Veckobrev #33-2025

Fredag 15 augusti 2025

God morgon! 👋

Några höjdpunkter:

  • 🎯 LinkedIn med nytt annonsformat, spel och animationer

  • 🛍️ TikTok lanserar affiliateprogram

  • 💰 AI-bolag vill köpa Chrome

  • ⚠️ 9 av 10 norrmän fruktar desinformation i AI-chattbotar

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 995 ord långt och den beräknade lästiden är 7½ minut.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a

Threads testar möjligheten att skapa egna texteffekter med Meta AI.

Foto: Google

Google testar en ny AI-version av Google Finance som ger användare möjlighet att använda artificiell intelligens för att hitta svar på finansrelaterade frågor, generera avancerade analyser, använda utökade diagramverktyg samt se realtidsdata och nyheter.

  • Än så länge endast för amerikanska användare.

Foto via Brodie Clark

Google testar också en ny 'dive deep'-sektion i kunskapspaneler på mobil för kändisnamn och olika medier. Vissa av länkarna öppnas i AI-läge med mer information.

…och Google testar Flight Deals, ett AI-verktyg som låter användare hitta de billigaste flygresorna genom textbeskrivningar. 

  • Än så länge endast i USA, Kanada och Indien.

YouTube inledde i onsdags testningen av ett nytt åldersverifieringssystem i USA som använder artificiell intelligens för att skilja mellan vuxna och minderåriga.

Apple testar nya avancerade röststyrningar via Siri med appar som YouTube, Uber, Temu, Amazon och WhatsApp.

TikToks AI-baserade klistermärken. Foto via Jonah Mazano/@jonahmanzano

Fyra ⚡️-snabba

  1. TikTok lanserar AI-baserade klistermärken som låter användare kombinera sina avatarer med emojis.

  2. Instagram bekräftar att de tillfälligt ökar räckvidden för videor som redigerats i Meta-appen Edits.

  3. Threads har nu 400 miljoner månatliga aktiva användare – en ökning från 350 miljoner i april.

  4. Google hävdar att deras AI-system nu har minskat antalet falska annonsklick med 40 procent.

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌 

LinkedIn med nytt annonsformat

Foto: LinkedIn/Helt Digital

LinkedIn rullade i onsdags ut annonsformatet 'Thought Leader Event Ads'.

Formatet låter företag sponsra användarinlägg som innehåller länkar till LinkedIn-evenemang.

  • Användaren måste själv godkänna att inlägget får användas som annons.

  • Formatet är tillgängligt globalt via LinkedIn Campaign Manager.

…och i övrigt från LinkedIn

Foto: LinkedIn

  • LinkedIn lanserade i tisdags 'Mini Sudoku' som plattformens sjätte spel.

  • LinkedIn rullade i måndags ut 16 nya animationer som kan användas i inlägg för att fira nytt jobb, projekt och milstolpar.

  • LinkedIn ger alla användare möjlighet att skapa nyhetsbrev – oavsett antal följare.

Genomsnittlig tillväxt i följarskaran på Instagram, fördelat efter antal inlägg per vecka. Grafik: Buffer

Åtta relativt snabba

  1. Ju oftare du publicerar på Instagram, desto snabbare växer antalet följare. Det visar en analys av över två miljoner inlägg från 100 000 Instagramkonton. Mellan tre och fem inlägg i veckan ger mer än dubbelt så snabb följartillväxt jämfört med konton som publicerar en till två gånger i veckan. De konton som växer snabbast publicerar oftare än tio gånger i veckan.

  2. Facebook uppdaterar instrumentpanelen för professionella konton med en ny startsida och ny insiktsdata, inklusive 'populärt bland dina följare', visningar över tid och visningsgrad. Dessutom får Facebook for Creators en ny design för att ge enklare tillgång till resurser och tips.

  3. TikTok kommer att säga upp alla de 150 moderatorerna man har i Tyskland och ersätta dem med artificiell intelligens. Fackförbundet hävdar att TikTok inte vill föra dialog och kräver nu bättre avgångspaket och längre uppsägningstid för sina medlemmar. Plattformen har omkring 32 miljoner användare i Tyskland.

Foto: Google

  1. Google låter användare i USA och Indien anpassa sökresultaten genom att prioritera vissa nyhetskällor. Funktionen ”Preferred Sources” kommer att lyfta fram källorna i ”Top Stories” vid nyhetssökningar – och visa dem i en egen sektion i andra sökresultat.

  2. YouTube aviserar flera uppdateringar, bland annat möjlighet att lägga upp upp till tio bilder i Community-inlägg, förbättrade redigeringsverktyg för automatiskt dubbade videor och fler CTA-alternativ i Promote-kampanjer, som nu kan specificeras med val som ”Boka nu” eller ”Kontakta oss”. Ändringarna rullas ut gradvis globalt.

  3. Meta har låtit sina AI-chattbotar föra romantiska och sensuella samtal med barn, sprida felaktig medicinsk information och skapa nedsättande innehåll om ras. Det framgår av interna riktlinjer som delats med nyhetsbyrån Reuters. Meta säger att de håller på att se över riktlinjerna och medger att romantiska och sensuella samtal med barn aldrig borde ha varit tillåtna.

