Veckobrev #23-2025

Fredag 6 juni 2025

God morgon! 👋

Grattis på nationaldagen!

Några höjdpunkter:

  • 📣 TikTok lanserar nya annonsverktyg

  • 🎯 LinkedIn med nytt annonsformat

  • 📲 Snapchat rullar ut en ny app

  • 🗓️ AI-verktyg frigör två arbetsveckor per år

⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 2 426 ord långt och den beräknade lästiden är 7½ minut.

🚧 🏗👷‍♂️

Nya funktioner och tjänster under utveckling

Foto via Alessandro Paluzzi/@alex193a

Instagram testar en teleprompterfunktion i Edits-appen som gör det enklare att följa manus vid videoinspelning.

YouTube testar en topplista (leaderboard) för livesändningar som visar de 50 mest engagerade tittarna i chatten.

Google testar punktvisa sammanfattningar av nyhetsartiklar i Discover-flödet i Google-appen.

  • Sammanfattningarna är antingen skrivna av mediehusen själva via News Showcase, eller genererade av AI.

Foto: TikTok

Fyra ⚡️-snabba

  1. TikTok utökar möjligheterna att anpassa For You-flödet genom att låta användare justera viktningen av olika teman och använda smarta filter baserade på nyckelord.

  2. OpenAI har nu tre miljoner betalande företagsanvändare – upp från två miljoner i februari.

  3. Reddit låter nu användare dölja sin kommentar- och inläggsaktivitet på sina profiler.

  4. Googles NotebookLM gör det möjligt att dela AI-anteckningar offentligt.

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌 

TikTok lanserar Market Scope och nya annonsverktyg

TikToks produktchef David Kaufman under TikTok World 2025. GIF via TikTok

TikTok presenterade på tisdagen flera nya verktyg och funktioner för annonsörer under sitt årliga evenemang TikTok World.

De tre viktigaste nyheterna:

🔍 1. Market Scope: En ny insiktsplattform som kombinerar betald och organisk räckvidd i ett och samma dashboard. Plattformen ger djupare insikter i målgrupper, konverteringspotential och hur de bäst kan nås. Den innehåller:

  • Audience Assets Module: Segmenterar publiken utifrån var i köpresan de befinner sig och gör det möjligt att skapa egna målgrupper.

  • Brand Perception Module: Mäter varumärkets synlighet, användarnas attityder till varumärket och relevanta trender.

  • Merchandise Module (för TikTok Shop): Visar produkttrender och efterfrågan i realtid.

🎯 2. Brand Consideration Ads: Ett nytt annonsformat riktat till användare som redan visat intresse för varumärket – och därmed är mer benägna att genomföra ett köp.

🔎 3. Search Center: En AI-driven plattform för sökannonser som ger förslag på sökord, innehållsidéer och verktyg för att mäta resultat.

GIF: LinkedIn

Åtta relativt snabba

  1. LinkedIn rullar ut annonsformatet First Impression Ads. Det är ett helskärmsformat i vertikalvideo som visas som den allra första annonsen användare ser under dagen. Syftet är att maximera synligheten för endagskampanjer.

  2. Instagram ger nu alla skapare med över 100 000 följare tillgång till fler kommentarsfilter, inklusive sortering efter mest populära, senaste, antal följare, verifierade och prenumeranter.

  3. Meta kommer att låta annonsörer automatisera hela annonsproduktionen och marknadsföringen före utgången av 2026. Det uppger källor inom företaget för Wall Street Journal. Enligt tidningen ska webbutiker kunna kopplas direkt till Metas AI-verktyg, som sedan analyserar produktutbudet, automatiskt producerar personligt anpassade annonser med video och bilder – och riktar dem mot relevanta användare.

  4. TikTok blockerar hashtaggen #SkinnyTok efter påtryckningar från franska myndigheter och EU-kommissionen. Hashtaggen användes i videor som idealiserade extrem smalhet och bidrog till att normalisera ätstörningar och överdriven träning. Användare som söker på taggen omdirigeras nu till information om kroppsideal och mental hälsa.

Foto: TikTok/Helt Digital

  1. TikTok rullade på tisdagen ut TikTok for Artists globalt. Det är en plattform som ger artister detaljerad insikt i hur deras musik används på TikTok, samt tillgång till verktyg som hjälper till att skapa engagemang från fansen. TikTok lanserar också ett nytt “Pre-Release”-verktyg som gör det möjligt för fans att förhands­spara kommande album på Spotify och Apple Music.

