- Helt Digital
- Posts
- Veckobrev #13-2025
Veckobrev #13-2025
Fredag 28 mars 2025
God morgon! 👋
Några höjdpunkter:
👥 Facebook lanserar en egen flik för innehåll från vänner
🤝 Meta rullar ut nya verktyg för samarbeten med kreatörer
🚀 LinkedIn lanserar sex nya funktioner och verktyg för annonsörer
👯 H&M skapar AI-kloner av fotomodeller
⏱️ Detta nyhetsbrev är ungefär 2 449 ord och beräknad lästid är 8½ minut.
🚧 🏗👷♂️
Nya funktioner och tjänster under utveckling
Instagram testar en delningsknapp för inlägg och Reels.
YouTube testar ett nytt annonsformat i videopoddar, där poddare själva kan ladda upp och automatiskt ersätta reklaminnehållet som visas i alla avsnitt.
Annonserna visas då i stället för YouTubes programmatiska annonser.
YouTube testar även att minska antalet pushnotiser om nya videor från kanaler som användare prenumererar på, för att undvika att de blir överväldigade och stänger av aviseringar i appen.
Foto: Amazon
Amazon testar AI-funktionen 'Interests', som automatiskt hittar nya produkter baserat på användarens intressen och hobbys.
För närvarande endast tillgänglig för användare i USA.
Amazon testar även AI-chatboten 'Health AI', som kan svara på frågor om hälsa, läkemedel och välmående – samt hitta produkter utifrån de symtom användaren beskriver.
Foto: YouTube
Fem ⚡️-snabba
YouTube gör det möjligt för kreatörer att aktivera korta reklampauser på en, tre eller fem minuter under livesändningar.
Apple arrangerar utvecklarkonferensen WWDC 2025 digitalt den 9–13 juni.
Instagram tar bort möjligheten att lägga till textnotiser på inlägg i flödet och i Reels.
Pinterest gör om nyhetsflödet med nya helbreddsmoduler – inklusive landningssidmoduler och karusellmoduler.
Spotify rullar ut en ny personlig spellista med musik från kommande konserter i användarens närområde.
Facebook lanserar en ny flik för innehåll från vänner
GIF: Meta
Facebook lanserade i torsdags en ny flik kallad 'Vänner', som öppnar ett separat flöde med innehåll enbart från användarens Facebook-vänner.
Det inkluderar vänners inlägg, Stories, Reels, födelsedagar och vänförfrågningar.
Funktionen är för närvarande endast tillgänglig i USA och Kanada, men Facebook planerar att rulla ut den globalt.
Samtidigt meddelar Meta att de under 2025 kommer att återinföra fler funktioner som påminner om den ursprungliga Facebook-upplevelsen.
Enligt Meta innebär det större fokus på innehåll från vänner – och mindre på sidor, grupper, virala videor och rubrikannonser.
Tipsa en kollega!
👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌
Foto via Google
10 relativt snabba
Det norska Forbrukertilsynet slår fast att användningen av Googles prissättningsverktyg för automatiska rabatter strider mot norsk lag. Anledningen är att verktyget inte visar korrekt tidigare pris. Nätbutiker som använder verktyget riskerar nu böter.
Från och med måndag kommer YouTube att räkna alla visningar av Shorts-videor – oavsett hur länge användaren har tittat. Detta är samma praxis som TikTok och Instagram Reels använder, och förändringen väntas leda till betydligt högre publika visningssiffror. YouTube-kanaler kommer fortfarande att kunna se den ursprungliga räknemetoden (engagerade visningar) i YouTube Analytics.
TikTok lanserar spårning och optimering för både webb- och appkonverteringar i Smart+ Catalog Ads – en funktion som låter annonsörer använda produktkataloger tillsammans med Smart+-kampanjer. Samtidigt får GMV Max-kampanjer stöd för affiliateinnehåll och Live Shopping.
På måndag lanseras även TikTok Shop i Frankrike, Tyskland och Italien. Tjänsten gör det möjligt för företag och influencers att sälja produkter direkt i appen under livesändningar.
Instagram ger nu amerikanska skolor möjlighet att rapportera innehåll relaterat till mobbning direkt till plattformen. Innehåll som anmäls av skolor prioriteras i granskningen, och Instagram ger skolorna löpande uppdateringar om hur ärendet hanteras.
Italienska myndigheter har skickat krav om retroaktiv momsbetalning till Meta (887,6 miljoner euro), X (12,5 miljoner euro) och LinkedIn (140 miljoner euro). Kraven gäller åren 2015 och 2016, och skickas nu för att undvika att preskriptionstiden på tio år löper ut. Myndigheterna menar att användarna betalar för tjänsterna genom att ge bort sina personuppgifter – något som ses som en skattepliktig transaktion. Om beslutet står sig kan det få följder i hela EU, eftersom moms ska vara harmoniserad mellan medlemsländerna. Företagen har nu 60 dagar på sig att överklaga.