  4. TikTok lanserar affiliateprogrammet 'TikTok Go' – som låter kreatörer marknadsföra hotell, restauranger och lokala aktiviteter på plattformen. För närvarande endast tillgängligt för utvalda kreatörer i USA, Japan och Indonesien.

  5. Meta uppdaterar sitt verktyg för varumärkesskydd och gör det enklare för företag att anmäla bluffannonser och vilseledande innehåll. Uppdateringen omfattar även en förbättrad sökfunktion i rapporter och AI-baserad bildmatchning.

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌 

AI-bolag vill köpa Googles webbläsare Chrome

Perplexitys vd Aravind Srinivas. Foto: Yoshio Tsunoda/AFLO/Alamy

AI-sökmotorn Perplexity erbjuder Google 34,5 miljarder dollar för att köpa webbläsaren Chrome.

Budet kommer i väntan på det slutliga avgörandet i rättegången mellan USA:s justitiedepartement och Google.

  • Google dömdes i augusti i fjol för att ha använt olagliga metoder för att säkra monopol på den amerikanska sökmarknaden.

  • I april lade amerikanska myndigheter fram förslag på rättsliga åtgärder för att främja konkurrens – bland annat krav på att Google måste sälja sin webbläsarverksamhet.

  • Domaren väntas presentera eventuella förelägganden under augusti.

…och var smart: Budet bör ses som ett PR-stunt för att påverka utgången i målet.

  • Perplexitys vd Aravind Srinivas var själv vittne i rättegången, och AI-bolaget är 'bara' värderat till cirka 14 miljarder dollar.

  • Perplexity lade för övrigt även ett PR-bud på TikToks amerikanska verksamhet i januari.

…och håll tungan rätt i munnen: Detta ärendet ska inte förväxlas med rättegången där Google i april i år dömdes för att ha monopol inom annonsteknologi.

  • Förhandlingarna om rättsliga åtgärder för att främja konkurrens på detta område är planerade till den 22 september.

🛍 💵 🛒 💶 

Utvalda förvärv och investeringar

Foto: Meta/Helt Digital

  • Meta köper AI-bolaget WaveForms AI.

  • EU-kommissionen godkände i måndags Prosus uppköp av Just Eat Takeaway för 4,1 miljarder euro.

  • Diginex köper AI-bolaget Findings.

  • Infosys köper 75 procent av molntjänstbolaget Versent Group.

  • Stamp My Visa köper samarbetsplattformen Teleport.

  • Neumo köper programvarubolaget GovOS.

  • Click Labs köper Evermile.

  • Offchain Labs köper Web3-bolaget ZeroDev.

Entreprenör Chun-Ju Mielke (till vänster) på Scientify Research Solutions och entreprenör Ebba Adolfsson på Anferra. Foto via företagen/Helt Digital

Ytterligare sju snabba

  1. Två svenskledda startups drivna av kvinnor har tilldelats 75 000 euro vardera i stöd från EU:s Women TechEU-program. Anferra och Scientify Research Solutions får stödet för vidare skalning samt mentor- och acceleratortjänster.

  2. Reddit blockerar Internet Archive från att indexera innehåll från plattformen efter att ha upptäckt att AI-bolag hämtar material från Reddit via Internet Archives arkiveringstjänst Wayback Machine.

  3. TikTok uppdaterar sina riktlinjer från den 13 september 2025 med tydligare språk, enklare översikter och striktare regler mot desinformation, missbruk av AI-innehåll, automatiseringsverktyg och reglerade varor.

  4. Netflix ingår ett nytt avtal med prins Harrys och Meghan Markles produktionsbolag Archewell Productions. Avtalet är mindre omfattande än det från 2020 och ger streamingtjänsten förköpsrätt att utvärdera nya projekt.

  5. Disney tecknar ett flerårigt avtal med serietidningsplattformen Webtoon om att lansera runt 100 serier baserade på Marvel-, Star Wars-, 20th Century Studios- och Disney-karaktärer.

  6. Bluesky uppdaterar sina villkor, riktlinjer och integritetsregler för att anpassa sig till EU:s förordning om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA). Ändringarna träder i kraft den 15 oktober.

  7. Den norska säkerhetstjänsten menar att proryska hackare låg bakom en cyberattack i april då angripare tog över det digitala styrsystemet i en damm och fjärrstyrde en ventil i nästan fyra timmar. Den ryska ambassaden hävdar att påståendena sprids för att 'misskreditera Ryssland och stärka militaristiska attityder i Norge'.

GIF: Google

Fyra ⚡️-kjappe

  1. Google lanserade i torsdags nya annonsformat för appkampanjer på iOS – bland annat samarbetsannonser i YouTube Shorts och spelbara slutskyltar i AdMob.

  2. WhatsApp gör det möjligt att schemalägga gruppsamtal, se deltagarlistor, få aviseringar före start och använda reaktioner eller 'räcka upp handen' under samtal.