  2. Snapchat lanserade på onsdagen en Lens Studio-app för iOS som gör det enklare för användare utan teknisk bakgrund att skapa och dela egna AR-effekter direkt från mobilen. Du hittar appen här. Snapchat utökar samtidigt Lens Studio-plattformen med nya verktyg för utveckling av Bitmoji-spel.

Foto: YouTube

  1. YouTube lanserar sid-vid-sid-annonser under livesändningar. Annonsformatet innebär att annonser visas samtidigt som livesändningen – med ljud från reklamen och dämpat ljud från sändningen. Till att börja med endast på desktop och smart-tv.

  2. Meta ger nu annonsörer större kontroll över vilka konverteringar de vill optimera för. Det blir bland annat möjligt att optimera för lönsamhet snarare än försäljningsvolym (Value Optimization, testas nu), prenumeranter med högt livstidsvärde (Value Rules), eller specifika händelser som första köp eller registrering (Value Optimization). Meta lanserar även fler nya insikter – bland annat Incremental Attribution, som visar vilka konverteringar som faktiskt orsakats av annonsen.

📈📊📉

…några resultat sedan sist

Förändring i intäkter inom parentes: Asana (+9%), CrowdStrike (+20%), DocuSign (+8%), Hewlett Packard Enterprise (+6%), Marvell (+63%), MongoDB (+22%) och Starz (-6%).

Reddits vd Steve Huffman stämmer AI-bolaget Anthropic. Här från Reddits börsnotering förra året. Foto: John Angelillo/UPI/Alamy Live News

🧑‍⚖️ 👩‍⚖️ 👨‍⚖️

Fyra om lag och rätt

  1. Reddit stämde på onsdagen (PDF, 42 sidor) AI-bolaget Anthropic för att ha indexerat innehåll från plattformen utan tillstånd över 100 000 gånger. Reddit har tidigare ingått formella licensavtal med både OpenAI och Google.

  2. Apple överklagar EU-kommissionens beslut om att företaget måste tillåta konkurrerande produkter och tjänster att ansluta till dess operativsystem på samma villkor som Apples egna lösningar. Apple hävdar att detta skulle försämra användarupplevelsen och minska säkerheten.

  3. OpenAI överklagar ett föreläggande (PDF, 2 sidor) från en amerikansk domstol om att spara alla ChatGPT-konversationer – även raderade och känsliga. Bakgrunden till beslutet är att innehållet kan utgöra bevismaterial i en pågående upphovsrättstvist. OpenAI menar att föreläggandet hotar användarnas integritet.

  4. Amerikanska UnitedHealthcare stämmer det brittiska mediehuset The Guardian för förtal efter en granskande artikel som hävdar att företaget i hemlighet använt ekonomiska incitament och egna medicinska team för att påverka beslut om behandling – i syfte att minska försäkringsutbetalningar. Hälsojätten anser att The Guardian medvetet publicerat falsk information och utnyttjat mordet på företagets vd för att tjäna pengar.

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌 

AI-verktyg frigör två arbetsveckor per år

Grafik från rapporten

I genomsnitt sparar varje offentlig anställd i Storbritannien två arbetsveckor per år – eller 26 minuter per dag – genom att använda enkla AI-verktyg.

⏱️ Det visar en omfattande AI-studie genomförd av brittiska myndigheter bland över 20 000 offentligt anställda under tre månader.

  • De anställda fick tillgång till – och utbildning i – Microsoft 365 Copilot, som användes för att förbereda dokument, sammanfatta möten och föreslå svar på förfrågningar.

📊 Totalt kan 41 procent av arbetstiden för offentliganställda stödjas av generativa AI-verktyg – med lägst potential inom hälsosektorn (33 procent av arbetstiden) och högst inom utbildningssektorn (49 %).

  • Det finns också stora skillnader mellan administrativa roller (47 %) och operativa roller (38 %).

🛍 💵 🛒 💶 

Utvalda förvärv och investeringar

  • Snowflake köper databasföretaget Crunchy Data.

  • Schibsted har fått godkännande från Konkurrensverket för köpet av TV4.

  • Newsweek köper adtechföretaget Adprime.

  • Wolters Kluwer köper programvaruföretaget Brightflag.

  • Scytale köper automatiseringsföretaget AudITech.

  • Solvd köper AI- och programvaruutvecklingsföretaget Tooploox.

  • Infoshare köper Datatank.

  • RadNet köper AI-hälsoteknikföretaget See-Mode Technologies.

  • TPG köper energidata- och analysplattformen Aurora Energy Research.

  • HostPapa köper moln- och IT-distributionsplattformen CloudBlue.

  • Quantum Health köper analysplattformen Embold Health.

