- Helt Digital
- Posts
- Veckobrev #20-2025
Veckobrev #20-2025
Fredag 16 maj 2025
God morgon! 👋
Några höjdpunkter:
🤖 TikTok lanserar AI Alive
📺 YouTube introducerar nytt annonsformat
⚖️ Noyb hotar Meta med stämning
⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 1 995 ord och beräknad lästid är 6 minuter.
🚧 🏗👷♂️
Nya funktioner och tjänster under utveckling
Foto: Google
Google testar att ersätta knappen ‘Jag har tur’ på söksidan med en knapp för att aktivera AI-sök.
Google har börjat testa AI-sök (AI Overviews) i flera europeiska länder – inklusive Norge.
Foto: YouTube
YouTube testar annonsformatet Peak Points, som automatiskt placerar reklampauser efter händelser i videor med hög användarengagemang.
Testas just nu och ska lanseras senare i år.
Meta testar nu en ny version av AI-modellen för generering av högupplöst 3D-innehåll: AssetGen 2.0.
Modellen kommer att bli tillgänglig för utvecklare senare i år.
Foto: TikTok
Fyra ⚡️-snabba
TikTok lanserar AI Alive, som låter användare förvandla bilder till korta videor i TikTok Stories.
Google gör sin första logoförändring på tio år – dock bara en nyansjustering av färgerna i G:et.
Microsoft stänger Bing Search API för mindre aktörer från den 11 augusti. Större kunder, som DuckDuckGo, kommer att behålla tillgången.
X har nu passerat en miljon bidragsgivare till Community Notes.
Foto: YouTube
Nio relativt snabba
YouTube lanserar ett nytt annonsformat med interaktiva produktflöden i TV-annonser via YouTube-appen. Produktflödet visas på höger sida av TV-skärmen under reklampauser. När användaren väljer en produkt får de en QR-kod som leder till köplänken.
TikTok lanserar en funktion som gör det möjligt för kreatörer och företag att ta emot meddelanden under livesändningar. När funktionen är aktiverad kan tittarna skicka meddelanden till kreatören eller företaget medan livesändningen pågår. Syftet är att underlätta insamling av kundämnen och öka engagemanget.
Barnspelet Roblox öppnar nu upp för försäljning av fysiska varor direkt i spelvärldarna – utan att spelarna behöver lämna spelet. Kreatörer och varumärken kan sälja produkter via en egen Shopify-integration, och för tillfället är butiksfunktionen endast tillgänglig i USA.
TikTok bryter mot EU:s förordning om digitala tjänster (Digital Services Act/DSA) genom att inte tillhandahålla ett offentligt tillgängligt annonsbibliotek. Det är den preliminära slutsatsen från EU-kommissionens granskning av företaget. TikTok får nu möjlighet att svara på anklagelserna, och riskerar böter på upp till sex procent av sin årliga globala omsättning om slutsatsen står fast.
Meta lanserar Partnership Ads (till vänster) och Facebook Live Partnership Ads. Foto: Meta/Helt Digital
Meta lanserar två nya annonsformat för partnerskapsannonser på Facebook och Instagram. Partnership Ads ger annonsörer möjlighet att lyfta fram en samarbetspartner i annonstextens header på både Facebook och Instagram, medan Facebook Live Partnership Ads gör det möjligt för annonsörer att marknadsföra användargenererat innehåll från livesändningar i samarbete med kreatörer.
Spelinspektionen har utfärdat förbud mot tre obehöriga spelbolag – EOD Code SRL, Igloo Ventures SRL och MIBS NV – för att olagligt rikta sig till svenska användare genom marknadsföring på svenska webbplatser och sociala medier.
Den österrikiska integritetsorganisationen Noyb kräver att Meta stoppar planerna på att använda användarnas persondata för AI-träning utan samtycke. Meta har meddelat att de börjar träna AI-modeller på europeiska användares innehåll från den 27 maj. I ett brev (PDF, 6 sidor) till Meta slår Noyb fast att praxis skulle bryta mot EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Noyb ger Meta frist till den 21 maj att underteckna en bindande förklaring om att avstå från praxis och varnar för att annars överväga rättsliga åtgärder – inklusive krav på ersättning till alla Metas användare i Europa.
Spotify uppdaterar DJ-funktionen och låter användare använda röstkommandon för att spela låtar baserat på genre, stämning, artist eller aktivitet.
Påve Leo XIV publicerade i tisdags sin första bild på Instagram, och dagen därpå lade han upp sitt första inlägg på X. Enligt Vatikanen kommer påven att ha en aktiv närvaro på dessa två plattformar under användarnamnet @Pontifex. Påve Benedikt XVI blev 2012 den första påven på sociala medier efter att ha registrerat sig på dåvarande Twitter, och påve Franciskus utökade närvaron till Instagram 2016.
Tipsa en kollega!
👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌
🛍 💵 🛒 💶
Utvalda förvärv och investeringar
Foto: Databricks
Databricks köper AI-dataplattformen Neon.
Datadog köper testplattformen Eppo.
IBM-ägda Red Hat köper moln- och AI-plattformen Jounce.
MediaMint köper dataanalysplattformen DataBeat.
Relatech köper mjukvaruföretaget ConneXSoft.
Ignite Visibility köper sociala medie-plattformen Rallio.
Orca Security köper cybersäkerhetsföretaget Opus Security.
Keyfactor köper cybersäkerhetsföretagen CipherInsights och InfoSec Global.
Blancco Oy köper distributionsplattformen Key Deploy.
Robinhood köper fintech-plattformen WonderFi.
Propagate Content köper influencerföretaget Parker Management.
Proofpoint köper tyska Hornetsecurity.
Infinite Node Foundation köper rättigheterna till CryptoPunks NFT-samlingen från Yuga Labs.
Flutter Entertainment köper 56 procent av det digitala spelkoncernen NSX Group.
Invene köper design- och utvecklingsbyrån Guidea.
Foto: HBO
Fyra namnbyten
Strömningstjänsten Max byter namn till HBO Max – igen.
Schibsted Media byter namn till Schibsted – igen.
Schibsted Marketplaces slutförde i måndags namnbytet till Vend.
Googles tjänst Find My Device byter namn till Find Hub.
📈📊📉
…några resultat sedan sist
Förändring i intäkter inom parentes: Alibaba (+7%), AMC Networks (-7%), Cisco (+11%), CoreWeave (+420%), EchoStar (-7%), Fox Corp (+27%), Foxconn (+24%), Huddly (+37%), ITV (+4%), JD.com (+16%), News Corp (+1%), Nu Holdings (+40%), P4-gruppen (+6%), Polaris Media (+1%), Sea (+30%), SoftBank (+7%), Sony (-24%), Sony Pictures (-4%), Take-Two Interactive Software (+17%), Tencent (+13%) och Tencent Music (+9%).
Bakom siffrorna:
Polaris Media har nu 438 000 digitala abonnenter (+11 %), vilket utgör 70 procent av koncernens totala abonnentmassa (627 000). Koncernen gick med 28 miljoner kronor i vinst (-26 %), och annonsintäkterna minskade med fyra procent. Stampen Media ökade resultatet med en procent.
Sony har sålt 18,5 miljoner PlayStation 5-konsoler det senaste året – en minskning från 20,8 miljoner året innan.
Huddly omsatte 45 miljoner kronor under första kvartalet (+37 %) och videokonferensföretaget förväntar sig att uppnå positivt kassaflöde före slutet av 2025.
Foto: Threads
Fyra ⚡️-snabba
Threads gör det möjligt att lägga till upp till fem länkar i profilen.
X stöder nu 4K-videor.
Google Cloud lanserar en ny certifiering i generativ AI riktad mot chefer och yrkespersoner utan teknisk bakgrund.
YouTube har lanserat en veckovis topplista för podcaster i USA.
Foto: TikTok
Ytterligare 12 snabba
TikTok gör det möjligt att lägga till alt-text för bilder både vid uppladdning och efter publicering. Funktionen ska göra plattformen mer inkluderande för personer med synnedsättning.
Microsoft säger upp runt 6 000 anställda som en del av en strategisk omstrukturering för att minska antalet mellanchefer. Uppsägningsprocessen genomförs i juli och kommer även att påverka Microsoft-ägda LinkedIn. Uppsägningarna motsvarar mindre än tre procent av Microsofts över 228 000 anställda.
Netflix lanserar annonsplattformen Netflix Ads Suite för annonsörer i alla de 12 länder där plattformen i dagsläget erbjuder reklamfinansierade abonnemang. Det gäller alltså USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Mexiko, Sydkorea och Spanien.
…och Netflix har nu 94 miljoner abonnenter på reklamfinansierade abonnemang – upp från 70 miljoner i november förra året. Som jämförelse har Amazon Prime Video nu över 130 miljoner betalande abonnenter på reklamfinansierade abonnemang enbart i USA.
Apple har börjat visa varningar i App Store i Europa för appar som använder alternativa betalningsmetoder. Varningen syftar till att informera användare om att Apples köphistorik och abonnemangshantering inte är tillgängliga.
Trump Media & Technology Group ökade under första kvartalet omsättningen med sju procent och redovisade en förlust på 31,7 miljoner dollar. Detta är en avsevärd förbättring jämfört med förlusten på 327,6 miljoner dollar under samma period föregående år. Trump Media är alltså företaget bakom Donald Trumps sociala nätverk, Truth Social.
Google ingår förlikning och betalar nära 1,4 miljarder dollar till delstaten Texas i USA. Bakgrunden är två stämningar relaterade till olaglig insamling och spårning av användardata, inklusive geolokalisering, inkognitosök och biometriska data. Förlikningen är den största som en amerikansk delstat har ingått med Google för brott mot integritetslagar.