LinkedIn inleder samarbete med Calendly och låter betalande användare lägga till en 'Boka möte'-knapp på sin profil, vilket gör det möjligt att skicka besökare direkt till deras kalender.
Bluesky skickar nu referenstrafik från subdomänen go.bsky.app för att göra det enklare att spåra trafik från länkar som delas på plattformen. Ändringen kommer efter att flera mediehus rapporterat att de fått mer trafik från Bluesky än från konkurrenter som Threads och X.
Inför den kommande börsnoteringen fortsätter Klarna att teckna stora kundavtal i USA. Nu har de ingått samarbete med matleveranstjänsten DoorDash, och kommer att erbjuda delbetalning på matbeställningar över 35 dollar.
Gmail rullar ut en ny förbättrad sökfunktion som använder både innehållet i mejlen och användarens sökhistorik för att leverera mer relevanta sökresultat.
Meta lanserar nya verktyg för samarbete med kreatörer
GIF: Meta
Meta rullar nu ut en rad nya funktioner i Instagram Creator Marketplace för att göra det enklare för företag att hitta och samarbeta med relevanta kreatörer.
Här är de viktigaste nyheterna:
AI-baserade, personliga rekommendationer av innehåll som fungerar bäst i annonser – och vilka kreatörer som passar för kommande kampanjer.
Foto: Meta
Fritextsökning och kategorier för att enklare hitta rätt kreatörer.
Annonsörer får tillgång till publiceringsklara Reels på kreatörers profiler, se deras e-postadresser, läsa om tidigare samarbeten och få en översikt över alla aktiva annonser.
Annonsörer kan nu återanvända befintliga inlägg i samarbetsannonser via API, och stöd för klick-till-meddelande har också lagts till.
Foto: TikTok
Sex ⚡️snabba
TikTok låter nu användare skanna en QR-kod för att snabbt koppla en mobil eller surfplatta som extrakamera under livesändningar via TikTok Studio.
Instagram låter användare titta på Reels i 2× hastighet.
X lanserar 'React with video', som gör det möjligt att svara på inlägg med egna videoreaktioner.
Google bekräftar att en webbplats laddningstid inte påverkar rankningen i sökresultaten.
xAI integrerar AI-chatboten Grok i meddelandeappen Telegram, där den blir tillgänglig för betalande användare.
Google gör det möjligt att lägga till evenemang i kalendern direkt från sökresultaten.
🛍 💵 🛒 💶
Utvalda förvärv och investeringar
Investeringsbolaget Regent köper nättidningen TechCrunch från Yahoo.
Norska Polaris Media köper VK Medias andel i Stampen Media, och äger efter uppköpet 80 procent av mediekoncernen.
Infinite Reality köper Napster – ja, den gamla sajten för olaglig musikdelning, som numera är en betald musiktjänst.
Finska Bought köper köp- och säljsajten Zadaa, som hjälper privatpersoner att sälja begagnade kläder på nätet.
JP/Politikens Hus-ägda Watch Media Norway köper Tjuefire – som bland annat ligger bakom nättidningarna Medier24 och KOM24.
Bain Capital köper en majoritetsandel i det italienska IT-bolaget Namirial SpA.
TransPerfect köper TheSpeech – ett AI-bolag som utvecklar teknik för flerspråkig videodubbning i realtid.
Nue.io köper Approvals Pro – en plattform för automatisering av digitala godkännanden.
CGI köper det kanadensiska IT-bolaget Momentum Technologies.
Energage köper TalentQuest – ett HR-teknikbolag.
VisiQuate köper AI-bolaget Rotera.
Bräd- och pusselspelsföretaget Buffalo Games köper e-pappersproducenten Boogie Board.
Guidewire Software köper Quantee – ett polskt bolag specialiserat på teknik för dynamisk prissättning av försäkringar.
Fintechbolaget Paysign köper Gamma Innovations.
LinkedIn lanserar sex nya funktioner och verktyg för annonsörer
Foto: LinkedIn
LinkedIn gör flera uppdateringar i Campaign Manager och rullar nu ut sex nya funktioner och verktyg för annonsörer.
I tur och ordning:
Media Planner – ett nytt verktyg för kampanjplanering som låter dig simulera och förutse räckvidd, visningar, leads och kostnader innan du publicerar kampanjer.
Det går även att testa olika målgrupper, placeringar och budgetscenarier – samt spara eller dela planerna med andra som har tillgång till annonskontot.
