EU-ombudet inleder en granskning av hur EU-kommissionen säkerställer transparens och balans i arbetet med att utveckla standarder för artificiell intelligens. Granskningen följer på en anmälan som hävdar att intressegrupper i för stor utsträckning påverkat lagstiftningsprocessen.
Meta fasar ut automatiska annonser (Automated Ads) och ersätter formatet med Advantage+ från nästa år. Advantage+ använder artificiell intelligens för att göra annonsköp ännu mer automatiserade och träffsäkra.

Foto: Meta
Threads rullar ut temabaserade grupper för mer fokuserade diskussioner. De grupper du går med i visas som intressen på din profil, och innehållet delas både i nyhetsflödet och i en separat feed för gruppen.
Över 75 procent av klagomålen på TikToks, Metas och YouTubes innehållsmoderering får gehör och ändras av Appeals Centre Europe. Det visar en ny rapport (PDF, 79 sidor) från centret, som ansvarar för att hantera klagomål som faller under EU:s förordning om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA). Centret har behandlat mer än 1 500 klagomål på innehållsmoderering från november förra året till augusti i år.
Imgur stängde i tisdags tillgången för användare i Storbritannien efter att det brittiska dataskyddsmyndigheten preliminärt dragit slutsatsen att plattformen kan ha brutit mot regler om barns data. Myndigheten betonar att avstängningen är ett kommersiellt beslut från Imgur och att granskningen fortfarande pågår oberoende av detta.
Meta kommer att använda användarnas konversationer med Meta AI för annoninriktning och personalisering av innehåll från och med den 16 december. Inriktningen blir inledningsvis inte tillgänglig i EU, Storbritannien eller Sydkorea.

Foto: Spotify/Amazon
Spotify öppnade i onsdags för köp av ljud- och videoreklam på plattformen via Amazons annonsplattform (Amazon DSP). Samarbetet gör det möjligt att rikta annonser baserat på köpbeteende och demografi. Tills vidare gäller detta bara i nio länder (ej Sverige). Dessutom utökas Spotify Ad Exchange med integrationer mot Yahoo DSP och ID5 för bättre målgruppsinriktning i Europa, och från 2026 får poddare på Megaphone möjlighet att sälja annonser genom privata avtal.
Stripe lanserade i tisdags plattformen Open Issuance, som ska göra det enklare för företag att skapa egna stablecoins. Stablecoins är digitala valutor knutna till ett fast värde (ofta dollar eller euro), men med snabba överföringar över landsgränser. Samtidigt rullar Stripe ut Agentic Commerce Protocol tillsammans med OpenAI. Lösningen gör det möjligt för AI-agenter att utföra handlingar på användares vägnar – till exempel köpa produkter direkt genom AI-chattbottar.
Elon Musk-ägda xAI fortsätter att stämma konkurrenten OpenAI för allt och inget. Den här gången (PDF, 30 sidor) anklagar xAI OpenAI för att ha stulit företagshemligheter genom att rekrytera nyckelpersoner från dem. Tidigare i augusti stämde xAI en före detta anställd som gått till OpenAI, med liknande anklagelser.
Google och mensappen Flo betalar 56 miljoner dollar i en förlikning efter en stämning i USA. Flo anklagades för olaglig delning av känsliga användardata med annonsföretag som Google och Meta. Ingen av parterna medger skuld, och Meta har valt att stå utanför förlikningen.
Brasilien har antagit en ny lag som förbjuder personer under 18 år att köpa lootlådor i datorspel. Från mars 2026 får alla spel med lootlådor automatiskt 18-årsgräns. Lagen ingår i en bredare reglering som ska skydda barn och unga mot skadliga digitala praktiker.
Den brittiska regeringen kräver tillgång till persondata från Apples brittiska användare när det finns en säkerhetsrelaterad domstolsorder. Beslutet ersätter en tidigare och betydligt mer omfattande begäran om global tillgång till Apple-användares data – något som väckte starka reaktioner från USA. En rättslig prövning av kravet är planerad till januari.
Amazon lanserade i onsdags Amazon Grocery, som ska konkurrera med amerikanska matbutiker med över 1 000 dagligvaror – från frukt, kött och ägg till snacks, bakverk och mjölk. Produkterna blir tillgängliga både via Amazons nätbutik och i Amazon Fresh-butiker.
Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