Google ingår också en förlikning på 50 miljoner dollar för att avsluta en grupptalan som anklagar företaget för systematisk rasdiskriminering i Kalifornien och New York. Endast 4,4 procent av Googles anställda har mörk hud.
Panasonic säger upp 10 000 anställda – vilket motsvarar fyra procent av företagets totala arbetsstyrka.
Pinterest betalar 34,7 miljoner dollar i en förlikning till företagets tidigare rådgivare Christine Martinez. Martinez, som var nära vän med två av de tre grundarna av Pinterest, stämde företaget 2021 och hävdar att hon var med och skapade plattformen utan att få ersättning.
Chan Zuckerberg Initiative drar in allt stöd till ideella organisationer som fokuserar på mångfald, jämlikhet och inkludering i USA. Den filantropiska organisationen, ledd av Meta-chefen Mark Zuckerberg och hans fru Priscilla Chan, hävdar att förändringen inte är politiskt motiverad.
Under första kvartalet såldes 36,8 miljoner surfplattor globalt – en ökning med 8,5 procent jämfört med samma period förra året, enligt analysföretaget Canalys. Apple ökar marknadsandelen med 14 procent och står nu för 37 procent av surfplattförsäljningen. Samsung står för 18 procent.
Tipsa en kollega!
👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌
Veckans fem utvalda om artificiell intelligens
Foto: Google DeepMind
Google har utvecklat en ny AI-agent som kombinerar kreativiteten i Gemini-modellerna med automatiserade utvärderingar för att utveckla avancerade algoritmer. Enligt Google kommer AlphaEvolve att kunna bidra inom områden som materialvetenskap, läkemedelsutveckling och hållbarhet genom att erbjuda automatiserade algoritmlösningar. [Google DeepMind]
OpenAI och Microsoft för samtal om att omförhandla villkoren för sitt partnerskap. Enligt Financial Times överväger Microsoft att ge upp en del av sitt ägande i utbyte mot fortsatt tekniktillgång efter 2030. [Financial Times]
Amerikansk polis har tagit i bruk ett nytt AI-verktyg som gör det möjligt att spåra personer från övervakningskameror baserat på kroppsstorlek, kön, hårfärg och klädstil – utan att använda ansiktsigenkänning. Företaget bakom tekniken har över 400 kunder, inklusive lokala polismyndigheter, universitet och statliga organ. [MIT Technology Review]
Klarna har minskat arbetsstyrkan med cirka 40 procent – vilket har varit möjligt tack vare implementeringen av AI-lösningar. Bland annat har artificiell intelligens ersatt 700 kundtjänstmedarbetare. Samtidigt betonar Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att minskningen även beror på anställningsstopp och naturlig avgång. [CNBC]
OpenAI lanserade i onsdags GPT-4.1 i ChatGPT för betalande användare och GPT-4.1 mini för alla användare. AI-modellerna är specialiserade på kodning och analys. [OpenAI]
Foto: Philips
…och nästan helt till slut: Philips har lanserat PR-stuntet Philips Fixables som låter kunder ladda ner gratis 3D-utskriftsfiler av reservdelar för att reparera sina Philips-produkter hemma.
🪒 För närvarande har företaget bara gjort en del tillgänglig (se bilden), men fler delar kommer att släppas “så småningom”.
Foto: Uperfect
🖥️ Uperfect har utvecklat en 22-tums 3K-skärm som du kan vika ihop och lägga i ryggsäcken.
🗺️ Skärmen är sju millimeter tjock och klarar minst 30 000 vikningar utan att ta skada.
💰 Priset är stabila 25 000 kronor.
GIF: AMOLF
…och helt till slut: Forskare vid nederländska AMOLF har utvecklat en mjuk robot som automatiskt koordinerar sina rörelser utan behov av en styrenhet.
💨 Roboten rör sig med hjälp av ett kontinuerligt luftflöde genom en slang.
🌍 Den kan därmed förflytta sig i en mycket hög hastighet på land och i vatten – dock inte i luften.
🤖 På sikt kan tekniken användas i robotar som ska röra sig i mer komplexa miljöer utan avancerade styrsystem.
📽️ Video här.
Också värt att läsa 📚
The Trump Administration Leaned on African Countries. The Goal: Get Business for Elon Musk. (propublica.org)
Two Years on, X is Still Not Close to its ‘Everything App’ Vision (socialmediatoday.com)
‘My Robot Sophia’: An Unsettling Look Into the Soul of a Machine (nytimes.com)
Anthropic’s lawyer was forced to apologize after Claude hallucinated a legal citation (techcrunch.com)
YouTube CEO Says Revenue From Its TikTok-Like Shorts Videos Is at Parity With Core YouTube in U.S., Other Countries (variety.com)
Hoppas du får en riktigt härlig fredag!
:-)
Marius
Tipsa en kollega!
👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