Automatisk taggning – automatiserade UTM-parametrar ersätter manuell taggning av annonser och ger mer konsekvent kampjspårning.
GIF: LinkedIn
Förbättrad duplicering – du kan nu kopiera annonser mellan både kampanjer och annonskonton – inte bara inom enskilda kampanjer.
Marketing Overview – en ny startsida i Campaign Manager som ger överblick över nyckeltal för hela kontot, som spendering, resultat och ROAS (Return On Ad Spend). Ska alltså göra det enklare att se vilka kampanjer som fungerar bäst.
Foto: LinkedIn
Measurement Insights – ett nytt dashboard för kampanjinsikter, med detaljer på kampanj-, annons-, användar- och företagsnivå.
Visar bland annat data om konverteringar och hela kundresan.
Campaign Performance Digest – en AI-genererad översiktssida för varje kampanj med nyckeltal, förbättringsförslag och jämförelser mot liknande kampanjer.
📈📊📉
…några resultat sedan sist
Förändring i intäkter inom parentes: GameStop (-29%), Kuaishou (+9%), Micron (+38%) och danske TV 2 (+9%).
Facebook testar sponsrade aviseringar
GIF via Meta
Meta lanserar flera nya funktioner och tjänster för annonsörer, som även blir tillgängliga i Sverige.
Sponsrade Facebook-aviseringar – Meta inleder tester av annonser som placeras direkt i användarnas aviseringar på Facebook.
Annonserna kan riktas mot personer som har visat intresse för annonsörens innehåll eller tidigare annonser.
Foto: Meta
Förbättrad insamling av e-postadresser – Annonsörer får möjlighet att be om användares e-postadress innan de får tillgång till rabattkoder eller kampanjerbjudanden.
Omnikanalannonsering – Knyter digital annonsering närmare fysiska butiker genom att visa annonser med information om lokalt lagerförda produkter, butikens adress och aktuella rabatter.
Funktionen börjar rullas ut globalt i sommar.
Fler AI-verktyg – Annonsörer får tillgång till nya AI-verktyg som automatiskt skapar realistiska bakgrunder för katalogannonser, personligt anpassade annonstexter och virtuella modeller som visar upp kläderna på produktbilder.
Site Links till Instagram – Webbplatslänkar rullas nu ut till Instagram-annonser (har hittills bara funnits på Facebook).
Det gör det möjligt för annonsörer att leda användare till flera specifika landningssidor från en och samma annons.
Tipsa en kollega!
👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌
Foto: Jonah Manzano/Helt Digital
Ytterligare 10 snabba
TikTok lägger ned bildappen TikTok Notes den 8 maj – mindre än ett år efter lanseringen.
Tørn läggs ned med omedelbar verkan. Tørn var en marknadsplats för överskottsvaror i byggbranschen, med nätbutiker i Sverige och Norge. Företaget fick ekonomiska problem till följd av låg byggaktivitet och bristande investerarstöd.
Apple har uppdaterat sina riktlinjer för bildinsamling till Apple Maps och kommer nu att använda bilderna för att träna AI-modeller.
Google rullar ut AI-sök i fler EU-länder – däribland Tyskland, Irland, Belgien, Italien, Österrike, Polen, Portugal, Spanien och Schweiz.
Pinterest publicerade i onsdags nya tips för hur annonsörer kan maximera användningen av deras automatiserade Performance+-kampanjer.
Det nya sociala nätverket Sez Us ska belöna 'respektfull dialog' och ge lägre synlighet till provocerande inlägg, baserat på hur användarna bedömer varandras innehåll. Den decentraliserade appen har nu 10 000 användare.
WhatsApp bör få möjlighet att utmana ett beslut från Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB) i domstol. Det är slutsatsen i ett juridiskt rådgivande yttrande till EU-domstolen. WhatsApp fick 2021 ett bötesbelopp på 225 miljoner euro från det irländska dataskyddsorganet – som höjde summan efter påtryckningar från EDPB. Även om generaladvokatens rekommendationer inte är bindande, följer domstolen dem ofta.
Skaparen av webbplatsen HaveIBeenPwned, Troy Hunt, har själv råkat läcka runt 16 000 e-postadresser efter att ha blivit lurad att lämna ut inloggningsuppgifter till sitt Mailchimp-konto i ett phishingattack.
Fintechbolaget Block sade i tisdags upp 931 anställda, vilket motsvarar cirka åtta procent av personalstyrkan. Dessutom tas 193 chefsroller bort, där de berörda flyttas till vanliga tjänster. Företaget drar också tillbaka 748 rekryteringar.