AI-genererte Tilly Norwood GIF: Xicoia
Den nederländska Eline Van der Velden väckte starka reaktioner när hon förra helgen presenterade den AI-genererade skådespelaren Tilly Norwood under filmfestivalen i Zürich. Norwood marknadsförs som 'nästa Scarlett Johansson', men möts av hårt motstånd från skådespelare och filmbranschen – som menar att hon utgör 'ett hot mot mänsklig kreativitet och arbetstillfällen'. Van der Velden försvarar figuren som ett konstprojekt, men säger samtidigt att hon för en dialog med filmstudior om att använda AI-skådespelaren. [BBC | Tilly Norwood]
Lufthansa Group bekräftar att de kommer att skära bort omkring 4 000 jobb fram till 2030 till följd av automatisering och ökad användning av artificiell intelligens. Nedskärningarna ska spara koncernen 300 miljoner euro årligen. Lufthansa Group hade i fjol 101 709 anställda fördelade på åtta flygbolag. [Associated Press]

Faksimil ur riskrapporten
Anthropic lanserade i måndags AI-modellen Claude Sonnet 4.5. I riskrapporten (PDF, 148 sidor) skriver företaget att modellen för första gången verkar känna igen när den blir testad och ändrar sitt beteende för att prestera bättre. Modellen klarar också av att arbeta sammanhängande i över 30 timmar med komplexa flerstegsuppgifter. [Anthropic]
Generativ artificiell intelligens har hittills inte lett till några större förändringar på den amerikanska arbetsmarknaden. Det visar en studie från Yale University. Enligt forskarna har sammansättningen av yrken inte förändrats snabbare än vid tidigare teknologiska skiften (som spridningen av datorer och internet), och det finns ännu inga tecken på att artificiell intelligens har påverkat sysselsättning eller arbetslöshet. [Yale University]
En amerikansk psykolog har försökt behandla ChatGPT som en patient och beskriver i den här artikeln hur samtalen avslöjar språkmodellers förmåga att spegla användare, framstå som självkritiska och bygga förtroende – utan känslor eller ansvar. Psykologen varnar för AI-design som medvetet utnyttjar människors behov av närhet för att skapa beroende. [The New Yorker]
🗓️🗓️🗓️
Nyhetsbrevet för 10 år sedan
Instagram öppnade den 1 oktober för annonser i Sverige, och Carat säger att intresset är stort bland mediebyråns kunder för att rikta annonsering mot Instagrams 2,5 miljoner svenska användare. Enligt Breakit kan annonser på Instagram också innebära ännu mindre intäkter för magasin som satsar på bildintensiv marknadsföring mot en nischad målgrupp. [2 oktober 2015]
…och för fem år sedan
Sir David Attenborough nådde en miljon följare på Instagram bara 4 timmar och 44 minuter efter att han skapat sin profil på plattformen. Därmed tog 94-åringen rekordet från skådespelaren Jennifer Aniston, som i oktober förra året passerade en miljon följare på 5 timmar och 16 minuter. [2 oktober 2020]

GIF: DoorDash
…och nästan helt till slut: Det amerikanska matleveransbolaget DoorDash presenterade i måndags leveransroboten Dot. 🍕

Foto: LG
…och helt till slut: LG har lanserat en ny TV-modell särskilt utvecklad för äldre användare.
📺 Menyerna är förenklade med färre val, mer begripliga ord och större text.
🔊 TV:n har inbyggd kamera för videosamtal, starkare ljusstyrka, högre kontraster och automatisk röstförstärkning.
🔢 Den levereras med en stor fjärrkontroll med sifferknappar, så att kanaler och streamingtjänster är lättillgängliga.
🎤 Fjärrkontrollen fungerar också som mikrofon till den högst nödvändiga karaokefunktionen – givetvis anpassad för äldre användare.
💸 Priset är minst sagt moget: 18 700 kronor (2,8 miljoner won) för 65-tummaren och 26 000 kronor (3,9 miljoner won) för 75-tummaren.
🌏 Modellen är tills vidare endast tillgänglig i Sydkorea.
Också värt att läsa 📚
Why Today’s Humanoids Won’t Learn Dexterity (rodneybrooks.com)
Reading the post-riot posts: how we traced far-right radicalisation across 51,000 Facebook messages (theguardian.com)
How Jensen Huang is Using Nvidia Cash to Rule the AI Economy (theinformation.com)
Engagement-Based Algorithms Are Causing Social Division. But Is There an Alternative? (socialmediatoday.com)
The Leftist Podcaster Who Studies Online Radicalization (newyorker.com)
OpenAI is huge in India. Its models are steeped in caste bias (technologyreview.com)
How a dispute over royalties gave birth to the PNG file format (techradar.com)
Spam and Scams Proliferate in Facebook’s Political Ads (nytimes.com)
NTNU-forsker: Tradisjonell utdanning står for fall (shifter.no)
Uppdaterad. Igen. 🤜🤛
Hoppas du får en riktigt härlig fredag!
:-)
Marius