  3. Paramount köper de amerikanska rättigheterna till Ultimate Fighting Championship i sju år för 7,7 miljarder dollar.

  4. Google lanserade i torsdags AI-modellen Gemma 3 270M.

📈📊📉

…några resultat sedan sist

Förändring i intäkter inom parentes: Adyen (+20%), Circle (+53%), CoreWeave (+207%), eToro (+17%), Foxconn (+16%), JD.com (+22%), Kodak (-1%), Lenovo (+22%), Lionsgate (-6%), AMC Networks (-4%), RTL Group (-3%), Sea (+38%), Starz (-8%), Tencent (+15%) och Tencent Music (+18%).

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌 

GIF: Microsoft

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. Microsoft lanserar Copilot 3D, ett gratis AI-verktyg som låter användare konvertera 2D-bilder och ritningar till 3D-modeller – utan behov av textbaserade instruktioner. Verktyget är tillgängligt via Copilot Labs. [Microsoft]

  2. OpenAI låter betalande ChatGPT-användare integrera chatboten med verktyg som Gmail, Google Kalender, Outlook (e-post och kalender) samt Microsoft Teams. [OpenAI]

  3. Googles chatbot Gemini minns nu automatiskt användarnas preferenser och tidigare konversationer för att göra svaren mer personliga. Funktionen kan stängas av i inställningarna. Samtidigt får Gemini en inkognitolösning kallad 'tillfälliga konversationer'. [Google]

  4. Medgrundaren av xAI, Igor Babuschkin, lämnade i onsdags AI-bolaget för att starta sitt eget investeringsbolag. Babuschkin hjälpte Elon Musk att bygga upp xAI, men vill nu fokusera på att investera i 'säkerhetsforskning och teknikprojekt för mänsklighetens bästa'. [TechCrunch | @ibab]

  5. OpenAI, Google och Anthropic erbjuder alla sina AI-modeller till amerikanska myndigheter för symboliska en dollar per år. xAI har tagits bort från listan över AI-leverantörer till amerikanska myndigheter efter att bolagets AI-chattbot Grok i juli spytt ur sig antisemitiska konspirationsteorier och hyllat Hitler. [Wired | Anthropic | Reuters]

🗓️🗓️🗓️

Nyhetsbrevet för 10 år sedan

Facebook testar en egen mobilapp för nyhetsaviseringar. Enligt Business Insider ska användarna kunna följa utvalda mediehus och ämnen för att få korta meddelanden om senaste nytt. [14 augusti 2015]

…och för fem år sedan

Epic Games stämde (PDF, 65 sidor) i torsdags Apple efter att Fortnite kastats ut från App Store för att ha erbjudit användare att betala för köp utanför App Store. [14 augusti 2020]

Illustration från patentet/Helt Digital

…och nästan helt till slut: Nintendo har ansökt om patent på ett tillbehör som förvandlar handkontrollen till Switch 2 till en digital fiskerulle. 🎮

  • 🎣 Rullen har vev, ett roterbart hjul och fästs med magneter.

GIF via McDonald's 

🍔 Snabbmatskedjan McDonald’s lanserar McDonaldland via Snapchat och i Metas Horizon Worlds.

  • 😎 I VR-världen kan användarna spela interaktiva minispel, utforska temazoner och träffa klassiska McDonald’s-figurer.

  • 🤳 Genom egna AR-filter på sina restauranger i USA kan Snapchat-användare få tillgång till effekter, spel och kartor.

Forskarna Abe Davis (till vänster) och Peter Michael vid Cornell University har lett arbetet med det nya ljussystemet. Foto: Sreang Hok/Cornell University

…och helt till slut: Forskare har utvecklat en metod för att dölja vattenstämplar i ljus för att avslöja om videor är manipulerade. 🎥

  • 💡 Systemet (Noise-Coded Illumination) bygger på ett specialljus som döljer små variationer i belysningen under videoinspelning.

  • 🕵️‍♀️ Genom att analysera ljus, reflektioner och skuggor kan systemet avslöja om någon har klippt, ändrat hastigheten eller gjort andra manipulationer i videorna.

Foto: Cornell University

☀️ Förändringarna kan spåras utan tillgång till originalinspelningen, även vid hög komprimering – och systemet fungerar också för utomhusvideor i starkt solljus.

  • 🎞️ Forskarna bakom systemet finns vid Cornell University, Cornell Tech och Köpenhamns universitet.

  • 📄 Forskningsartikel här (PDF, 16 sidor).

 Också värt att läsa 📚

  • Apple Plots Expansion Into AI Robots, Home Security and Smart Displays (bloomberg.com)

  • Ex-NSA Chief Paul Nakasone Has a Warning for the Tech World (wired.com)

  • Meet the ‘Clippers’ Cashing In on Your Social-Media Feeds (wsj.com)

  • The State Of Crypto Newsrooms in the Age of AI (chainstory.co)

  • Is AI really trying to escape human control and blackmail people? (arstechnica.com)

  • Character.AI Gave Up on AGI. Now It’s Selling Stories (wired.com)

  • Larry Ellison Wants to Do Good, Do Research and Make a Profit (nytimes.com)

Då är vi vid mejlets slut igen. Du är grym! 💪

Hoppas du får en riktigt fin fredag!

:-)
Marius

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