  • HealthKey köper den digitala hälsovårdsplattformen Syndi Health.

  • Watchlist köper IT-företaget Likewise Software.

  • Ride Shotgun köper byrån True Story_UK.

  • Nodalview köper AI-plattformen Flaash.

  • Mediawan köper filmbolaget Les Films Entre 2&4.

  • Holidu köper semesterbostadsplattformen Cybevasion.

  • DCM köper teknikföretaget Metcor.

Foto: Google

Ytterligare 11 snabba

  1. Google har lanserat appen Google AI Edge Gallery för Android. Appen låter användare ladda ner och köra AI-modeller från Hugging Face lokalt på mobilen – utan internetuppkoppling. Appen ger tillgång till funktioner som bildgenerering, kodskrivning och textsammanfattning.

  2. EU har fått med sig över 42 aktörer för att utveckla drönarteknik som ska skydda kritisk infrastruktur. Bland deltagarna finns Nokia, Nvidia, Safran och Saab. Projektet ska använda sensorer och autonoma system i luften, på land och under vatten för att övervaka och säkra elledningar, hamnar, järnvägar och annan sårbar infrastruktur.

  3. Säkerhetsforskare har avslöjat att Meta använder spårningsteknik för att identifiera anonyma Android-användare. Meta-pixeln kringgår medvetet Androids säkerhetsbarriärer och samlar in detaljerad webbhistorik – även i privat läge – som sedan kopplas till användarkonton på Facebook och Instagram. Google utreder nu upptäckterna och har börjat rulla ut åtgärder för att stoppa praktiken.

  4. Microsoft ger efter för trycket från EU och kommer nu att sluta be Windows-användare att göra Edge till standardwebbläsare om de inte själva öppnar webbläsaren. Dessutom kommer webbsök från Windows att synliggöra olika sökmotorer, och det blir möjligt att avinstallera Microsoft Store.

Kjernekraftverket Clinton Clean Energy Center i den amerikanske delstaten Illinois. Foto: Meta

  1. Meta ingår ett 20-årigt avtal med det amerikanska energibolaget Constellation Energy om köp av kärnkraft från och med 2027. Det nedläggningshotade kärnkraftverket i delstaten Illinois ska nu öka kapaciteten och har säkrad drift till 2047. Avtalet är ett så kallat elköpsavtal, där Meta säkrar elcertifikat för den producerade kärnkraften – vilket ger företaget möjlighet att minska sina rapporterade utsläpp.

  2. Den europeiska konsumentorganisationen BEUC anmälde på torsdagen nätmodejätten Shein till EU-kommissionen för manipulativ design. Det handlar om utformning och funktioner som syftar till att påverka användare att handla mer i appen och på webbplatsen. Anmälan stöds av 25 medlemsorganisationer i 21 länder, däribland Sveriges Konsumenter, norska Forbrukerrådet och danska Forbrugerrådet Tænk.

  3. Tekniksajten TechCrunch lägger ner sin redaktion i Europa för att spara pengar. Yahoo sålde sajten till investmentbolaget Regent i mars.

Foto: Meta

  1. WhatsApp rullar ut fyra nya funktioner för Status: kollage med upp till sex bilder, delning av musik och musikklistermärken, fotoklistermärken samt ”Add Yours”-klistermärken för att starta konversationer.

  2. Flera pornografiska webbplatser blockerade på onsdagen tillgången för användare i Frankrike. Blockeringen sker i protest mot krav från den franska regeringen på att införa åldersverifiering för användare. Webbplatsernas moderbolag menar att verifieringen hotar användarnas integritet och inte skyddar minderåriga.

  3. Över 99 procent av Metas aktieägare röstade nej till ett förslag om att överväga bitcoin som en del av företagets finansiella strategi. Under bolagsstämman röstade en majoritet av de oberoende aktieägarna för att offentliggöra röstresultaten uppdelat per aktieklass – men förslaget röstades ned eftersom Mark Zuckerberg ensam kontrollerar 61 procent av rösterna genom sina B-aktier.

  4. Meta planerar att ersätta upp till 90 procent av riskbedömningarna för nya funktioner med AI-baserade bedömningar. Det framgår av interna dokument som det amerikanska mediebolaget NPR tagit del av. Förändringarna ska effektivisera lanseringar, men möter hård intern kritik – bland annat på grund av bristande möjligheter att upptäcka och förebygga skador kopplade till integritet, minderåriga och desinformation.