Ticketmaster-ägaren Live Nation har ingått förlikning och betalar 20 miljoner dollar för att avsluta en stämning från amerikanska investerare. Investerarna hävdade att bolaget vilselett dem genom att bagatellisera påståenden om konkurrensbrott.
Modellen Mathilda Gvarliani (till vänster) och hennes digitala tvilling (till höger). Foto: H&M
Veckans fem utvalda om artificiell intelligens
Klädkedjan H&M skapar AI-kloner av 30 modeller som ska användas i företagets marknadsföring. Modellerna behåller rättigheterna till sina digitala tvillingar och kompenseras för användningen av de AI-genererade bilderna. Kritiker befarar att utvecklingen kan leda till färre uppdrag för fotografer och stylister. [The Business of Fashion | BBC]
En teater i New York har börjat använda artificiell intelligens för att erbjuda dubbning och undertexter av föreställningar i realtid på över 60 språk. Publiken kan lyssna via hörlurar eller läsa dialogen på mobilen. Tjänsten ska göra teatern mer tillgänglig för både turister och hörselskadade. [Semafor]
OpenAI har lanserat OpenAI Academy – en kostnadsfri nätresurs som erbjuder utbildning i hur man använder ChatGPT och Sora, genom kurser och livesändningar. [OpenAI Academy | OpenAI]
Microsoft lanserar sex nya AI-baserade säkerhetsagenter i Security Copilot, som ska hjälpa företag att hantera hot som nätfiske och dataförlust. [Microsoft]
En federal domare i Kalifornien har avvisat ett försök från Universal Music Group och flera andra skivbolag att stoppa AI-företaget Anthropic från att använda sångtexter för att träna AI-modellerna bakom AI-assistenten Claude. Domaren ansåg att kraven var för vagt formulerade och att skivbolagen inte hade bevisat att de skulle lida oåterkallelig skada. [Reuters]
Foto: IntuiCell
…och nästan helt till slut: Svenska IntuiCell har utvecklat robothunden Luna – som lär sig och anpassar sig på liknande sätt som människor och djur.
🐕 Mjukvaran gör det möjligt för robothunden att ständigt utvecklas – antingen med hjälp av en mänsklig hundtränare eller genom att själv prova sig fram.
🪐 Tekniken möjliggör bland annat autonoma robotar som kan anpassa sig till okända miljöer, som i rymden, på havets botten eller i katastrofområden.
🐾 Men det återstår en bit: än så länge har hunden bara lärt sig att resa sig upp på olika underlag.
🎥 Video här.
GIF: Boston Dynamics
🤸 Boston Dynamics fortsätter att leda utvecklingen av humanoida robotar.
🤖 Roboten Atlas kan nu både krypa, springa, breakdansa och slå hjul.
🎥 Video här.
GIF: University of California
🦿 Forskare vid University of California har utvecklat elektronikfria robotar som kan gå direkt ut ur en 3D-skrivare.
🪲 De autonoma robotarna har sex ben och drivs av en liten lufttryckstank som håller dem i rörelse i 80 sekunder.
☢️ Tekniken är idealisk i miljöer där elektronik är opraktiskt – som under vatten, i högriskområden eller där strålningen är extrem.
🏔️ Roboten kan röra sig stabilt över ojämn terräng, klättra uppför sluttningar på 18 grader och till och med ta sig genom vattenpölar.
📄 Forskningsartikel här (PDF, 13 sidor).
🎥 Video här.
Illustration: Apple/Helt Digital
…och helt till slut: Apple har tagit patent (PDF, 26 sidor) på en ny typ av smartklocka med en skärm som kan vikas ut eller skjutas fram.
⌚ Klockan ser ut som en vanlig smartklocka när den är stängd, men när du öppnar den viker eller skjuter du ut en större skärm.
📸 Klockan har även två kameror: en på den inre och en på den yttre skärmen.
💬 I patentansökan beskrivs bland annat möjligheter för videosamtal samt användning av appar och webbläsare.
Också värt att läsa 📚
Google Is Searching for an Answer to ChatGPT (bloomberg.com)
Inside arXiv—the Most Transformative Platform in All of Science (wired.com)
Why banning Huawei from the EU institutions is harder than it seems (euractiv.com)
Europe is finally getting serious about commercial rockets (technologyreview.com)
Bonnier News ersätter HR med AI-bot (journalisten.se)
As the Trump administration purges web pages, this group is rushing to save them (npr.org)
Puh! 😅 Det var det viktigaste från veckan som gått.
Ha en strålande fredag!
:-)
Marius
Tipsa en kollega!
👉 Känner du någon som skulle ha nytta av detta? Skicka vidare nyhetsbrevet – de kan registrera sig gratis. 🙌