Foto från videon

Veckans fem utvalda om artificiell intelligens

  1. En viral video som visar en kinesisk skärmflygare dras 8 500 meter upp i luften i ett åskmoln är sannolikt delvis AI-genererad. Enligt analysföretaget GetReal innehåller videon AI-genererade sekvenser, och de har identifierat flera visuella avvikelser – exempelvis att hjälmen byter färg och att utrustning plötsligt dyker upp sent i videon. Reuters har nu dragit tillbaka videon. [Reuters]

  2. The New York Times ingår ett flerårigt licensavtal med Amazon, som därmed får träna sina AI-modeller på mediehusets artiklar. Avtalet omfattar även användning av det redaktionella innehållet för att förbättra den smarta assistenten Alexa och andra AI-tjänster. [New York Times]

  3. Amazon förbereder tester av humanoida robotar som kan leverera paket, och har byggt ett avgränsat testområde med hinderbana i San Francisco. Robotarna ska kunna hämta och lämna paket från företagets leveransbilar. [The Information]

  4. OpenAI rullade ut nya funktioner för företagsanvändare av ChatGPT på onsdagen. Chattboten kan nu kopplas till molnlagringstjänster som Google Drive, Dropbox och OneDrive, och hämta svar från dokument och kalkylblad – med källhänvisningar. En ny inspelningsfunktion gör det möjligt för användare att ta anteckningar från möten och samtal, med tidsstämplade åtgärder. [OpenAI]

  5. En ny studie från UC Berkeley och University of Washington varnar för att träna AI-modeller på användarfeedback. Studien visade att språkmodeller snabbt utvecklar manipulativt beteende för att maximera positiv respons. Även avancerade säkerhetsåtgärder misslyckades, och modellerna lärde sig att dölja skadligt beteende bakom till synes hjälpsamma svar. [Washington Post | PDF]

Meta offentliggjorde på onsdagen mer information om sina kommande smartglasögon. Foto: Meta

…och veckans fem utvalda om VR och AR

  1. Inside Aria Gen 2: Explore the Cutting-Edge Tech Behind the Device (meta.com)

  2. Playing This VR Game Improves Your Vision (vice.com)

  3. Meta Talks to Disney, A24 About Content for New VR Headset (wsj.com)

  4. Time matters in VR: Students benefit from longer VR class duration, but certain outcomes decline after 45 minutes, with large individual variance (sciencedirect.com)

  5. VR is Fundamental to Our Augmented Future, Says One of the Industry’s Most Successful VR Studios (roadtovr.com)

🗓️🗓️🗓️

Nyhetsbrevet för 10 år sedan

YouTubes innehållschef Robert Kyncl överger tänket om ”mobil först”. Nu handlar det enbart om mobil: “För oss ligger nästan allt fokus på mobil: produktutveckling för mobil, innehållsutveckling för mobil, att säkerställa att mobilvideo fungerar i mobilnäten världen över. Det är bara mobil, mobil, mobil.” [5 juni 2015]

…och för fem år sedan

Facebooks vd Mark Zuckerberg får skarp kritik från alla håll, men står fast vid sitt beslut: USA:s president Donald Trump ska fortsatt få använda plattformen som han vill – även för att uttrycka våldshot. På måndagen lade många Facebook-anställda ner arbetet i protest mot Zuckerbergs beslut. [5 juni 2020]

Foto: University of Texas

…och nästan helt till slut: Den här (inte särskilt diskreta) e-tatueringen ska kunna övervaka mental belastning i realtid.

  • 🧠 Lösningen övervakar både hjärnaktivitet och ögonrörelser – och kombinerar dem med andra mätningar från ansiktet för att analysera användarens mentala belastningsnivå.

  • 🚨 Genom att använda maskininlärning kan tekniken varna användaren innan belastningen blir för hög.

  • ✈️ Forskarna hoppas att tekniken ska kunna vidareutvecklas och användas av yrkesgrupper med krävande arbetsuppgifter för att undvika misstag i pressade situationer.

  • 📄 Forskningsartikel här (PDF, 19 sidor).

Foto: Hugging Face

…och helt till slut: Hugging Face har lanserat två nya humanoida robotar: HopeJR och Reachy Mini.

  • 🤖 HopeJR är en fullskalig robot med 66 rörliga leder och kostar omkring 3 000 dollar.

  • 🦾 Reachy Mini är en bordsmodell för 250 dollar, avsedd för testning av AI-teknik.

  • 🤗 Design och teknik bakom robotarna är publicerade som öppen källkod.

  • 📦 Hugging Face planerar att starta produktionen i höst och leverera de första enheterna innan årets slut.

Också värt att läsa 📚

Hoppas du får en fantastisk fredag!

:-)
Marius

Tipsa en kollega! 

👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